شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچی:   تا رسیدن به راه حل فاصله داریم
روز گذشته اولین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزرا برگزار شد که به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه، هنوز فاصله میان تیم‌های مذاکره‌کننده زیاد است.رایزنی‌ها در دو سطح معاونان و کارشناسی شش ساعت به طول انجامید و همه موضوعات مورد بحث قرار گرفت. این رایزنی‌ها بعد از چهار ساعت و نیم برای اقامه نماز هیأت مذاکره‌کننده ایرانی برای نیم‌ساعت متوقف و دوباره از سر گرفته شد.معاون وزیر امورخارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در ژنو پس از پایان گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات آمریکایی گفت: «هنوز در مراحل اولیه هستیم و شش ساعت و نیم گفت‌وگو کردیم». سیدعباس عراقچی افزود: «تقریبا درباره همه مسائلی که مطرح است به‌خصوص تحریم‌ها بحث‌های مفصلی هم در سطح معاونان و هم در سطح کارشناسی صورت گرفت». او گفت: «گفت‌وگوهای دوجانبه با بقیه کشورهای 1+5 ادامه می‌یابد و چهارشنبه جلسه‌ای با همه اعضای گروه 1+5 خواهیم داشت». عراقچی گفت: «به‌دلیل آن‌که بحث‌ها خیلی جزیی و خیلی ریز شده است در برخی از موارد راه‌حل‌هایی وجود دارد و در بعضی از مراحل هنوز باید بیشتر تلاش و بحث شود». او با اشاره به این‌که در موقعیتی نیستیم که مذاکرات را قضاوت کنیم، اظهار کرد: «فضای جلسات فضای بسیار خوبی است اما در این‌که به راه حل برسیم هنوز فاصله وجود دارد».

امیرعبداللهیان عازم مسکو شد
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه به منظور رایزنی با مقامات روسیه عازم این کشور شد. به گزارش مهر، وی امروز در مسکو
 گفت وگوهای فشرده‌ای خواهد داشت. دیدار با میخاییل باگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه و مقامات روسیه از جمله دیدارهای معاون وزیر خارجه کشورمان در مسکو است. رایزنی درخصوص تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، بررسی طرح 4 ماده‌ای جمهوری اسلامی برای حل سیاسی بحران سوریه، بررسی طرح دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و بررسی اوضاع عراق و تحولات منطقه در دستور کار این مرحله از مذاکرات تهران و مسکو است.

وزیر خارجه ترکیه بامداد امروز در تهران
وزیر امور خارجه ترکیه بامداد امروز به منظور انجام سفری یک روزه وارد تهران می‌شود. به گزارش فارس، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بامداد امروز به منظور انجام سفری یک روزه و دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشورمان به تهران سفر می‌کند. این اولین سفر وزیر خارجه ترکیه پس از تصدی این سمت است. وی ضمن رایزنی با ظریف در نشست خبری مشترک با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حضور می‌یابد.

دهمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و ژاپن
دهمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن امروز و فردا در توکیو برگزار می شود و طرفین ضمن تبادل دیدگاه درخصوص تحولات حقوق بشری، راه‌های توسعه همکاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. به گزارش فارس، دهمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن روزهای امروز و فردا  26 و 27 آذرماه سال‌جاری (17 و 18 دسامبر 2014) در توکیو برگزار می‌شود. ریاست هیأت ایرانی را خانم «منصوره شریفی‌صدر» مشاور وزیر و مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه برعهده دارد و هیأتی از قوه قضائیه نیز وی را همراهی خواهد کرد. ریاست هیأت ژاپنی را نیز «آکی راکونو» سفیر در امور سازمان ملل وزارت امور خارجه ژاپن برعهده دارد.

استاد دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن: در امضای توافقنامه هسته‌ای تردیدی نیست
پل پیلار استاد دانشگاه جرج تاون در مقاله‌ای با اشاره به ازسرگیری مذاکرات آمریکا و ایران به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای نوشت: در امضای یک توافقنامه تردیدی وجود ندارد. به گزارش ایرنا، پیلار که سابقه فعالیت 28ساله در سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) را در کارنامه خود دارد، در مقاله‌ای در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» افزود: رئوس کلی توافقنامه‌ای که تأمین‌کننده نیازها و اهداف دو طرف باشد، در توافقنامه موقتی گنجانده شده است که‌سال گذشته امضا شد. پیلار در پایان تصریح کرد، موفقیت کارشکن‌ها، از بین رفتن محدودیت‌ها و نظارت‌هایی که در چارچوب توافقنامه، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند و تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها، شاید جنگ، در خلیج‌فارس به واسطه شکست مذاکرات، نتیجه‌ای بد و نامطلوب است. شکست روند دیپلماتیک، فاجعه‌بار خواهد بود زیرا آنهایی که نسبت به مذاکرات صادق هستند و نیاتی خوب دارند، خواهند گفت، آمریکا باید برای دستیابی به توافق انعطاف بیشتری نشان می‌داد.


تعداد بازدید :  175