شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
دولت نرخ‌گذاری سفته‌بازان بر ارز را نمی‌پذیرد
مقابله با هیجان دلاری در برنامه دولت
سیف: برای منع نوسان و انضباط بازار ارز، بانک مرکزی برنامه اجرایی دارد نوبخت: بدون نفت هم کشور را اداره می‌کنیم

شهروند| پس از گذشت ماه‌ها آرامش نسبی در بازار ارز، طی روزهای اخیر این بازار با نوسانات قیمتی مواجه شده است که باخود قیمت‌ها را به بالا و پایین می‌برد. در این زمینه که چرا نوسان به این بازار بازگشته است، نظرات و تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها کاهش شدید قیمت نفت، لایحه بودجه 94 و اخبار هسته‌ای را از مهم‌ترین دلایل افت و خیز در بازار ارز و طلا معرفی می‌کنند. اما روز گذشته 2 عضو تیم اقتصادی با رد هرگونه علت ساختاری در بازار، هیجان را عامل اصلی این نوسانات دانستند. به اعتقاد معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و رئیس‌کل بانک مرکزی هیچ تغییری در ساختارهای بازار بوجود نیامده است، ولی دولت برنامه ویژه‌ای برای مقابله با هیجانات دلاری و ارزی دارد.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دراین‌باره با بیان این‌که افزایش نرخ ارز ممکن است دلایل روانی داشته باشد، گفت: دولت تحت هیچ شرایطی نرخ رسمی ارز را از 2850 تومان ‌سال آینده افزایش نخواهد داد. وی افزود: البته این‌طور نیست که از آغاز‌ سال 94 با این رقم پیش برویم، بلکه مانند ‌سال‌جاری که تا ماه‌ها نرخ ارز با توجه به نرخ 2470 تومانی آن در‌ سال 92 با نرخ 2480 یا 2490 تومان پیش رفتیم، در‌ سال آینده هم روند مشابهی خواهیم داشت. نوبخت تأکید کرد: ممکن است عده‌ای ناشی از تحلیل‌های نادرست به بازار ارز هجوم ببرند اما خودشان ضرر می‌کنند چون سیاست عمومی دولت این نیست که نرخ ارز بدون منطق در بازارها افزایش یابد. وی ادامه داد: برای این‌که از افزایش غیرمنطفی نرخ ارز جلوگیری کنیم، بانک مرکزی به آن بخش از کالاها و ادواتی که نیاز داریم با نرخ رسمی ارز تخصیص خواهد داد و آنها کمترین مراجعه به بازار را خواهند داشت. معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ممکن است دلالی و سفته‌بازی روی نرخ ارز تأثیر بگذارد، اما دولت اصلا آن نرخ‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت و در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز حرکت می‌کند. چنانچه نرخ غیررسمی ارز باید خود را با نرخ رسمی مقایسه کند. وی در ادامه به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن روی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی مراکز تحقیقاتی در بازار نفت این است که برای‌ سال آینده با توجه به ضابطه‌ها و معیارها قیمت نفت درحد 82 یا 83 دلار خواهد بود نوبخت تأکید کرد: قاطعانه می‌گویم منابع داخلی ما آن‌قدر هست که حتی اگر نفت را از اقتصاد جدا کنیم، کشور را با وجود سختی‌هایی که خواهیم داشت، اداره کنیم و مسیر رشد اقتصادی و رفاه مردم را در پیش بگیریم. او با بیان این مطلب درباره احتمال کاهش قیمت نفت به زیر 50 یا 40 دلار افزود: تردید نکنید آنچه در اقتصاد بازار نفت اتفاق می‌افتد برگرفته از اغراض سیاسی است، اما چنانکه تا پایان‌ سال حتی با قیمت‌های پايین‌تر نفت هم مواجه شویم، می‌توانیم بودجه را جمع کنیم. نوبخت ادامه داد: بازار نفت یک بازار کاملا سیاسی است و فشاری که به ما وارد می‌شود به خود کشورهای عربی که با افزایش تولید و تخفیف‌های ویژه در جهت کاهش قیمت نفت عمل می‌کنند نیز وارد می‌شود و آنها هم زیان می‌بینند. وی تأکید کرد: آنها فکر می‌کنند با ادامه این شرایط می‌توانند به ایران فشار وارد کنند اما ما همان‌طور که با قیمت‌های کاهش یافته در‌ سال‌جاری بودجه را به نحو شایسته‌ای پیش می‌بریم، درآینده هم‌، چنین خواهیم کرد. معاون رئیس‌جمهوری در پایان گفت: عدد ‌رشد 3 ماهه دوم‌ سال قطعی نشده است، ‌اما گزارشات اولیه حاکی از رشد مثبت اقتصادی در 3 ماهه دوم‌ سال است.
برخی دخالت‌ها موجب نوسان در بازار ارز می‌شود
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با ارایه تحلیلی مشابه از بازار ارز گفت: در برخی زمان‌ها با توجه به دخالت‌هایی که انجام می‌شود، نوساناتی در نرخ ارز ملاحظه می‌کنیم که بانک مرکزی در رابطه با این نوسانات اقدامات لازم را انجام می‌دهد. ولی‌الله سیف با حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران درخصوص نوسانات نرخ ارز در بازار اظهار کرد: عوامل بنیادین موثر در تعادل بازار ارز تفاوت ویژه‌ای نداشته است و نرخ بازار یک نرخ تعادلی است. وی ادامه داد: بانک مرکزی در رابطه با نرخ ارز در بازار آزاد نگاه کاملا منطقی دارد و اجازه می‌دهد این قیمت با عوامل بنیادین خود تعدیل شود و شرایط به تدریج باعث تغییر در این روند شود. وی تأکید کرد: نوسان شدید ناگهانی در قیمت ارز به هیچ‌وجه منطقی نیست و برای جلوگیری از این نوسانات و ایجاد انضباط در بازار ارز، برنامه‌هایی توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص تعیین نرخ 2850 تومانی دلار در لایحه بودجه‌ سال 1394 نیز گفت: این نرخ تنها یک نرخ محاسباتی است و هیچ‌گونه تقیدی نسبت به تحقق قطعی آن در آینده وجود ندارد. ممکن است بر اثر عوامل و شرایط اقتصادی این نرخ محقق نشود. در بودجه ‌سال 1393 نرخ ارز 2650 تومان پیش‌بینی شده بود که از ابتدای‌ سال‌جاری نرخ 2650 تومان را نداشتیم. درحال حاضر که 9 ماه از ‌سال گذشته نرخ ارز 2690 تومان است و متوسط قیمت در 8 ماه گذشته نیز حدود 2520 تومان بوده است.


تعداد بازدید :  325