شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
واکنش ایران به گروگانگیری سیدنی:
وضعیت گروگانگیر با مقام های استرالیا مطرح شده بود

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با محکوم کردن گروگانگیری روز دوشنبه در سیدنی استرالیا گفت: توسل به شیوه‌های ضدانسانی و ایجاد رعب و وحشت به نام دین رحمانی اسلام تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست. به گزارش ایسنا، مرضیه افخم با ابراز تعجب از انتشار اخبار غیردقیق و ناقص در مورد این پناهنده ایرانی گفت: سوابق و شرایط روحی - روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده است و وضع وی برای مسئولان ذیربط آن کشور کاملا روشن بوده است.
در پی حمله مسلحانه به رستورانی در سیدنی استرالیا و نصب شدن پرچم‌های سیاه و سفید شبیه پرچم داعش بر پنجره‌های آن، گروگانگیری در مرکز سیدنی در ساعات اولیه بامداد به وقت محلی آغاز شد.
فرد گروگانگیر یک پناهجو به نام «هارون مونس» و دارای سابقه جنایی بوده است. شبکه ای. بی. سی استرالیا گزارش داد که پلیس نیوساوت ولز کشته شدن مظنون گروگانگیری را تأیید کرده است. این فرد 49ساله 19‌سال پیش وارد استرالیا شده بود و به دست داشتن در قتل همسر سابقش متهم و با وثیقه آزاد بوده است. او به‌دلیل فرستادن نامه‌های توهین‌آمیز برای اعضای خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند، محکوم شده و همچنین با حدود ۴۰ اتهام تعرض جنسی نیز روبه‌رو بود.  متهم که ظاهرا ملیت دوگانه استرالیایی-ایرانی داشت و همه نوع جرم و اتهام علیه وی منتشر شده، پیش از این شیخی خودخوانده با نام اصلی «محمدحسن منطقی» بوده است.
همچنین روز گذشته سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه گردهمایی بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش در جمع خبرنگاران در مورد عامل گروگانگیری سیدنی اظهار داشت: فردی به نام «منطقی» در‌سال 75 شرکت آژانس مسافرتی داشته و کلاهبرداری کرده و از ایران به مالزی و از آن‌جا به استرالیا رفت؛ ما مدارک را جمع کردیم و به پلیس استرالیا تحویل دادیم اما به جهت آن‌که قرارداد استرداد مجرمان به استرالیا نداشتیم این کار را انجام ندادند. فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد:‌ امروز آنها براساس اطلاعاتی که ما در گذشته به آنها دادیم ادعا دارند که آن فرد گروگانگیر همان است.  معلوم است که او را دستگیر کرده بودند و حالا اثر انگشتش را فرستاده‌اند که ما در بانک چنین نمونه‌ای نداشته‌ایم اما اعلام کردیم که برای تحقیق مشترک آماده‌ایم و می‌توانند دی‌ان‌ای را بفرستند تا با خانواده این شخص چک کنیم که آیا همان فرد است یا نه. سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: این اتفاق نشانه عدم همکاری در برخورد با مجرمان و کوتاه آمدن است که نشانه‌اش همین می‌شود. فرمانده نیروی انتظامی افزود: آن آدم کلاهبردار بوده و برای کسب پناهندگی ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده و حتی اسمش را تغییر داده و با نام جعلی رفته بود اما ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که در این زمینه کمک می‌کنیم.  درحالی‌که به نظر می‌رسد دست‌های دیگری در پشت پرده باشد و این درست شبیه به یک نمایشنامه است که نمی‌گوییم کار استرالیاست اما به‌هرحال غربی‌ها خواسته‌اند با این نمایش از زیر فشار کم‌کاری در مبارزه با تروریست خارج شوند و جمهوری اسلامی ایران را در آن دخیل کنند که مواضع ایران در این زمینه روشن است.


تعداد بازدید :  217