شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

افزایش شمارخبرنگاران ربوده‌شده در‌ سال ۲۰۱۴
سازمان خبرنگاران بدون مرز با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افزایش شمار خبرنگار ربوده‌شده در‌سال جاری خبر داده است و شمار خبرنگاران و شهروند خبرنگارانی را که به خارج از کشور خود گریخته‌اند نیز بیش از 2 برابر افزایش یافته ‌است. به گزارش دویچه وله، سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارش اخیر خود تأکید کرده‌است که وضع آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در‌سال 2014 به هیچ وجه بهتر نشده‌است. شمار خبرنگاران ربوده‌شده در جهان، در فاصله 2 هفته تا پایان ‌سال 2014 به میزان 37‌درصد افزایش یافته‌است و این تعداد به 119 خبرنگار می‌رسد. در‌سال میلادی جاری، ۶۶ خبرنگار به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود کشته شدند.  این رقم اندکی کمتر از قربانیان ‌سال ۲۰۱۳ میلادی است که در آن ۷۱ خبرنگار به دلیل فعالیت حرفه‌ای خود جان باخته بودند. براساس این گزارش سوریه در‌سال 2014، همانند‌ سال گذشته خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگاران بوده است. در این کشور ۱۵ خبرنگار حرفه‌ای و ۱۷ شهروند خبرنگار کشته و ۲۷ فعال رسا‌نه‌ای نیز ربوده شدند. در شمار خطرناک‌ترین کشورهای جهان نیز همانند ‌سال گذشته، سرزمین‌های فلسطین به‌ویژه نوار غزه، شرق اوکراین، عراق و لبنان ذکر شده‌اند.  

درخواست حزب اپوزیسیون ترکیه برای مقابله با «کودتای رسانه‌ای»
«کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب اصلی مخالفان ترکیه از گروه‌های اپوزیسیون خواست تا در مقابل توطئه «کودتای دولت علیه رسانه و دموکراسی» بایستند. این درخواست رهبر اپوزیسیون ترکیه در پی حمله پلیس ترکیه به رسانه‌های حامی فتح‌الله گولن، روحانی مخالف و در تبعید ترکیه‌ای صورت گرفت. به گزارش ایسنا، قلیچدار اوغلو در گفت‌وگو با روزنامه «حریت» ترکیه گفت: «آنچه که حزب حاکم عدالت و توسعه انجام داد، با دموکراسی سازگاری ندارد، ما باید در مقابل این اقدامات بایستیم. آنهایی که خواهان آزادی در ترکیه هستند باید در کنار هم باشند.  دموکراسی نقطه مشترک ماست. اگر باهم باشیم، قوی خواهیم بود و می‌توانیم به راحتی مشکلاتمان را حل کنیم». رهبر حزب جمهوری‌خواه مردم ترکیه در ادامه گفت: «این عملیات از جانب حزب حاکم و برای تحکیم قدرت در پارلمان صورت گرفت.  قانون‌گذاران حزب حاکم نباید خودشان را در همان تله‌ای گرفتار کنند که پیشتر گرفتارش شدند. آنها پیشتر لایحه‌ امنیتی مناقشه‌برانگیزی را برای دادن اختیارات بیشتر به پلیس تصویب کردند. من از تمام قانون‌گذاران این حزب می‌خواهم تا هوشیار باشند و فریب نخورند. دموکراسی برای همه ضرورت دارد».

تلاش‌ نتانیاهو برای وتوی طرح فلسطینی‌ها
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا در رم با هم دیدار و درخصوص تلاش‌های فلسطین برای رفتن به شورای امنیت جهت تعیین زمانی برای پایان اشغالگری اسراییل بحث و گفت‌وگو کردند. منابع خبری صهیونیستی هدف از سفر نخست‌وزیر این رژیم به رم را دیدار با وزیر خارجه آمریکا با هدف دستیابی به وتوی واشنگتن درخصوص پیشنهاد فرانسه دانستند. شورای امنیت سازمان ملل امروز برای صدور قطعنامه تشکیل دولت فلسطین رأی‌گیری ‌خواهد کرد و در صورت تصویب، مهلتی 2ساله برای آغاز عقب‌نشینی اسراییل از کرانه باختری اعلام خواهد شد. روزنامه‌ هاآرتص دراین‌باره نوشت: «‌در گذشته واشنگتن از حق وتوی خود در موارد مشابهی از این دست به نفع اسراییل استفاده کرده بود، اما این بار به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا و اوباما برای استفاده مجدد از این حق وتو استفاده کنند، چراکه میزان اختلافات بین اسراییل و دولت اوباما بسیار افزایش یافته است.» جان‌کری در روز گذشته همچنین با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود دیدار کرد و درخصوص قطعنامه تحت حمایت پاریس در رابطه با فلسطین گفت‌وگوهایی صورت گرفت. این درحالی است که فرانسه در واکنش به قطعنامه‌ای که قرار است توسط اردن به سازمان ملل ارایه شود، پیش‌نویس منعطف‌تری را آماده کرده‌است.

هشدار مرکل درخصوص جریان‌های افراطی در آلمان
صدراعظم آلمان خطاب به آلمانی‌ها هشدار داد تا فریب سخنان راست‌های افراطی را نخورند. به گزارش ایسنا، اظهارات آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در شرایطی مطرح می‌شود که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که شمار بیشتری از مردم به اعتراضات ضداسلامی در سراسر آلمان بپیوندند. گروهی موسوم به «اروپایی‌های میهن‌پرست علیه اسلامی‌سازی غرب» یا «پگیدا» به صورت هفتگی راهپیمایی‌هایی را در شهر درسدن در شرق آلمان برگزار می‌کند و روز به روز افراد بیشتری جذب این تجمعات می‌شوند. مرکل در جمع خبرنگاران در برلین گفت: «ما در آلمان آزادی تجمعات داریم، اما جایی برای احساسات ضدخارجی و دروغ گفتن درباره کسانی که از کشورهای دیگر به آلمان آمده‌اند وجود ندارد. هر کس در این اعتراضات شرکت می‌کند باید هوشیار باشد که از سوی برگزارکنندگان تجمعات مورد سوءاستفاده قرار نگیرد».


تعداد بازدید :  228