شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
حاشیه‌نگاری شهروند از پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری صنعت آب و فاضلاب
از کنتورخوانی غیرحضوری آب تا احیای «ارتمیا» با پساب
96‌درصد پساب استان کردستان تصفیه می‌شود تولید سامانه قرائت از راه دورکنتورها در آذربایجان‌شرقی

گروه اقتصادی شهروند| هیچ پروژه‌ای بدون برنامه‌ریزی و تحقیقات قابل انجام نیست. در کشوری مانند ایران که باید برای جمعیتی کلان خدمات و منابع تأمین کند، پروژه‌های پژوهشی اهمیت فراوانی دارند و باید به آن توجه خاصی شود. یکی از راه‌های بهادادن به این پژوهش‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است که در آن تحقیقات مختلف پرده‌برداری می‌شوند. در همین زمینه روز یکشنبه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری صنعت آب و فاضلاب ایران افتتاح شد که در آن سازمان‌های آب و فاضلاب کشور جدیدترین دستاوردهای مطالعاتی خود را به نمایش گذاشتند. نگاهی به نمایشگاه نشان می‌داد تلاش اکثر شرکت‌کنندگان در حوزه‌های کنترل و کاهش مصرف، بازچرخانی آب و شیوه‌های نوین برای تصفیه آب است.
وضع مطلوب پساب در کردستان
کردستان یکی از استان‌هایی است که در زمینه مدیریت پساب عملکرد بسیار خوبی داشته است. به گفته ادریس شریفی مدیر روابط‌عمومی آب و فاضلاب شهری کردستان، در این استان 96‌درصد پساب تصفیه می‌شود و دوباره به رودخانه‌های اطراف برگردانده می‌شود. او دراین‌باره افزود: آب منطقه ما دارای 100‌درصد کیفیت مطلوب است و از این لحاظ جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شویم.
این استان با طرح‌های مختلفی در نمایشگاه حضور داشت که یکی از آنها به مدیریت آب پساب مجمتع‌های مسکونی بزرگ مربوط می‌شد که درآن آب دورریز هر واحد جمع‌آوری می‌شود و پس از تصفیه برای فلاش تانک‌ها و مصارف غیرشرب به کار می‌رود. البته به گفته محمدرضا قهرمانی سرپرست تیم تحقیقاتی سوخت‌های زیستی این طرح به تازگی به معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری ارایه شده است.
احیای حیات دریاچه ارومیه با پساب‌ها
نوآوری دیگر به استان آذربایجان ‌غربی تعلق دارد. دریاچه ارومیه یکی از زیستگاه‌های خاص جانداری سخت‌پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند که آرتمیا نام دارد و درحقیقت یکی از غنی‌ترین منابع پرورش این موجود در جهان است. محققان این استان توانسته‌اند با استفاده از پساب این موجود را پرورش دهند. رحیمه علیزاده کارشناس بهره‌برداری از دفتر آب وفاضلاب شهری ارومیه در باره آن می‌گوید: با تحقیقات جدید توانسته‌ایم پروژه پایلوت کشت آرتمیا در غلظت‌های متفاوت از کلر و نمک را انجام دهیم. پایش شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیولوژیکی آرتمیای پرورش‌یافته در تیمارهای مختلف و آنالیز پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب میاندوآب از نظر پارامترهای تأثیرگذار در آبزی پروری از مهم‌ترین مراحل اجرای این پژوهش است. باتوجه به تغلیظ فلزات سنگین در توده بدنی آرتمیاهای پرورش یافته، سیست (تخم آرتمیا) به‌عنوان سالم‌ترین بیومس تولیدی در این پژوهش شناسایی شده است. این نوع سوخت طبیعی درحال حاضر در چین و آمریکا تولید می‌شود. به گفت علیزاده پروژه‌ای که با اعتبار 164‌میلیون ریال انجام شده است، قابلیت سودآوری بسیاری دارد و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان آن در جهان سالانه ده‌ها‌میلیون دلار از تجارت آن سود می‌برند.
نوآوری در آذربایجان‌شرقی
استان آذربایجان‌شرقی نیز موفق به تولید سامانه قرائت از راه دور کنتورهای آب شده است. در این سامانه به‌جای شماره از کدبندی‌هایی استفاده می‌شود که سیستماتیک است و براساس بازه‌های زمانی خاصی که تعیین می‌شود سامانه اطلاعات را به مرکز ارسال می‌کند به این ترتیب احتمال خطا در خوانش کنتور بسیار کم می‌شود. علاوه برآن چنین دستگاهی کم‌مصرف است. طرح سامانه قرائت از راه دور مراحل آزمایش را پشت سر گذاشته و اکنون منتظر رایزنی برای سرمایه‌گذاری است.


تعداد بازدید :  218