شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
پايان توطئه سرقت‌های اعضای باند فامیلی

شهروند| اعضاي يک باند خانوادگي توطئه‌هاي سرقت خود را در شهرهای مختلف کشور طراحي مي‌کردند. راز اقدامات خلافکارانه اين شبکه تبهکار با شکايت‌هاي مشابه چندتن از طعمه‌هايشان و در جريان تجسس‌هاي ماموران مبارزه با سرقت پلیس آگاهي تهران  فاش شد.
23 فروردین‌ماه مردی به کلانتری 169 مشیریه رفت و پرده از یک سرقت خیابانی برداشت. این مرد به کارآگاهان گفت: «قصد مسافرت به سمنان را داشتم؛ به سه‌راه افسریه رفتم. سوار یک خودرو پژو 405 نقره‌ای‌رنگ با چهار سرنشین شدم که دو مسافر در صندلی عقب نشسته بودند؛ زمانی‌که قصد داشتم تا سوار ماشین شوم، سرنشین صندلی جلو ادعا کرد که می‌خواهد پیاده شود. به این بهانه پیشنهاد کرد که مسافتی کوتاه را به همراه او، به صورت دونفره در صندلی جلو بنشینم؛ من نیز با قبول پیشنهاد او که تصور می‌کردم همانند من یک مسافر است، سوار ماشین شدم اما هنوز فاصله زیادی طی نشده بود که راننده ادعا کرد «در جلو باز است» و به این بهانه چندین بار در را محکم کرد. وقتی راننده متوجه شد من به سمنان می‌روم ادعا کرد که وی به کارخانه سیمان می‌رود و به این بهانه و بدون گرفتن پول کرایه مرا از ماشین پیاده کرد؛ زمانی‌که از ماشین پیاده شدم، پس از گذشت چند دقیقه متوجه سرقت کیف جیبی همراه خود شدم».
همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده و بررسی پرونده‌های مشابه از سوی کارآگاهان، پرونده سرقت‌های مشابه دیگری به پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد؛ اظهارات شکات و مالباختگان نشان داد سرنشینان انواع خودروهای سواری «پژو» و «پراید» در رنگ‌های مختلف، اقدام به سوار کردن مسافر در صندلی جلو به همراه مرد دیگری حدودا 50ساله کرده و به این شیوه و شگرد اقدام به سرقت و جیب‌بری می‌کنند.
بررسی اظهارات مالباختگان درخصوص مبدأ و مقصد آنها در زمان سوار شدن به خودروها نشان داد که این مردان در خروجی‌های شهر تهران به‌ویژه در مناطق سه‌راه افسریه، سه‌راه تهرانپارس، پایانه ترمینال جنوب و میدان آزادی، طعمه‌های خود را که قصد رفتن به سایر شهرها به‌ویژه شهرها و شهرک‌های حومه شهر تهران از قبیل بومهن، رودهن، پردیس، کرج، فیروزکوه، دماوند، ورامین، پاکدشت و ... را داشته‌اند، شکار می‌کردند.
وقتی بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفت، کارآگاهان با انجام چهره‌نگاری موفق به شناسایی مجرم سابقه‌دار و حرفه‌ای در زمینه جیب‌بری به نام «اکبر» شدند.
بررسی سوابق «اکبر» نشان داد که وی با داشتن سوابق متعدد سرقت بارها به اتهام جیب‌بری روانه زندان شده و آخرین بار نیز پس از دستگیری توسط تیم مبارزه با جیب‌بری پلیس آگاهی روانه زندان شده اما پس از گذشت مدتی، از زندان خارج شده و از آن‌زمان متواری است.
دستگیری «اکبر» در دستور کار کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. دستور توقیف خودرو پژو 405 به همراه دستگیری سرنشینان آن در سیستم جامع پلیس آگاهی ثبت شد. سرانجام گشت انتظامی استان قم موفق به شناسایی خودرو، توقیف آن و همچنین دستگیری متهم اصلی پرونده شد.
تحقیقات پلیسی نشان می‌داد متهم اصلی پرونده به همراه سایر اعضای خانواده‌اش دست به سرقت در تهران و همچنین سایر شهرها و استان‌ها می‌زدند. با این سرنخ اعضای خانواده متهم دستگیر شدند و جهت تحقیقات به پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.
با توجه به سوابق متعدد متهم اصلی پرونده در ارتکاب سرقت به شیوه جیب‌بری، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار بدون پوشش تصویر این مرد از کسانی که موفق به شناسایی تصویر وی شدند خواست تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان نبرد شمالی مراجعه کنند؛ همچنین از کلیه شهروندانی که اطلاعاتی درخصوص سایر جرایم ارتکابی متهم دارند درخواست می‌شود تا اطلاعات خود را از طریق شماره تماس 21865863 در اختیار کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.


تعداد بازدید :  143