شماره ۱۷۴۴ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير
صفحه را ببند
پیر نشو لعنتی!

حسام حیدری  طنزنویس

در هفته‌ای که گذشت، باز هم همچون گذشته فضای اینستاگرام پر از علم و دانش و فرهیختگی بود. کاربران اینستاگرام که پس از یک هفته دست و پنجه نرم کردن با چالش تاثیرگذار و مهم درِ بطری و انتشار ویدیوهای خلاقانه از باز کردن درِ بطری آب معدنی با لگد توانسته بودند بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه انسان معاصر را از پیش رو برداشته و افق‌های روشنی در برابر دیدگان جامعه مدنی باز کنند، این‌بار با هجوم دوباره به اپلیکیشن فراموش‌شده فیس‌اپ عکس‌هایی زیبا از زمان پیری خود منتشر کردند که فضایی لایت و کهن‌سالانه به اینستاگرام بخشید.
انتشار عکس‌‌های زمان پیری عمدتا با کپشن خلاقانه‌ «پیر نشو لعنتی» همراه بود که گروهی از کاربران باهوش‌تر با تغییر آن به «زودتر پیر شو لعنتی» مرزهای خلاقیت و ابتکار را جابه‌جا و رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت کردند.
اما واکنش‌‌‌ها به استفاده از این اپلیکیشن هم کم نبود. در همین رابطه هرمز شجاعی‌مهر که مثل همه روزهای صد‌سال گذشته شاداب و خندان در برنامه خانواده حاضر شده بود، ضمن بیان این جملات که «چه روز تابستانی قشنگی ... ظهر زیبای پر از امید شما به خیر ... بیاید از امروز تصمیم بگیریم یکی از اخلاق‌های بدمون رو کنار بذاریم» خطاب به اپلیکیشن فیس‌اپ گفت: «اگه مردی منو پیر کن.»  
در همین رابطه مدیر تیم فنی فیس‌اپ در توییتی از انتشار نسخه جدید این اپلیکیشن خبر داد که مشکلات قبلی آن حل و فیچرهای جدیدی نیز به آن اضافه شده است. اخبار رسیده حاکی از آن است که در نسخه جدید باگ مسعود روشن‌پژوه به کلی حل شده و تیم فنی در حال کار روی حل کردن مشکل پیری خواننده ابیات «امشب مثل هر شب نیست اگه شبه مثل دیشب نیست» هستند که به دلایل امنیتی از بیان اسمش معذورند.
اما استفاده از عکس‌های پیری مشکلات زیادی را هم برای کاربران در پی داشته است. در همین رابطه یکی از طنزپردازان* خوب کشورمان در توییتی نوشت: «باز این فیس‌اپ چیه دوباره مد شد؟ الان استوری یکی از دوستان رو دیدم گفتم حاجی پیریت هم قیافه‌ات همون‌جور شخمی که! حقیقتا فکرش رو هم نمی‌کردم عکس باباش باشه.» گزارش‌ها حاکی از این است که او هنوز توییت جدیدی نکرده است.
اما با رونق گرفتن انتشار عکس‌های پیری، گروهی از افراد نگران که با همه چیزهایی که اسم انگلیسی داشته باشد، مخالفند با تجمع در سر کوچه‌شان به پیر شدن کاربران یک شبکه در فضای ناپاک مجازی اعتراض کردند. آنها درحالی‌که شعار «فیس‌اپ پاره پاره ... عکس‌هایش موجب تشویش اذهان عمومی شده» از این اپلیکیشن به‌عنوان ابزار جاسوسی‌ای نام بردند که باعث رشد پیری و افسردگی در بین جوانان شده و روحیه کار و کوشش را از بین می‌برد. آنها همچنین درخواست کردند که به‌زودی در فصل دوم سریال گاندو دست عوامل پشت پرده این اپلیکیشن رو شود و به سزای اعمالشان برسند.
* محمدعلی محمدپور

 


تعداد بازدید :  750