شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
تازه‌ترین دستاورد هلال‌احمر در عرصه سلامت
مرکز سلول‌ درمانی و پزشکی ترمیمی هلال‌احمر به بهره‌برداری رسید
دکتر فرهادی: هزینه‌ درمان در هلال‌احمر کمتر از سایر بخش‌ها است

شهروند| ایران اسلامی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه پزشکی همچون استفاده از سلول‌های ‌بنیادی، توانبخشی، ساخت و تولید داروهای خاص داشته است. این پیشرفت‌ها حاصل تلاش و همت محققان کشور بوده است که در سایه حمایت نهادهای مربوط به حوزه درمان و سلامت کشور به دست آمده است، جمعیت هلال‌احمر نیز یکی از این نهادها است که با توجه به هدف انسان‌دوستانه خود یعنی کاهش آلام بشری در این حوزه‌ همواره فعال و پیشرو بوده است.
جمعیت هلال‌احمر در حوزه درمان، توانبخشی و تولید و تهیه دارو به پیشرفت‌های حایز اهمیتی رسیده است و به منظور ادامه حرکت در همین راستا با هدف ارایه خدمات‌درمانی به همه بیماران با کمترین هزینه و بهترین کیفیت اقدام به راه‌اندازی مرکز سلول درمانی و پزشکی ترمیمی کرده ‌است، که صبح دیروز با حضور دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال‌احمر و دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
درمان بیماری‌های صعب‌العلاج
در مرکز سلول‌درمانی
محمد فرهادی رئیس  جمعیت هلال‌احمردر حاشیه افتتاح مرکز سلول‌ درمانی و پزشکی ترمیمی جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که تسکین آلام بشری یکی از وظایف هلال‌احمر به شمار می‌رود و سلول‌درمانی نیز به نوعی تسکین‌دهنده آلام بشر محسوب می‌شود گفت: «به دلیل ضرورت این موضوع با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همکاری‌های لازم انجام شد و نتیجه این شد که امروز شاهد آن هستیم که مرکز درمانی هلال می‌تواند بیماری برص و آرتروز به وسیله سلول‌درمانی مداوا کند، و این گام‌نو در عرصه پزشکی در جمعیت هلال‌احمر به شمار می‌آید.»
فرهادی با اشاره به جزییات فعالیت‌های این مرکز ادامه داد: «در بیماری برص بخشی از پوست بیمار توانایی تولید رنگدانه را از دست می‌دهد بر همین اساس از پوست سالم بیمار سلولی که رنگدانه پوستی را تولید می‌کند جدا کرده و پس از طی مراحلی به نقاط مورد نیاز تزریق می‌شود. این روش درمانی عمدتا برای بیمارانی به کار گرفته می‌شود که با درمان‌های مرسوم پاسخی نمی‌گیرند و به‌عنوان صعب‌العلاج مطرح می‌شوند. با این روش درمانی ‌درصد زیادی از بیماران از اقدامات انجام‌شده، نتیجه مثبت می‌گیرند.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: «علاوه بر درمان اضطراری که در بحران‌ها از سوی جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود، یکی دیگر از اهدافمان نیز آن است که در سلامت و درمان مردم نقش داشته باشیم. انجام چنین اقداماتی نیز در همین راستا است.»
او درباره هزینه‌های سلول درمانی در جمعیت هلال‌احمر گفت: «میزان هزینه‌هایی که در جمعیت هلال‌احمر از بیماران اخذ می‌شود، بسیار کمتر از سایر مراکز و بخش خصوصی است، به‌عنوان مثال درباره درمان ناباروری باید بگویم که هزینه‌های درمان ناباروری در جمعیت هلال‌احمر حدود 40‌درصد هزینه‌هایی است که در سایر بخش‌ها از بیماران اخذ می‌شود.»
باید به سمت تجاری‌سازی علوم حرکت کرد
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهوری نیز در حاشیه این افتتاح با تأکید بر اهمیت حرکت به سمت تجاری‌سازی علوم عنوان کرد: «ما در معاونت علمی ریاست‌جمهوری وظیفه خود می‌دانیم تا از پروژه‌های مغز دانشی حمایت کنیم و در این زمینه سرمایه گذاری‌های لازم را نیز داشته باشیم.»
ستاری با بیان این‌که معاونت علمی ریاست‌جمهوری وظیفه خود می‌داند تا از پروژه‌های مغزی دانشی حمایت کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم را نیز داشته باشد افزود: «باید شیرینی درمان با تکنولوژی‌های جدید را به کام مردم نشاند، این حق مردم ما است که مشکلات درمانی آنها با فکر، دانش، سرمایه‌گذاری، توسعه درمانی و تجاری‌سازی برطرف شود.»
او ادامه داد: «ستاد توسعه سلول‌های بنیادی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از توسعه دانش مربوط به این سلول‌ها در همه حوزه‌ها به منظور دستیابی به پزشکی مدرن حمایت می‌کند.»
معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری در ادامه از همکاری خوب این معاونت با جمعیت هلال‌احمر و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «در موضوع سلول درمانی با وزیر بهداشت جلساتی را برگزار کرده‌ایم و همچنین موضوع درمان سرطان را با دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرده‌ایم.»
بهنام صادقی، مجری پروژه راه‌اندازی مرکز سلول درمانی جمعیت هلال‌احمر نیز در حاشیه راه‌اندازی این مرکز، برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در زمینه بکارگیری درمان‌های سلولی جهت درمان بیماری‌های مختلف را اعلام کرد.
او درباره چگونگی ارایه خدمات در این مرکز و همچنین برنامه‌های آینده آن گفت: «این مرکز فعلا کار خود را با بخش پوست آغاز کرده است. در قدم بعدی از سلول درمانی در زمینه آرتروز زانو و همچنین دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده خواهیم کرد.»
صادقی ادامه داد: «سلول‌درمانی تکنیکی نوین است که معمولا هم ارزان‌قیمت نیست. کشور پیش از این نیز در زمینه سلول‌درمانی از جایگاه خوبی برخوردار بوده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین رویان دراین‌باره اقدامات خوبی را انجام داده‌اند. بخش دیگری که ما به دنبال آن هستیم استفاده از سلول درمانی در زمینه‌های تحقیقاتی است.»


تعداد بازدید :  180