شماره ۴۵۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
وزیر نیرو در جمع فعالان بخش خصوصی مطرح کرد:
انتقال برق را به بخش خصوصی نمی‌دهیم

شهروند| طبق روالی که چند سال است در اتاق بازرگانی ایران باب شده است وزرا و مقامات مهم دولتی در نشستی موسوم به صبحانه کاری به میان فعالان بخش خصوصی می‌آیند تا ضمن پاسخ به سوالات آنها، هماهنگی میان دولت و بخش خصوصی را نیز تحکیم بخشیده باشند.
به همین منظور صبح روز دوشنبه حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو به اتاق ایران رفت و در حضور بازرگانان این اتاق، ضمن صرف صبحانه در سخنانی با اشاره به صنعت آب و برق گفت: همواره این صنعت در ایجاد صنایع پشتیبان پیش قدم بوده و امروز با کمال افتخار ادعا می‌کنیم که وزارت نیرو در ایجاد پیمانکارانی در زمینه تجهیزات موردنیاز مشاوره‌های متعدد و شرکت‌های پیمانکاری موفق عمل کرده است.
وی درخصوص واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی در مورد زیرمجموعه خود گفت: وزارت نیرو بیش از صد شرکت پیمانکار، مشاور و سازنده تجهیزات را به بخش خصوصی واگذار کرده است و فقط یک کارخانه تعمیرات نیروگاهی دولتی است که آن هم برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار است، همچنین وزارت نیرو نخستین صنعتی بوده که بورس انرژی را پایه‌گذاری کرده است.
نیاز به صادرات 12‌میلیارد کیلووات ساعت برق برای پوشش هزینه‌ها
چیت‌چیان با اشاره به وضع بودجه این وزارتخانه و راهکارهای تأمین هزینه‌های مورد نیاز خود این گونه توضیح داد که در مورد صادرات یکی از موفق‌ترین بخش‌ها بوده‌ایم، البته اگر بخواهیم هزیه‌هایمان را پوشش دهیم باید سالانه 12‌میلیارد کیلووات ساعت برق را صادر ‌کنیم. در این میان اما ما به 4 کشور همسایه صادرکننده صرف هستیم ولی با ترکمنستان و ارمنستان هم مبادله برق با برق و گاز با برق داریم.
وی با تأکید بر این‌که 60‌درصد از نیروگاه‌های حرارتی کشور در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: برخی از این نیروگاه‌ها را خود بخش خصوصی از صفر ساخته و سرمایه‌گذاری کرده و بخش دیگر را وزارت نیرو واگذار
 کرده است.
انتقال برق را ب
ه بخش خصوصی نمی‌دهیم
وزیر نیرو خطاب به بخش خصوصی گفت: در 3 بخش تولید، توزیع و انتقال تأکید داریم که بخش انتقال دولتی است و دولتی خواهد ماند و نمی‌شود، به بخش خصوصی واگذار کرد، چرا که اکنون برقی که ما به عراق برای هر کیلووات ساعت 12 سنت می‌فروشیم ممکن است بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های ایرانی رقابت‌های مخربی با هم داشته باشند که به ضرر کشور تمام شود و این برق را حتی به قیمت 6 سنت هم بفروشند، ما نمی‌خواهیم مانع بخش خصوصی در بازار صادراتی شویم، اما جلوی تخریب بازار صادراتی را هم می‌گیریم.
زیان ایران از تولید برق
چیت‌چیان به هزینه تمام‌شده قیمت برق در کشور و زیانی که آن را با صادرات برق جبران می‌کند اشاره کرد و گفت: هزینه سوخت برای هر کیلووات ساعت برق 70 تومان است که ما از مشترکان 50 تومان دریافت می‌کنیم و 102 ریال هم به هدفمندی یارانه‌ها می‌دهیم که 31 تومان می‌ماند و برای صنعت برق که هیچ بودجه‌ای را دریافت نمی‌کند، کمرشکن است و تنها راه فرار ما فروش 12‌میلیارد کیلووات ساعت برق در بازار صادراتی است.
اوراق صکوک، روش پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران
وی در مورد پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی پیشنهاد داد تا از اوراق صکوک اجاره استفاده کنیم و آن را در اختیار طلبکاران دولت قرار دهیم، البته ممکن است این اوراق زمان نداشته باشند، اما همپای نرخ تورم سود به اوراق تعلق می‌گیرد و زمانی که وضع مالی دولت تغییر کرد به تدریج پول را به صاحبان اوراق می‌پردازیم. او همچنین در صحبت‌های کوتاهی در جمع خبرنگاران در مورد میزان افزایش قیمت آب و برق در ‌سال آینده، گفت: در رابطه با افزایش قیمت آب و برق برای‌ سال 94 هیچ تصمیم‌گیری صورت نگرفته است.


تعداد بازدید :  234