شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
گروگان‌گیری و نمایش پرچم داعش در کافه‌ای در استرالیا
غائله 15 ساعته با کشته شدن گروگان‌گیر و 2 تن از گروگان‌ها پایان یافت

شهروند | روز گذشته و هنگامی که کارکنان «کافه لینت» سیدنی کار خود را آغاز ‌کرده بودند، هرگز تصور نمی‌کردند که ساعاتی بعد به موضوع مهم‌ترین خبر جهان بدل شوند. دوشنبه آرام این کافه که در بزرگترین شهر استرالیا واقع شده‌است در ساعت 9 و 45 و با آغاز گروگان‌گیری توسط مردی مسلح ناآرام شد و از آن پس عملیات نیرو‌های پلیس استرالیا نیز آغاز شد.
پلیس استرالیا پس از آن‌که مرد مسلح به یکی از کافه‌های خیابانی پر رفت‌و‌آمد در مرکز شهر سیدنی وارد شد و کارکنان و مشتریان آن را گروگان گرفت این منطقه را محاصره کردند. مرد مسلح گروگان‌ها را وادار کرد تا پرچمی مشابه پرچم داعش را در برابر پنجره‌های این کافه به نمایش در‌آورند که به دنبال آن ترس و واهمه از یک عملیات تروریستی نیز به تنش موجود افزوده شد.
با این حال در ادامه و پس از حدود 6 ساعت، 5 نفر از گروگان‌ها موفق به فرار شدند. گفته می‌شود که عامل این گروگان‌گیری در هنگام مصاحبه یکی از رسانه‌های استرالیایی با گروگان‌ها، 2 تقاضا را مطرح کرده‌است: پرچم گروه داعش و تماس تلفنی مستقیم با نخست‌وزیر استرالیا.
با این حال مقامات استرالیایی از ارائه جزییات این گروگان‌گیری خودداری کردند و از رسانه‌ها نیز خواستند تا اظهارات این فرد را منتشر نکنند. «اندرو سیپیون» کمیسر پلیس سیدنی نیز با برگزاری کنفرانس خبری تأیید کرد که 5 نفر از گروگان‌ها موفق شده‌اند فرار کنند و تأکید کرد که هیچ‌یک از آنها زخمی نشده‌اند. او تأکید کرد که نمی‌تواند جزییات تاکتیک‌هایی را که به کار گرفته‌اند فاش کنند اما تصریح کرد که در تلاش هستند که هرچه سریع‌تر این بحران را حل کنند. معاون وی نیز تأیید کرد که پلیس با فرد مسلحی در داخل این کافه تماس برقرار کرده ‌است.
بنابر گزارش‌ها دست‌کم یک فرد که به سلاح «شاتگان» مجهز است حدود 13 تن را در کافه لینت واقع در مرکز تجاری «مارتین» گروگان گرفته ‌است. پلیس استرالیا علاوه بر تخلیه منطقه و حریم هوایی اطراف این مرکز تجاری تیمی از نیرو‌های ویژه خود را نیز در این منطقه مستقر کرده‌است. مرکز تجاری مارتین معمولا محل رفت‌و‌آمد بسیاری از مقامات دولت استرالیا، پرسنل کنسولگری آمریکا، بانکداران، وکلا و متخصصان رسانه‌ای است که در نزدیکی این محل مشغول به کارند.
این گروگان‌گیری به‌دنبال آخرین مجموعه عملیات‌های ضد‌تروریستی به وقوع پیوست که در این‌ماه توسط نیرو‌های استرالیایی و سازمان‌های اجرای قانون صورت گرفت. سرویس‌های امنیتی در شرق ایالت‌های «نیو ساوت ولز»، «ویکتوریا» و «کویینزلند» در ماه گذشته و در پاسخ به افزایش تهدید‌های حاصل از درگیری‌های عراق و سوریه، چندین عملیات ضدتروریستی را اجرا کردند. پلیس فدرال استرالیا نیز به پیگیری 200 تن از افرادی که از استرالیا به سوریه و عراق سفر کرده‌اند مشغول است. یافته‌های مقامات استرالیا حاکی از آن است که شماری از این افراد که با هدف پیوستن به گروه‌های افراطی نظیر داعش و جبهه‌النصره به خاورمیانه سفر کرده‌‌اند هم‌‌اکنون به استرالیا بازگشته‌اند.
این احتمال وجود دارد که آغاز عملیات‌های پرشمار نیرو‌های امنیتی در ایالت‌های شرقی استرالیا، افراد و گروه‌هایی که قصد داشتند حملاتی را صورت دهند تحت فشار قرار داده باشد و این افراد از ترس بازداشت قریب‌الوقوع خود نقشه‌هایشان را به سرعت عملی کنند. ممکن است گروگان‌گیری اخیر نیز با عملیات سحرگاه روز گذشته در شمال غربی سیدنی مرتبط باشد و به‌عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در برابر نیرو‌های استرالیایی صورت گرفته‌ باشد. به نظر می‌رسد عامل یا عاملان این گروگان‌گیری پس از آن‌که نقشه‌هایشان توسط نیرو‌های پلیس خنثی شد، حالا به انجام عملیات‌های کوچک روی آورده‌باشند. در چنین شرایطی سازمان‌های امنیتی استرالیا دیگر مظنون‌ها را به شدت تحت نظارت قرار می‌دهند و حضورشان در مراکز حمل‌و‌نقل شهری، ساختمان‌های دولتی و پارلمان استرالیا و دیگر نقاطی که می‌تواند هدف حملات تروریستی قرار گیرد پررنگ‌تر خواهد شد. با توجه به عملیات‌‌های ضد‌تروریستی که تا به حال صورت گرفته و گروگان‌گیری فعلی، واکنش مقامات استرالیا به این شرایط خصمانه شدید‌تر خواهد شد و جست‌و‌جوی عوامل تروریستی که هنوز آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.
با گذشت 15 ساعت از آغاز این گروگانگیری،  6 تن دیگر از گروگان‌ها دوان دوان  از این کافه خارج شدند. به دنبال آن نیرو‌های پلیس نیز وارد عمل شدند و از محل این کافه صدای تیر‌اندازی نیز به گوش رسید. براساس گزارش‌ها2 تن از گروگان‌ها جان باختند و چند تن دیگر به شدت مجروح شدند. گزارش‌ها همچنین از کشته شدن عامل این گروگان‌گیری،  که «هارون مونس» نام داشت،   در درگیری با نیرو‌های پلیس خبر می‌دهد.

فرد گروگان‌گیر کیست؟

حدود 15 ساعت بعد از آغاز ماجرا، یک منبع در وزارت دادگستری استرالیا از کشف هویت فرد گروگان‌گیر خبر داد اما اعلام کرد که نام و ملیت وی منتشر نخواهد شد.اما بلافاصله خبرگزاری رویترز و سپس دیگر رسانه‌های غربی مانند «آسوشیتدپرس»، به نقل از پلیس استرالیا اعلام کردند که فرد مسلح، «شیخی سابقه‌دار» است که ملیت ایرانی دارد و نام او «هارون مونس» است.
به گزارش فارس،‌ وب سایت «ویکی‌پدیا» در توضیح هویت این فرد آورده است که شیخ هارون «محمدحسن منطقی (بروجردی)، متولد ایران (بروجرد1343) است که به استرالیا مهاجرت کرده و در شهر سیدنی زندگی می‌کند». همچنین بر اساس این وبسایت وی نام خود را به هارون مونس تغییر داده و سپس به شیخ هارون شهرت یافته است.
در 15 نوامبر 2013، هارون توسط پلیس «نیوساوث ولز» به مشارکت در قتل همسر سابقش به وسیله چاقو و آتش زدن وی متهم شد. رسانه‌های استرالیایی گزارش کرده‌اند که فرد گروگانگیر از گروگان ها خواسته تا با رادیو محلی تماس برقرار کنند و گفته است که از طرف «داعش» چنین کارهایی را صورت داده است. بنا براین گزارش، ظاهرا وی از گروگان‌گیرها خواسته است که پرچم جبهة النصره را نیز از پنجره در مقابل دوربین‌ها به نمایش درآورند.

 


تعداد بازدید :  313