شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
در این حادثه 9 نفر کشته و 21 زائر راهی بیمارستان شدند
تصادف مرگبار در مسیر بازگشت زائران کربلا

شهروند| زائران کربلا در راه بازگشت قربانی تصادفی مرگبار شدند.  برخورد یک تریلی با 2 دستگاه ون حامل زائران حسینی در داخل خاک عراق9 کشته و 21 مصدوم بر جای گذاشت.  ۲۴ زائر ایرانی که در کربلای معلی و نجف اشرف حضور یافته بودند، به‌دلیل بیماری‌های قبلی جان باختند.
تصادف مرگبار زائران حسینی
ساعت 45: 8 صبح روز دوشنبه وقتی 2 خودروی ون درحال حرکت در پیچ جاده‌های عراق بودند تا زائران شان را به مرز کشور ایران برسانند، حادثه‌ای تلخ رقم خورد. صدای مهیب برخورد 2دستگاه ون با یک تریلی سکوت صبحگاهی جاده را بر هم زد.  با اعلام این خبر به نیروهای امدادی عراق بلافاصله تیمی از امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. با آغاز عملیات امداد رسانی مشخص شد در این حادثه 9 نفر به کام مرگ فرو رفته و 21 نفر دیگر مصدوم شده‌اند.
تحقیقات نشان می‌داد قربانیان این تصادف مرگبار زائران ایرانی بودند که از سفر زیارتی خود به سمت ایران رهسپار بوده‌اند. با اعلام این خبر به نیروهای هلال‌احمر ایران بلافاصله امدادگران هلال‌احمر به نقطه صفر مرزی اعزام شدند. با مستقر شدن چند هلیکوپتر، در نقاط مختلف مرز بین ایران و عراق، عملیات کمک‌رسانی به مصدومان حادثه آغاز شد.   دكتر علي حيدری معاون عتبات عاليات مركز پزشكی حج در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت:  «تصادفی که در جاده شهر کوت و مهران به وقوع پیوست 9 کشته و 21 مجروح بر جای گذاشت. در همان دقایق اولیه این حادثه، نیروهای عراقی به کمک قربانیان این حادثه رفتند. با اعلام این خبر به نیروهای هلال‌احمر داخل ایران بلافاصله هلیکوپترهای امداد برای انتقال مصدومان به بیمارستان در نقطه صفر مرزی مستقر شدند و عملیات انتقال مصدومان و کشته‌شدگان به داخل خاک ایران آغاز شد.»
عملیات نجات در نقطه صفر مرزی
دکتر ناصر چرخساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در رابطه با تصادف مرگبار زائران حسینی به «شهروند» گفت: «ساعت 8:45  صبح روز دوشنبه در مسیر شهر کوت عراق به مهران یک دستگاه تریلی با 2 ون حامل زائران ایرانی که  در مسیر بازگشت بودند برخورد کرد. با اعلام این تصادف مرگبار بلافاصله امدادگران مستقر در خاک عراق به محل حادثه رفتند، با توجه به تعداد مصدومان این حادثه یک فروند بالگرد و 20 دستگاه آمبولانس در مرز ایران و عراق به حالت آماده‌باش درآمد، با انتقال مصدومان به داخل مرز، امدادگران هلال‌احمر آنها را به مراکز درمانی منتقل کردند.»
خستگی و خواب‌آلودگی
علت اصلی تصادف زائران در مرزها
سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا در رابطه با این خبر گفت: «متأسفانه در چند روز گذشته چند فقره تصادف رانندگی منجر به جرح و فوت در جاده‌های منتهی به مرزهای مهران، شلمچه و چزابه صورت گرفته که عامل اصلی این تصادفات خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است.
در جریان بازدید از مرز بین‌المللی مهران مشخص شد3 مرز مهران، چزابه و شلمچه از چند روز اخیر، با موج بازگشت زائران به کشور مواجه هستند.  یکی از مشکلات و معضلات در این مرزها در روزهای گذشته، کمبود اتوبوس برای انتقال زوار بود که از عصر روز گذشته با ورود اتوبوس به این مرزها، تردد زائران با سهولت بیشتری انجام شد.  
تاکنون حدود 50‌درصد از زائران عتبات عالیات شرکت‌کننده در آیین اربعین حسینی از طریق مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به کشور بازگشته‌اند.»
رئیس پلیس راهور کشور ضمن توصیه به رانندگان برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، افزود: «به علت بارش برف و باران در جاده‌های مواصلاتی برخی از استان‌های کشور، رانندگان ضمن رعایت فاصله قانونی با خودرو جلویی با سرعت مطمئنه در جاده‌ها رانندگی کنند.»
اسامی بازماندگان تصادف
اسامی ۱۱ نفر از بازماندگان تصادف مرگبار تریلی و 2خودروی ون در محور بدره- مهران به شرح زیر است: رقیه علیزاده 32 ساله از قم، مینا صادقی 3ساله از قم، ابراهیم صادقی 32ساله از قم، شاه‌گل مجیدی 39ساله از قم، گل‌بیدی عبدالخلیل 54ساله تبعه افغان، فاطمه میرزابیگی، قاسم میرزابیگی، گلی ایمانی، مجید یوسف‌زاده ۴۰ساله از قزوین، ابوالفضل یوسف‌زاده از قزوین و‌ هادی محمدی 32ساله از محلات از مصدومان حادثه مرگبار رخ داده در کشور عراق هستند که به مراکز درمانی مهران منتقل شده‌اند.
مرگ ۲۴زائر ایرانی در کربلای معلی و نجف اشرف
محسن نظافتی مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: «از ابتدای حضور زائران ایرانی در عتبات عالیات عراق به مناسبت اربعین شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) سید و سالار شهیدان، 24 نفر از زائران به دلیل بیماری یا عوامل دیگر، فوت کردند.»
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت یادآور شد: «از این تعداد 5 نفر در نجف اشرف و 19 نفر نیز در کربلای معلی فوت کرده‌اند.»
به گفته نظافتی، این آمار جدا از زائرانی ایرانی است که در حوادث رانندگی 24 ساعت گذشته در مسیر بازگشت به کشور در خاک عراق، کشته و زخمی شدند.


تعداد بازدید :  370