شماره ۱۷۴۴ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۷ تير
صفحه را ببند
پیشنهادهای میلیونی برای خریدوفروش موهای کودک
گیس‌‌فروشان بازار اکستنشن!
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه: خریدوفروش مو کاملا مجاز است

شهروند| خریدوفروش «مو» یکی از راه‌های پول درآوردن است. شاید باورکردنی نباشد ولی سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور پر شده‌اند از آگهی‌های خرید مو. خریدارانی که حاضرند برای موهای کودکان بعضا تا 5‌میلیون تومان پول پرداخت کنند. آنها می‌گویند موهای کودکان رنگ‌ نشده، پرپشت بوده و لطافت و زیبایی  مشتری‌پسندی دارد، به همین دلیل در بین آرایشگرها محبوبیت زیادی دارد و خیلی راحت خریدوفروش می‌شوند.
فروش موی طبیعی با قیمت‌های میلیونی
مشتریان موهای طبیعی معمولا آرایشگاه‌ها هستند یا واسطه‌هایی که این موها را می‌خرند و به آرایشگاه‌ها یا مغازه‌هایی که لوازم آرایشگاهی دارند، می‌فروشند؛ البته آرایشگاه‌ها و واسطه‌ها شرایط سختگیرانه‌ای هم برای خرید این موها دارند. موهایی که قرار است به فروش برسند، حتما باید بالای 50سانتیمتر باشند. این موها حتما باید سالم و بدون رنگ باشند و هیچ موخوره یا سوختگی نداشته باشند. قیمت‌های این موها هم کاملا بستگی به اندازه، رنگ و سالم‌بودن‌شان دارد و این‌که فروشنده چه حجمی از مو را می‌خواهد بفروشد. یکی از آگهی‌ها برای فروش مو، در آگهی خود قید کرده که موهای بلند 50سانتی مشکی رنگش را به بهترین پیشنهاد می‌فروشد. وقتی با او تماس می‌گیریم و قیمت می‌پرسیم، می‌گوید: «چند‌سال پیش برای همین حجم از موهایم پیشنهاد یک‌میلیونی داشتم اما الان می‌خواهم با قیمت بالاتری بفروشم، چون موهایم سالم و رنگ‌نشده هستند. الان قیمتی که برای موهایم درنظر گرفته‌ام، 2‌میلیون تومان است اما اگر مشتری پیدا نشود، به قیمت یک‌میلیون و 500‌هزار تومان هم می‌فروشم.» این فروشنده درباره این‌که چرا این مبلغ را برای موهایش درنظر گرفته، می‌گوید: «آرایشگری که می‌خواهد از موهای من برای اکستنشن استفاده کند، آن را با الیاف مصنوعی قاطی می‌کند و درآمد زیادی از آن به دست می‌آورد، به همین دلیل من هم موهایم را با قیمت بالا می‌فروشم.» در یک آگهی دیگر، فروشنده‌ای مدعی شده موهای 40سانتیمتری خود را با قیمت مقطوع به فروش می‌رساند. وقتی از او درباره قیمت می‌پرسیم، می‌گوید: «موهایم کاملا طبیعی و سالم هستند. خودم 2‌میلیون تومان برای موهایم قیمت گذاشته‌ام اما اگر مشتری از آرایشگاه باشد و خودش موهایم را کوتاه کند، تخفیف می‌دهم، چون پول لازم دارم.» در برخی از این آگهی‌ها هم قید شده که موی کودک به فروش می‌رسد. جالب است بدانید که موی کودکان با قیمت گران‌تری فروخته می‌شود، چون سالم‌تر و حتی پرپشت‌تر است. البته آگهی‌هایی هم هستند که فروشنده برای موهایش قیمت‌های 4 و 5میلیونی هم درنظر گرفته است!
خریدوفروش مو ممنوع نیست
این روزها خریدوفروش مو، بازار جالبی دارد. مغازه‌های زیادی در خیابان منوچهری هستند که روی شیشه مغازه آگهی خرید موی طبیعی چسبانده‌اند. این مغازه‌ها یا خودشان موی افراد را کوتاه می‌کنند یا آنها را به آرایشگاه‌های طرف قراردادشان معرفی می‌کنند و بعد برای خریدوفروش مو به توافق می‌رسند. شاید این‌طور به نظر برسد که خریدوفروش مو، کار غیرقانونی است اما این‌طور نیست و طبق گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه این کار اصلا غیرقانونی نیست. شهربانو عابدی در این‌باره می‌گوید: «خریدوفروش اقلام مرتبط با فعالیت آرایشگاه‌ها مثل رنگ مو بلامانع است. با توجه به این‌که خدمات اکستنشن در آرایشگاه‌های زنانه ارایه می‌شود، خریدوفروش مو برای اکستنشن بلامانع، اما به ‌قصد دلالی غیرقانونی است. طبق قوانین موجود، هرگونه خریدوفروش کالا در آرایشگاه‌ها ممنوع است؛ ولی خریدوفروش اقلامی که مرتبط با فعالیت صنفی این واحدهاست، بلامانع است؛ مثلا فروش رنگ مو برای انجام خدمات آرایشگاهی به مشتریان یکی از الزامات فعالیت آنهاست و مواردی از این دست نیز مشکل ندارند. از آنجایی که خدمات اکستنشن در آرایشگاه‌های زنانه ارایه می‌شود، خریدوفروش مو برای اکستنشن بلامانع است، ولی خریدوفروش مو به ‌قصد دلالی قطعا غیرقانونی است.»


تعداد بازدید :  305