شماره ۱۷۵۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۹ مرداد
صفحه را ببند
مسئولیت پذیری در فضایی پر مهر

فرشاد توکلی| مسابقات «المپیاد آماده» با هدف افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری مدارس کشور و توسعه و ترویج ظرفیت‌های خودامدادی، ساماندهی تیم‌های اولیه مدیریت بحران و در راستای رشد و پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری،‌ همدلی، مشارکت‌جویی و… به همت سازمان جوانان هلال ‌احمر  امسال در اردوگاه  شهیدباهنر  برگزار شد. رشته‌های پانسمان و بانداژ، رشته اسکان اضطراری، رشته پناهگیری و خروج ایمن، رشته حمل مصدوم، رشته آتل‌بندی و شکستگی، رشته اطفای حریق، آزمون کتبی، رشته ارزیابی و کنترل علایم حیاتی و رشته احیای قلبی-ریوی آیتم‌های اصلی در مسابقات بودند و در کنار این آیتم‌ها یک‌سری مسابقات جنبی هم برای ایجاد فضایی مفرح و رشد روحیه مشارکت‌‎جویی در دانش‌آموزان در نظر گرفته شده بود تا فضای هفته اول مرداد اردوگاه شهیدباهنر را به یادماندنی کند. گزارشی که در ادامه آمده است صحبت‌های کوتاهی از مربیان و شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات المپیاد آماده است.  
دانش‌آموزان طرح دادرس سفیران امدادگر جامعه
بذربخشان، سرپرست استان سمنان معتقد است: «دانش‌آموزانی که در طرح دادرس و مسابقات المپیاد آماده شرکت می‌کنند، باید سفیران هلال ‌احمر و آموزش‌وپرورش در امور امدادی برای سایر دانش‌آموزان و خانواده‌های خود باشند. دادرسی بستر تربیت است؛ تربیتی که توأم با عشق و علاقه باشد برای جامعه ما مفید و موثر خواهد بود. این بچه‌ها که در مسابقات کشوری حضور دارند، منتخبان شهرستان آرادان هستند که بعد از مسابقات شهرستان و استان به اردوگاه شهید باهنر اعزام شدند و می‌خواهند بگویند ما رفاقت داریم، همدلی داریم و در پایان رقابتی دوستانه با تمامی استان‌ها خواهیم داشت.» در کنار سرپرست این استان یکی از دادرسان این استان به نام ذبیح‎الله حیدری که از اتباع کشور افغانستان بود، در مورد سختی و تلاشش و مراحل شهرستانی می‌گفت: «الان که این آموزش‌ها را فراگرفتم،  اگر فردی دچار حادثه شود، می‌توانم به او کمک کنم. حضور در جمعیت هلال‌ احمر و این چنین مسابقاتی به نژاد و ملیت ربطی ندارد و با هم همدل هستیم، و خوشحالم سرپرست و مربی تیم از دو ملیت این تیم را برای مسابقات آماده کردند.»
المپیاد آماده فرصتی برای تقویت روحیه امدادی
ماهان مهدی‌خانی یکی از شرکت‌کنندگان کرمانشاه است. او می‌گوید: «هدف از آموزش‌های امدادی توانمندسازی جامعه در رویارویی با حوادث و بلایا است و شخص باید اول خودامدادی را فرا بگیرد بعد اقدام به دیگرامدادی کند. المپیاد آماده برگرفته از المپیاد مهارت‌های امدادی دادرسان هلال ‌احمر است و برگزاری مسابقات آماده باعث می‌شود دانش‌آموزان آن‌چه را که در کلاس‌های امداد و کمک‌های اولیه فرا گرفته‌اند به صورت عملی و در محیط عملیاتی مشاهده کرده و انجام دهند.»
با عضویت در سازمان جوانان یاریگری مهربان باشیم
محمد عباسی یک سال است که عضو کانون دانش‌آموزی جمعیت هلال‌ احمر است. او در کارنامه خود عناوین مختلفی از قبیل بهترین بازیگر شهرستان و سابقه حضور در مسابقات امدادی را دارد. عباسی با آموزه‌های دادرس در خانواده خود جایگاه ویژه‌ای دارد: «من دوست دارم پزشک شوم و برای رسیدن به این آرزو باید سخت تلاش کنم و پایه‌های دانش و مهارت خود را با پیوستن به تیم دادرس محکم و محکم‌تر کنم؛ چرا که هر امدادگر در شرایط سخت باید بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و با نبود امکانات بهترین راه‌حل درمانی را پیش بگیرد و از نظر من یادگیری این امر برای یک پزشک ضروری است.»
محرکی به نام «امید»
محمد مروتی اهل استان کردستان شهرستان سقز و در پایه نهم مشغول به تحصیل است، او نیز مانند دوستانش از دانش‌آموزان فعال و مستعد دادرس است و درباره روال کاری و تمرینات مستمر این تیم می‌گوید که پس از آزمون‌های امدادی در تیم دادرس انتخاب شدم و همین بودن در کنار اعضای تیم و مربیان دادرس ازمرحله استانی تا کشوری، جزو بهترین روزهای زندگی ما بود که پر از تجارب و اندوخته‌های مفیدی بود که با یکدیگر به دست آوردیم. ما با وجود کمترین امکانات هم لحظه‌ای از تلاش دست برنداشته و با انرژی بهتری ادامه داده و محرک ما برای پیروزی تنها امید بود، امید به روزی که نتیجه تمام زحمات‌مان را خواهیم دید. او با اشاره به کارآمدبودن آموخته‌های امدادی دادرس در سایر امور زندگی خود افزود: «امسال در مانور زلزله مدرسه خود، پناهگیری و خروج ایمن، بانداژ و آتل‌بندی را به دیگر دانش‌آموزان یاد دادیم و مانور فرضی را با کمک یکدیگر به خوبی اجرا کردیم.»


تعداد بازدید :  521