شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
قتل‌عام 130 دانش‌آموز پاکستانی به دست طالبان
به گفته طالبان، این حمله به تلافی عملیات ضد‌تروریستی ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی صورت گرفته‌ است

شهروند| پاکستان در روز گذشته صحنه یکی از مرگبار‌ترین حملات سال‌های اخیر طالبان بود. شبه‌نظامیان طالبان با حمله به دبیرستان نخبگان ارتش در پیشاور دستکم 130 دانش‌آموز و معلم را به قتل رساندند و باقی حاضرین در مدرسه را گروگان گرفتند. به گفته مقامات امنیتی و درمانی پاکستانی، قتل‌عام روز گذشته یکی از فجیع‌ترین تیر‌اندازی‌‎ها در مدارس بود که در دوران معاصر رخ داده‌ است و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز حمله به این مدرسه را یک «تراژدی ملی» خواند.
آمار کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه تا بعدازظهر روز گذشته همچنان نامشخص بود، اما رسانه‌های خبری محلی پاکستان به نقل از مقامات دولتی و بیمارستان‌ها آمار کشته‌شدگان را 130 تن اعلام کردند که بیش از 100 تن آنها را کودکان و دانش‌آموزان این مدرسه تشکیل می‌دادند، در این حمله 122 تن دیگر نیز مجروح شدند. دفتر رسانه‌ای ارتش پاکستان همچنین از کشته شدن 5 تن از شبه‌نظامیان در جریان تبادل آتش با نیرو‌های امنیتی این کشور خبر دادند. حمله در ساعت 10 صبح روز گذشته و با ورود دست‌کم 6 شبه‌نظامی مسلح و بسیار مجهز طالبان به این مدرسه وابسته به ارتش در پیشاور، در شمال‌غربی پاکستان آغاز شد. براساس گزارش‌های اولیه هرچند که برخی از دانش‌آموزان خردسال این مدرسه موفق به فرار شدند، شبه‌نظامیان به روی دیگر دانش‌آموزان این مدرسه آتش گشودند و 500 تن دیگر را نیز گروگان گرفتند.
به گفته «پرویز خطاک»، وزیر ایالت پیشاور حدود 10 شبه‌نظامی پس از ورود به این مدرسه به روی دانش‌آموزان آتش گشودند، که بیشتر قربانیان نوجوان بودند. وی این حمله را محکوم کرد و گفت «عاملان این حمله هرگز بخشوده نخواهند شد». مردان مسلح با تخریب دیوار پشتی ساختمان اصلی وارد مدرسه شدند و ده‌ها تن را در سالن اصلی گروگان گرفتند. تلویزیون محلی پاکستان نیز کمی بعد تصاویری از دانش‌آموزان وحشت‌زده این مدارس را پخش کرد که ژاکت و کاپشن‌های سبزرنگی که لباس فرم این مدرسه بود را بر تن داشتند. دانش‌آموزان مجروح به بیمارستانی محلی در پیشاور منتقل شدند که به دنبال این حمله در وضع اضطراری قرار گرفته ‌بود. به گزارش رسانه‌های دولت پاکستان به دنبال این حمله نوازشریف، نخست‌وزیر این کشور و «راحیل شریف»، فرمانده ارتش نیز از اسلام‌آباد عازم پیشاور شدند تا بر عملیات نیرو‌های امنیتی علیه شبه‌نظامیان نظارت کنند.
به دنبال این حمله طالبان پاکستان مسئولیت آن را برعهده گرفت و سخنگوی این گروه اعلام کرد که این حمله در تلافی حملات ارتش پاکستان به مخفیگاه این شبه‌نظامیان در وزیرستان‌شمالی صورت گرفته ‌است. به گفته سخنگوی طالبان، 3 تن از عاملان این حمله به بمب‌های انتحاری مجهز بودند.
«محمد عمر خراسانی»، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با رویترز گفت تا زمان توقف عملیات ارتش پاکستان حملات علیه نهاد‌های وابسته به ارتش ادامه خواهد داشت.
به گفته «مشتاق غنی»، که مقام ارشد اطلاعاتی پیشاور به شمار می‌رود، بیشتر قربانیان فرزندان افسران ارتش پاکستان بودند. غنی در جمع خبرنگاران محلی گفت: «آنها به محض ورود به مدرسه به روی دانش‌آموزان حاضر در تالار مدرسه آتش گشودند. تروریست‌ها قصد داشتند شمار
 هر چه بیشتری را به قتل برسانند و به نظر نمی‌رسید که تمایلی به گروگان‌گیری داشته ‌باشند». ارتش پاکستان در ماه ژوئن عملیاتی را تحت عنوان «ضرب عضب» آغاز کرد و به دنبال آن 90‌درصد از مناطق نا‌آرام این قسمت از پاکستان را که از مدت‌ها قبل در کنترل شبه‌نظامیان داخلی و خارجی بود، پاکسازی کرد.
با انتشار خبر حمله به این مدرسه والدین پریشان دانش‌آموزان نیز خود را سراسیمه به این مدرسه و بیمارستان محلی رساندند، هر چند که مدرسه در محاصره نیرو‌های امنیتی پاکستانی بود و تبادل آتش‌سنگینی بین شبه‌نظامیان و کماندو‌های ارتش پاکستان در داخل ساختمان مدرسه در جریان بود. با گذشت چند ساعت از آغاز عملیات نیرو‌های امنیتی 3 بلوک از ساختمان این مدرسه از شبه‌نظامیان پاکسازی شد، اما درگیری در سایر قسمت‌های مدرسه همچنان برقرار بود. درنهایت این عملیات تروریستی با حمله نیرو‌های ارتش در حوالی ساعت  4:30 و کشته شدن تمامی عوامل به پایان رسید.
«مختار»، یکی از دانش‌آموزانی که از این حمله جان به در برد دراین‌باره گفت: «معلم‌مان به ما گفت روی زمین دراز بکشید اما شلیک گلوله‌ها آغاز شد و صدایش خیلی زیاد بود». مختار در شرح مشاهداتش گفت: «بعد از آن ارتش آمد و ما را از کلاس‌ها بیرون آورد. در راهروی مدرسه من اجسادی را دیدم که جای گلوله در سرهایشان مشخص بود. من معلم ریاضی مان را دیدم که زخمی روی زمین افتاده بود».
نخست‌وزیر پاکستان، در واکنش به این حمله، 3 روز عزای عمومی اعلام کرد. همچنین تعدادی از رهبران جهان ازجمله دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و نارندا مودی، نخست‌وزیر هند این حملات وحشیانه را به‌شدت محکوم کردند. مودی در پیام توییتری خود نوشت: «قلب من با تمامی کسانی است که عزیزان خود را امروز از دست دادند. این وحشیگری که جان انسان‌های بیگناه را گرفته و کودکانی را که در مدرسه بودند هدف قرار داده بی‌معنی و غیرقابل توصیف است. من به شدت این عمل وحشیانه را محکوم می‌کنم».
در ماه گذشته نیز در جریان حمله‌ای انتحاری در یک مراسم نظامی در گذرگاهی عمومی میان پاکستان و هند بیش از 50 تن جان باختند. حمله روز گذشته طالبان پاکستان آرامش نسبی را که به دنبال کاهش حملات تروریستی در این کشور برقرار شده بود بار دیگر برهم زد. «حنان عسکری»، تحلیلگر نظامی پاکستانی این حمله را «بی‌سابقه» خواند و گفت: این فاجعه حتی در کشوری که در طول دهه گذشته هزاران حمله تروریستی را تجربه کرده‌ است نیز بی‌سابقه است. عسکری در ادامه عنوان کرد که به دنبال عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان‌شمالی، حملات طالبان مرگبار‌تر و نا‌امیدانه‌تر از پیش دنبال می‌شود.
این تحلیلگر نظامی در این خصوص گفت: «آنها حالا به اهداف آسان‌تری حمله می‌کنند. این ترور وحشتناک نشان‌دهنده تضعیف تروریست‌ها به دنبال عملیات‌ ارتش است. کاهش حملات طالبان نیز به همین دلیل است، اما آنها همچنان قابلیت حمله به اهداف ضعیف‌تر را دارند.»
حملات تروریستی طالبان از زمان آغاز عملیات نظامی ارتش به شدت کاهش یافته بود، هرچند که طالبان در ماه‌های اخیر بارها درخصوص اقدامات تلافی‌جویانه هشدار داده‌ بود.

 


تعداد بازدید :  239