شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
11 انتصاب جدید در تلویزیون صورت گرفت
بازگشت مدیران موفق سیما به رسانه ملی

شهروند| مسئولان سینما و تلویزیون این روزها درحال سبقت گرفتن از یکدیگر بر سر تغییر و تحول در سازمان‌های زیر نظرشان هستند. از طرفی حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی درحال کوچک‌سازی، چابک‌سازی و به‌روزرسانی معاونت سینمایی ارشاد است، از سوی دیگر محمد سرافراز، رئیس جدید سازمان صداوسیما درحال منصوب کردن مدیران جدید و سروسامان دادن به برنامه‌های صداوسیماست.
تغییرات در تلویزیون از بازگشت علی‌اصغر پورمحمدی به‌عنوان معاونت سیما آغاز شد و حالا پورمحمدی طی حکمی مدیران جدید شبکه‌ها، قائم‌مقام معاون سیما و مدیران شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، آموزش، مستند، پویا، رئیس مرکز پویانمایی صبا و رئیس شورای سیاست‌گذاری سلامت رسانه ملی را منصوب کرد.
البته رئیس جدید صداوسیما هم، مانند ایوبی علاقه‌مند به بهینه‌سازی و کوچک‌سازی سازمان زیر نظرش است. چندی پیش پورمحمدی در جلسه‌ای با مدیران شبکه سه سیما از آنها خواست به صورت داوطلبانه برنامه‌های کم‌مخاطب و پرهزینه را حذف کنند و با کارشناسی کوچک‌سازی شبکه‌ها را پیش ببرند، حتی اعلام شد که قرار است شبکه‌ تماشا در شبکه نمایش ادغام شود. با توجه به اعلام بودجه‌های پیشنهادی دولت برای ‌سال آینده به مجلس شورای اسلامی که تغییر زیادی نداشته‌اند، دور از انتظار نیست که مدیران سازمان سینمایی و سازمان صداوسیما صرفه‌جویی و کوچک‌سازی را سرلوحه کار خود قرار دهند و به دنبال حذف بخش‌های غیرضروری باشند.
دردسرهای نقل و انتقالات
 از سینما به تلویزیون
در میان اسامی مدیران جدید شبکه‌های تلویزیونی نام محمد احسانی و محمد‌رضا جعفری‌جلوه که پیشتر به‌عنوان معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و رئیس بنیاد سینمایی فارابی فعالیت می‌کردند هم به چشم می‌خورد. البته احسانی به همین راحتی نمی‌تواند مسئولیت پیشین خود را رها کند و به‌عنوان مدیر شبکه یک مشغول به کار شود. «من فعلا که راهی دفتر جشنواره فیلم فجر هستم چون در هیأت انتخاب سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارم. ان‌شاءالله از هفته آینده کار خودم را در شبکه یک آغاز می‎کنم.» اینها را محمد احسانی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید. او دارای مدرک دکترای مبانی حقوق اسلامی است و در کارنامه کاری‌اش مدیریت گروه اجتماعی شبکه سه سیما، مدیریت طرح و برنامه و قائم‌مقام شبکه تهران، مدیرکلی طرح و برنامه معاونت سیما، مشاور و عضو شورای راهبردی شبکه سه و مدیرکلی مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان به چشم می‎خورد. احسانی همچنین در دوره‌ای معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده و آخرین پستش نیز معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما در مورد محمدرضا جعفری‌جلوه همه‌چیز به این سادگی نیست، خبر برکناری او از مدیریت بنیاد سینمایی فارابی، دوشنبه 24 آذرماه درحالی اعلام شد که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر عدم رضایت او از تغییرات بنیاد سینمایی فارابی وجود داشت و شنیده‌ها حاکی از این بود که به خاطر مخالفت‌هایی که با این تغییرات و کوچک‌سازی‌ها داشته، از مدیریت این بنیاد برکنار شده است. با این حال در اولین واکنش جعفری‌جلوه نخواست با رسانه‌ها درباره علت برکناری‌اش صحبت کند و تنها رفتنش به تلویزیون را تأیید کرد. اما سرانجام او با انتشار یادداشتی سکوتش را شکست. در این یادداشت آمده است: «به صداوسیما بازمی‌گردم، چون دیگر در سینما امکان حضور موثر برایم میسر نیست. نمی‏توانم در فارابی ادامه دهم. دلیل آن هم روشن است که اگرچه همواره معتقد و مهیا برای چابک‏سازی و نوسازی بوده‏‌ام اما با طرح‏های بی‏‌توجه به اقتضائات صحنه عمل در سینمای کشور تحت عنوان کوچک‌سازی و در اصل برای تجزیه و تنزل بنیاد سینمایی فارابی با آن اعتبار و جایگاه جهانی‌‏اش موافق نیستم. ضمن آن‌که کاملاً مغایر با عهد و پیمان اولیه‌‏مان بوده است.» به نظر می‌رسد مدیر سابق بنیاد فارابی دل پُری از تغییر و تحولات جدید دارد: «حال ظاهراً مانعی بر سر راه تصمیماتم! لذا به‌رغم شوق بسیار به ایفای نقشی که در خدمت به ارزش‌آفرینی سینماگران عزیز، از طیف‌های مختلف داشته‌ام و دیگر امکان چنین خدمتی نیست، برای همه آرزوی موفقیت دارم، به‌ویژه برای عزیزانی که یک‌سال قبل در بدو ورودم ابراز محبت و شوق بسیار کردند و در یک ماه گذشته به سبب احتمال بازگشتم به صداوسیما مستمراً خواهان ادامه حضورم در سینما بودند.» جعفری‌جلوه کارشناس‌ارشد مدیریت فرهنگی است که پیش از این به‌عنوان مدیرکل واحد نمایش صدا، مدیر شبکه سراسری صدا، مدیر شبکه دو، مدیر شبکه چهار، مدیر شبکه یک، معاون سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور رئیس سازمان صداوسیما و قائم مقام بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری فعالیت داشته است. او طی حکمی به‌عنوان مدیر شبکه دوم سیما، شبکه تخصصی در موضوعات اجتماعی منصوب شد.
9    انتصاب دیگر تلویزیون
دکتررضا پورحسین به سمت قائم‌مقام معاون سیمای رسانه ملی، غلامرضا میرحسینی به سمت مدیر شبکه سه (شبکه تخصصی ورزش، مسابقات و سرگرمی)، دکتر تقی رستم‌وندی به سمت مدیر شبکه چهار (شبکه تخصصی علمی و فرهنگی)، مجید زین‌العابدین، به سمت مدیر شبکه پنج (شبکه تخصصی در زمینه اقتصادی)، دکتر حسین ساری به‌سمت مدیر شبکه آموزش (شبکه تخصصی در زمینه آموزش و مهارت)، امیر تاجیک به سمت مدیر شبکه مستند، علی بخشی‌زاده به سمت مدیر شبکه پویا (شبکه تخصصی پویانمایی کودک)، مرتضی شمسی به سمت رئیس مرکز پویانمایی صبا (مرکز تولید برنامه‌های‌ پویانمایی‌ (انیمیشن) و دکتر محمد‌مهدی قاسمی به سمت رئیس شـورای سیاست‌گذاری سلامت رسانه ملی هم طی حکمی از سوی سرافراز به این سمت‌ها منصوب شدند.
پورمحمدی
پدر معنوی مدیر جدید شبکه سه سیما
سیدغلامرضا میرحسینی مدیر جدید شبکه سه از بازگشت به شبکه‌ای که آن را خانه خود می‌داند، خوشحال است. او به مهر گفته است: «هیچ‌کس از بازگشت به خانه خود قطعا ناراضی نیست و خوشحال هم هست. من هم این خوشحالی را نمی‎توانم کتمان کنم.» میرحسینی که پیش از این در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌عنوان معاون هنری مشغول به کار بود، علی‌اصغر پورمحمدی را هم پدر معنوی خودش می‌داند: «از آقای پورمحمدی هم به‌عنوان پدر معنوی خودم و هم به‌عنوان کسی که سال‌های‌ سال افتخار سربازی او را داشتم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و سکان رهبری و هدایت یک شبکه پربیننده و محبوب را به من سپردند.» میرحسینی دارای کارشناسی‌ارشد ارتباطات اجتماعی است و پیش از این به‌عنوان مدیرکل تولید مرکز تولید و فنی سیما و مدرس دانشگاه و تدریس دروس جامعه‌شناسی، اصول و مبانی ارتباطات و جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی نیز فعالیت کرده است.


تعداد بازدید :  226