شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ولایتی:  نمی‌دانیم چرا آمریکا درآخرین لحظه خواست مذاکرات تمدید شود
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع موشکی ایران خارج از هر نوع مذاکرات است. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در حاشیه سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری که در تالار مدرس برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که آسوشیتدپرس مدعی شده ایران بخشی از اورانیوم غنی‌ شده خود را رقیق کرده و این موضوع سبب تمدید مذاکرات شده است.  این خبر صحت دارد؟ گفت: به هیچ‌وجه این ادعا صحت ندارد. او ادامه داد: مذاکره‌کنندگان ما در جمهوری اسلامی ایران در چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، حرکت کردند و آمریکایی‌ها درخواست تمدید مذاکرات را داشتند.  رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:  درخواست تمدید مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها حتی برای متحدان‌شان نیز غیرمنتظره بود و آنها خبر نداشتند که چرا آمریکایی‌ها در آخرین لحظه مذاکراتی را که به سمت گام‌های رو به‌ جلو در حرکت بود، متوقف کردند و پس از آن درخواست تمدید طولانی‌مدت مذاکرات را داشتند. ولایتی گفت: این موضوع نشان‌دهنده وقوع برخی اتفاقات در پشت صحنه سیاست‌های آمریکاست که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا اقتدار لازم را برای تصمیم‌گیری ثابت ندارد و این ضعف اقتدار حاکمیت آمریکا موجب می‌شود که اقداماتی انجام دهد که حتی برای دوستان و متحدانش نیز غیرقابل پیش‌بینی باشد.  او گفت: بنابراین تمدید مذاکرات هیچ ربطی به ایران ندارد و ایران مواضع خود را محکم حفظ می‌کند و مواضع‌اش این است که حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مصارف صنعتی را داشته باشد نه برای کارهای نمایشی؛ ایران در حفظ تکنولوژی و موادی که برای کاربرد صلح‌آمیز تولید می‌کند به‌خصوص برای مصرف رآکتورهای تولیدکننده برق و آب‌شیرین‌کن‌ها از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که یکی از نمایندگان اعلام کرده که آقای ظریف و آقای عراقچی تعهد دادند که در دور بعدی مذاکرات، بحث موشکی مطرح شود، آیا این خبر صحت دارد تأکید کرد: به هیچ‌وجه درست نیست؛ طرف‌های مقابل از موشک‌ها صحبت می‌کنند، اما این رویایی کاذب از سوی غربی‌هاست که هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد. ولایتی یادآور شد:  ایران برای مقاصد دفاعی خود هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد؛ مهم‌ترین خاصیت موشک‌ها، خاصیت بازدارندگی است و ایران برای این‌که بتواند دفاع خود را تقویت کند، نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارد و موضوع موشکی ایران خارج از هر نوع مذاکرات است.

پیام کتبی ظریف برای همتای اردنی درباره مذاکرات هسته‌ای
پیام کتبی «محمد جواد ظریف» وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران به « ناصر جوده» همتای اردنی وی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به قائم مقام وزارت‌امورخارجه این کشور تسلیم شد.  به گزارش ایرنا، « مهدی دانش یزدی» معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تیسیر بنی‌یاسین» قائم‌مقام وزارت امورخارجه اردن این پیام را تسلیم کرد. این پیام درباره مواضع هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه آخرین نتایج حاصله از مذاکرات ایران با گروه کشورهای 1+5 است.

کری و لاوروف درباره ایران گفت‌وگو کردند
وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه ضمن دیدار با یکدیگر درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی‌اش روز یکشنبه در رم پایتخت ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف در این دیدار درباره مسائل کلیدی بین‌المللی شامل لزوم تقویت مذاکرات صلح اسراییل-فلسطین، پایان دادن به جنگ سوریه و لزوم تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کردند. به نوشته روزنامه اورشلیم‌پست، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز قرار است در پایتخت ایتالیا با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا دیدار کند.   

نخست‌وزیر سوریه به تهران می‌آید
نخست‌وزیر سوریه در رأس هیأتی بلندپایه عصر دیروز وارد تهران می‌شود.  به گزارش ایسنا، وائل‌الحقی، نخست‌وزیر سوریه در این سفر چند روزه قرار است با مقامات عالی‌رتبه ایران درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کند.  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری فردا میزبان نخست‌وزیر سوریه خواهد بود و با وی درخصوص آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد. هفته گذشته نیز ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در رأس هیأتی برای شرکت در کنفرانس دو روزه بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری به تهران آمده و با مقامات ایرانی ازجمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. 


تعداد بازدید :  385