شماره ۱۷۶۵ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
آزمایش شکست‌خورده یا رویای بزرگ پوتین
پشت انفجار مرموز روس‌ها چه بود؟

مجتبی پارسا|  مقامات اطلاعاتی آمریکا درحال بررسی انفجار مرموزی هستند که پرتوهای آن تا ساحل شمال روسیه رسیده است. ظاهرا این پرتوها نتیجه آزمایش نوع جدیدی از موشک‌های کروز هسته‌ای هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در رقابت تسلیحاتی با آمریکا آنها را اعلام کرده است.
به گزارش نیویورک‌تایمز، گرچه مقامات آمریکایی به‌طور عمومی حرفی از این انفجار در روز پنجشنبه نزده‌اند، اما آنها احتمال می‌دهند که این انفجار هسته‌ای یکی از بدترین حوادث هسته‌ای از زمان چرنوبیل در روسیه باشد، اما با مقیاسی بسیار کوچکتر که منجر به کشته‌شدن دست‌کم هفت نفر ازجمله چند دانشمند
شده است.
واکنش پنهانی و آرام دولت روسیه اما باعث اضطراب در شهرهای اطراف شده است و همین موضوع موجب شده توجه تحلیلگران آمریکایی و اروپایی به آن حادثه جلب شود. تحلیلگرانی که معتقدند این انفجار ممکن است نشان‌دهنده ضعف تکنولوژیکی در برنامه جدید تسلیحاتی روسیه باشد.
حادثه روز پنجشنبه در نزدیکی ساحل، محل آزمایش موشکی ننوسکا اتفاق افتاد و به دنبال آن مقامات محلی اعلام کردند مواد رادیواکتیو در هوا پراکنده شده است.
یکشنبه شب هفته گذشته، چند تن از مقامات در یک موسسه تحقیقاتی پنج دانشمند را استخدام کرده بودند که مرگ آنها پس از این انفجار راکتور هسته‌ای تایید شده است و مقامات درحال بررسی علت این حادثه هستند.
با این حال اما مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند آنها مشکوکند به این‌که این انفجار نمونه‌ای از چیزی است که ناتو آن را SSC-X-9 Skyfall می‌نامد. اسکای‌فال نام موشک کروزی است که آقای پوتین پیشتر گفته بود می‌تواند خود را به هر نقطه‌ای از زمین برساند و دلیل آن هم راکتور هسته‌ای کوچکی است که بر روی این موشک نصب می‌شود.
همان‌طور که پوتین می‌خواست موشک اسکای‌فال بخشی از سلاح‌های جدیدی است که برای مقابله و ردشدن از سیستم دفاع موشکی آمریکا طراحی شده است.
پنتاگون و چندین کشور دیگر بارها اعلام کرده‌اند که چشم‌انداز سیستم موشکی هسته‌ای روسیه می‌تواند تهدیدی جدی به شمار بیاید. این موشک‌ها به هوا پرتاب می‌شوند و قادر به حرکت در مسیری غیرقابل پیش‌بینی در ارتفاع پایین هستند. به همین دلیل این موشک‌ها برای سیستم‌های ضد موشکی آمریکا که در آلاسکا و کالیفرنیا به منظور مقابله با موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای طراحی و نصب شده‌اند، غیرقابل کنترل هستند. این سیستم‌های دفاعی توان مقابله با مسیرهای پیش‌بینی‌شده را دارند و نمی‌توانند موشک‌هایی که مسیرشان غیرقابل پیش‌بینی است را
متوقف کنند.
در هر صورت و با وجود همه این آزمایش‌ها، آزمایش‌های اولیه موشک‌های کروز روسیه در هفته پیش ناکام ماندند و داستان‌سرایی‌های روسیه در مورد اتفاق روز پنجشنبه که در یکی از مهمترین سایت‌های آزمایش موشکی این کشور صورت گرفته، در چهار روز گذشته با افزایش تعداد کشته‌شده‌ها تغییر کرده است.
ورای تلفات این حادثه، مقامات اطلاعاتی آمریکا با این پرسش روبه‌رو هستند که آیا این اتفاق، ناشی از رویای بزرگ ولادیمیر پوتین برای ساخت یک زرادخانه هسته‌ای است یا صرفا یک آزمایش شکست‌خورده برای ساخت سلاح‌های جدید دوربرد که آمریکا نتواند آنها را رهگیری کند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند این صرفا یک رویاپردازی است که روسیه می‌خواهد از تکنولوژی آمریکا در دهه‌های 50 و 60 میلادی که با شکست مواجه شد، استفاده کند. اگر اینچنین باشد توجیه دونالد ترامپ برای هزینه‌هایی که صرف تسلیحات هسته‌ای برای مقابله با روسیه می‌کند، زیر سوال می‌رود، هرچند آمریکا توجیه دیگری برای مقابله با چین نیز دارد.
حادثه روز پنجشنبه به دنبال رقابت حساس میان آمریکا و روسیه اتفاق می‌افتد. ماه جاری، آمریکا با استناد به نقض طولانی‌مدت توافقنامه سلاح‌های هسته‌ای توسط روسیه از این توافق خارج شد.

 


تعداد بازدید :  367