شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
اسماعیل آذری‌نژاد معصومه ابتکار، پروانه مافی مهیندخت داوودی و مینو اصلانی دیروز چه گفتند؟
فصل جدید احقاق حقوق زنان

دیروز پنج نفر در حوزه زنان خبرساز بودند؛ یک روحانی و چهار زن. روحانی دهدشتی از خودکشی کودکان به نزد معاون رئیس‌جمهوری شکایت برده بود و پاسخی دریافت کرد. معاون رئیس‌جمهوری در یک مصاحبه از حجاب گفته بود. رئیس فراکسیون خانواده در مجلس از فعالیت مجدد ستاد ملی زن و خانواده سخن به میان آورده بود. معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان تهران از رأی قضات زن گفته بود و سرانجام رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور از راهپیمایی امروز در دفاع از حجاب.
ابراز نگرانی روحانی معروف دهدشتی درخصوص خودکشی کودکان
«اسماعیل آذری‌نژاد» با انتشار عکسی در حساب توییتری خود خطاب به معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، نوشت «خانم ابتکار سلام علیکم امروز در بخش کوچک دیشموک دختر ۱۴ساله دیگری خودکشی کرد. چند هفته پیش مادر بارداری خودسوزی کرد .دوماه پیش در سه روز، سه نوجوان خودکشی کردند. پارسال مادر جوانی جلوی چشم چهار فرزندش خودسوزی کرد. لطفا ورود جدی و اثرگذار کنید.» در پاسخ به توییت آذری‌نژاد، «ابتکار» در حساب توییتری خود نوشت: «از حدود یک و نیم‌سال پیش معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد با آموزش‌وپرورش، منابع طبیعی، خیرین و استانداری برای ایجاد یک مرکز آموزشی با خوابگاه برای مربیان و دانش‌آموزان دختر دیشموک انجام داده، ولی از آن‌جا که سیاست‌گذاری برعهده معاونت و ابزارهای اجرایی در دستگاه‌های دیگر بوده، کار به کُندی پیش رفته است.»
حجاب از جنس نرم و مسأله‌ای فرهنگی و اجتماعی است
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در یک مصاحبه  با اشاره به این‌که حجاب مصونیتی است که نباید در ظواهر محدودش کرد، گفت: «حجاب از جنس نرم و مسأله‌ای فرهنگی و اجتماعی است و برخورد خشن و مکانیکی با این موضوع، به تشدید سرپیچی از آن می‌انجامد و آن را تبدیل به یک جبهه‌گیری می‌کند.»
فعالیت مجدد ستاد ملی زن و خانواده
دیروز پروانه مافی، رئیس فراکسیون خانواده در مجلس با بیان این‌که فعال کردن مجدد ستاد ملی زن و خانواده با محوریت خانواده از مهمترین اقدامات این فراکسیون بود، تصریح کرد: «این ستاد 6‌سال بود که تشکیل جلسه نداده بود، چراکه رئیس آن رئیس‌جمهوری است و با نامه‌نگاری‌هایی که با رئیس‌جمهوری داشتیم و پیگیری‌های شدید، این ستاد فعال شد و جلسات را گذاشت. همچنین با کمیته زنان و خانواده مجمع تشخیص مصلحت جلساتی داشتیم، از طرف دیگر با مرکز پژوهش‌های مجلس در موضوع خانواده جلساتی برگزار کردیم.»
۱۹۰۰ قاضی زن بدون حق رأی نهایی
مهیندخت داوودی، معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: «در کل کشور حدود ۱۹۰۰ قاضی زن داریم، ولی هیچ‌کدام اداره‌کننده یک شعبه و رأی‌دهنده نهایی نیستند.» داوودی با بیان این‌که ایجاد دادگاه‌های ویژه زنان چندان موضوع جالبی نیست، می‌گوید: «در دادگاه تجدیدنظر خانم مدنی حضور داشته و نقش مستشاری دارند و رأی هم می‌دهند، اما با شریعت ما تطبیق نمی‌کند که زنان قاضی رأی نهایی بدهند.»
تجمع بزرگ حجاب و عفاف
مینو اصلانی از تجمع بزرگ عفاف و حجاب در سراسر کشور خبر داد و عنوان کرد: «تجمع بزرگ حجاب و عفاف در ۴۰۰ شهر پنجشنبه ۲۰ تیر با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود. براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بالغ بر یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر با شعار «حجاب حافظ حریم خانواده» در این تجمع حضور خواهند داشت.»
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور درباره هدف از برگزاری این تجمعات اظهار کرد: «هدف از برگزاری این تجمعات تعمیق گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و نمایش قدرت نرم انقلاب اسلامی است.»

 


تعداد بازدید :  626