شماره ۱۷۶۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد
صفحه را ببند
پرواز پرستوهای سیا از ارمنستان به سوی ایران
جاسوس‌های اغواگر دوران تحریم!

مجتبی پارسا| آنها هر چند ماه دفاتر خود را عوض و اسناد را فقط به صورت کاغذی ذخیره می‌کنند. آنها همه تماس‌های دفاتر را به موبایل‌هایشان دایورت کرده‌اند. این افراد تحت نظارت شدید قرار دارند و این را فرض گرفته‌اند که شنود می‌شوند.
افرادی که از آنها صحبت می‌کنیم، جاسوس یا قاچاقچیان جواهرات نیستند؛ آنها معامله‌گران نفت ایران هستند که به ناگاه خود را در وسط کار جاسوسی دیده‌اند. یکی از این معامله‌گران میثم شریفی است که در تهران ساکن است. او می‌گوید: «گاهی فکر می‌کنم که یک بازیگر هستم که در یک فیلم هولناک جاسوسی بازی می‌کند.»
از زمانی که پرزیدنت ترامپ تحریم‌های نفتی ایران را از‌ سال پیش فعال کرده است، اطلاعات نفتی و خرید و فروش‌های ایران به اطلاعاتی مهم و به سلاح ژئوپلیتیک باارزشی تبدیل شده است. به همین دلیل هم خرید و فروش نفت ایران که روزی بسیار امن و سودآور بود، حالا به یک بازی جاسوسی و ضدجاسوسی خطرناک جهانی مبدل شده است.
ماه گذشته ایران اعلام کرد که 17 نفر را به جرم جاسوسی برای سازمان سی.آی.ای بازداشت کرده است. دولت ایران در مورد موضوع جاسوسی آنها چیزی نگفت اما حالا مشخص شده که آنها در تلاش بودند تا به‌ طور مخفیانه اطلاعات معاملات نفتی ایران را جمع‌آوری کنند.
پرزیدنت ترامپ این موضوع را انکار کرده که این افراد برای سی.آی.ای کار می‌کرده‌اند. این اقدام اما یک رفتار غیرمعمول است؛ چراکه پیش‌تر در چنین موضوعاتی هیچ‌گاه از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا یا دولت این کشور بیانیه‌ای در تأیید یا رد اتهام حرفی منتشر نمی‌شد. با این حال، سخنگوی سازمان سی.آی.ای از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
مقامات آمریکایی اما اذعان دارند که اطلاعات معاملات نفتی ایران برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بسیار مورد توجه است.
هر کسی که در حال جاسوسی است، به خوبی می‌داند که همین بازی خطرناک نیز باعث کاهش معاملات نفتی ایران شده است. معامله‌گران می‌گویند که به آنها انواع و اقسام پیشنهادات اغواکننده در ازای اطلاعات داده شده است.
یکی از این دلالان ادعا کرده است که از سوی برخی نهادهای آمریکایی به او پیشنهاد 5‌هزار دلار به ازای یک ماه تحقیق در مورد صنعت نفت ایران داده شده است. زنان  ارمنی در شکل بازرگانان و به بهانه دیدن از شیراز و اصفهان وارد ایران می‌شوند و با این دلالان ارتباط برقرار می‌کنند.
برخی دیگر از معامله‌گران نفتی می‌گویند که خارجی‌هایی که برای آمریکا کار می‌کنند مبالغ نجومی از 100‌هزار دلار تا یک میلیون دلار را به آنها پیشنهاد داده‌اند تا فقط شماره حساب‌های نفتی‌ای که وزارت نفت ایران با آنها کار می‌کند را اعلام کنند. آمریکا به برخی از این افراد خارجی قول دادن ویزای آمریکا را داده است.
یکی از این معامله‌گران می‌گوید که گول یکی از همین زنان ارمنی را خورده است. او می‌گوید که چند زن ارمنی او را قانع کردند تا با اسم‌های آنها در شرکت‌های ارمنستان ثبت‌نام کند تا معاملات را راحت‌تر انجام دهد. او گفته است که وقتی این زنان در ایران بازداشت شدند، نیروهای امنیتی ایران او را برای بازجویی فراخواندند و او هم به این روابط پایان داد.
مشتریان خارجی هم نگران شرایط هستند؛ چراکه اگر از ایران نفت بخرند و آمریکا این را متوجه شود، آمریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را در مورد آنها اعمال می‌کند. معامله‌گران می‌گویند که در سفرهای خارجی، مشتریان آنها در نیمه شب از آنها می‌خواهند تا هتل‌هایشان را عوض کنند. حتی گاهی در فرودگاه‌ها آنها را سوال و جواب می‌کنند که مبادا جاسوسان آمریکایی باشند.
حتی تماس‌های آنها با وزارت نفت ایران نیز شنود می‌شود.
یکی از معامله‌گران می‌گوید که پس از آن‌که یک فرد اروپایی مشکوک وارد دفترش شد، با بخش اطلاعات وزارت نفت ایران تماس گرفت و اطلاعاتی را در مورد او خواست. دیگری می‌گوید که پیام یک زن که خود را دانشجوی سوئدی معرفی کرده بود که بر روی موضوع تجارت نفت ایران تحقیق می‌کند را پاک و شماره او را نیز بلاک کرده بود؛ چون مشکوک به جاسوسی برای آمریکا بود.
حسن سلیمانی، سردبیر مشرق‌نیوز  تأیید کرده است که حلقه جاسوسان نفتی دستگیر شده‌اند. یک سیاستمدار ایران و دو تاجر نفتی دیگر هم که نام خود را فاش نکرده‌اند، این خبر را تأیید کرده‌اند.
معامله‌گران می‌گویند که 17 نفری که به جرم جاسوسی دستگیر شدند، در بخش نفت و انرژی به‌ عنوان معامله‌گر و دلال کار می‌کردند. آنها به خاطر تماس با بیگانگان در سفرهای خارجی بازداشت و تحت نظارت قرار گرفتند.
در ماه ژوئن نیز ایران گفته بود که یک زن را که برای یک شرکت انرژی اروپایی کار می‌کرده را به جرم جمع‌آوری اطلاعات از طریق ارتباط با مدیران میانی وزارت نفت بازداشت کرده است.
از آن‌جا که اقتصاد ایران به نفت وابسته است و از سوی دیگر به خاطر فرار از تحریم‌ها، اطلاعات خرید و فروش نفت بسیار حیاتی و محرمانه است.
سلیمانی، می‌گوید: «این‌که چگونه ما از تحریم‌ها فرار می‌کنیم و نفت خود را می‌فروشیم و این‌که این پول را چگونه جابه‌جا می‌کنیم، اطلاعات بسیار مهمی است. شاید هیچ اطلاعاتی از این مهمتر نباشد.»
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از ‌سال پیش یعنی زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های نفتی را برقرار کرد، انتشار اطلاعات نفتی را ممنوع کرد.
آقای زنگنه گفته بود: «اطلاعات در مورد صادرات نفت ایران اطلاعات جنگی است.»
دونالد ترامپ گفته بود که هدف تحریم‌ها برای این است که فروش نفت ایران را به صفر برساند تا ایران رفتار خود را تغییر دهد. تخمین‌ها حاکی از آن است که فروش نفت ایران از پیش از تحریم‌ها از روزی 2.5‌میلیون بشکه نفت به حدود 500‌هزار بشکه در روز رسیده است؛ اما آمریکا هیچ‌گاه نتوانسته این فروش را به صفر برساند.
ایران از سال‌ها پیش راه‌هایی را برای دورزدن تحریم‌ها پیدا کرده و حالا نیز از آنها برای فروش نفت خود استفاده می‌کند. از خاموش‌کردن جی‌پی‌اس نفتکش‌ها گرفته تا انتقال نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر بر روی آب یا مخلوط‌کردن نفت خود با نفت عراق در هنگام بارگیری در بندر بصره.
معامله‌گران نفتی می‌گویند که ایران در سیستم جدید فروش نفت به راحتی کار خود را انجام می‌دهد. یکی از این افراد که پیش‌تر در کار معامله نفتی بوده، می‌گوید: «بزرگترین ترس ما از فروپاشی اقتصادی محقق نشد. ایران بسیار خلاق بوده و مبتکرانه به دنبال راه‌های فروش نفت خود می‌گردد.»
منبع:   نیویورک‌تایمز


تعداد بازدید :  484