شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
فراخوان وزارت ارتباطات برای ایجاد 68‌هزار شغل
«ایده» بیاورید «شغل» تحویل بگیرید

شهروند| شصت‌وهشت‌هزار شغل اینترنتی ایجاد می‌شود. این خلاصه خبری است که وزیر جوان کابینه بارها از آن گفته است. حالا محمدجواد آذری‌جهرمی از چهار سامانه رونمایی کرده که براساس آن قرار است از تمام افراد با ایده‌های خلاق دعوت شود تا ایده‌هایشان را در این سامانه ثبت کنند و برای تجاری‌کردنش از وام و تسهیلات و کمک‌های این وزارتخانه استفاده کنند. یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات به «شهروند» می‌گوید: «این سامانه‌ها برای آن ایجاد می‌شوند که افراد خلاق شناسایی شده و ایده‌های کارآفرینی‌شان در بسترهای اینترنتی پخته شود.»
او ادامه می‌دهد: «ما ایده‌های برتر را شناسایی می‌کنیم و به آنها مشاوره‌های کارشناسی می‌دهیم تا چگونه این ایده‌ها را به پول تبدیل کنند. البته به جز مشاوره به آنها وام و تسهیلات هم داده می‌شود و آنها صاحب معافیت‌های مالیاتی و حتی بیمه می‌شوند، به علاوه این‌که فضا و برخی تجهیزات هم در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا مشاغل‌شان را ایجاد کنند.»
سال گذشته آذری‌جهرمی گفته بود که ساختمان‌های بدون استفاده وزارت ارتباطات را در استان‌های مختلف برای فعالیت این استارت‌آپ‌ها تجهیز کرده‌اند و به صورت رایگان در اختیار کارآفرینان می‌گذارند. حالا به جز این ساختمان‌ها، وزیر ارتباطات از احداث پارک‌های اقتصاد دیجیتال خبر داده است.
جزییات بیشتر از طرح نوآفرین
 «طرح نوآفرین» نام طرحی است که دیروز توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد. در این طرح که با شعار «ایران هوشمند؛ آینده روشن» افتتاح شده، قرار است 68‌هزار شغل ایجاد شود. این طرح در اردیبهشت ماه‌ سال‌جاری در هیأت دولت هم تصویب شد و حالا قرار است با رونمایی از این طرح به استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند فعالیت قانونی و با مجوز داشته باشند، تسهیلات ویژه داده شود تا برای شغل‌آفرینی شرایط مناسبی داشته باشند.
وزیر ارتباطات روز گذشته پیش‌بینی کرد که با احداث پارک اقتصاد دیجیتال، استارت‌آپ‌هایی که درآمد سالانه آنها به ۵۰۰‌میلیون تومان برسد، می‌توانند با استفاده از امکانات این پارک‌ها درآمد خود را به 5‌میلیارد تومان برسانند و به مرحله بلوغ رسیده و روی پای خود بایستند.
یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات به «شهروند» می‌گوید: «جوانان زیادی سراغ داریم که ایده‌های جذابی برای کارهای اینترنتی دارند، اما به دلیل نبود امکانات به فکر اجرایی‌کردن ایده خود نمی‌افتند.» این منبع آگاه درباره این‌که دارنده‌های ایده برای راه‌اندازی مشاغل اینترنتی چطور می‌توانند از امکانات طرح نوآفرین بهره‌مند شوند، می‌گوید: «ما از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به افرادی که برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌های اینترنتی ایده دارند، اطلاع‌رسانی می‌کنیم که بیایند به طرح نوآفرین سر بزنند تا با کمک این سامانه بتوانند طرح‌های خود را عملی کنند. درواقع در این طرح ما نه مناقصه‌ای داریم، نه مزایده‌ای بلکه از تمام کسانی که ایده دارند، دعوت می‌کنیم به کمک طرح نوآفرین استارت‌آپ منحصر به خودشان را با شناسنامه و مجوز راه‌اندازی کنند، تا در این راستا اشتغال‌آفرینی هم انجام شود.»


تعداد بازدید :  286