شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
وقتی پارکینگ یک شرکت هواپیماسازی تبدیل به انبار می‌شود
پیشی‌گرفتن ایرباس در رقابت با بویینگ

پس از دو حادثه‌ای که در دو هواپیمای بویینگ 737  Max رخ داد و منجر به کشته‌شدن 346 نفر شد، این شرکت با مشکلاتی در تولید هواپیما روبه‌رو و برخی سفارش‌هایش نیز لغو شده‌ است. حالا به نظر می‌رسد شرکت ایرباس که رقیب اصلی بویینگ در تولید هواپیما است، روندی بسیار بهتر را طی می‌کند و توانسته بعد از هفت ‌سال در رقابت با بویینگ از این شرکت پیشی بگیرد.
بویینگ از ‌سال 2012 پیشتاز ساخت و تولیدهواپیماهای مسافربری بوده است؛ اما آمارها نشان می‌دهد که تعداد هواپیماهایی که بویینگ در نیمه نخست امسال تحویل داد 239 فروند بوده است این حالی است که در مدت مشابه ‌سال قبل این شرکت 378 هواپیما تحویل داده بود. این یعنی بویینگ کاهش تولیدی برابر 37‌درصد را تجربه می‌کند. در مقابل شرکت ایرباس در نیمه نخست امسال 389 فروند هواپیما تحویل داده که در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل رشدی 28‌درصدی داشته است.
تا قبل از دو حادثه‌ای که برای دو فروند بویینگ 737Max رخ داد، این شرکت در ماه 50 هواپیما تحویل می‌داد اما حالا تنها می‌تواند ماهی 30 هواپیما تحویل دهد. این مدل هواپیما پرفروش‌ترین مدل هواپیمای بویینگ بوده اما حالا 150 فروند از این هواپیما در پارکینگ‌های بویینگ پارک شده و خریداری ندارد و علاوه بر این 380 فروند از این هواپیما که در اختیار خطوط هوایی است نیز زمینگیر هستند و خطوط هوایی حاضر نیستند خطر به پرواز درآوردن آنها را بپذیرند. این مسأله ضربه بسیار سنگینی به بویینگ وارد آورده است.
شرکت بویینگ اعلام کرده نقص در سیستم کنترل پرواز است و آن را برطرف خواهد کرد اما انتظار نمی‌رود این ایراد تا قبل از ماه سپتامبر برطرف شود.
حالا ایرباس از فرصت استفاده کرده و پرفروش‌ترین هواپیمای خود که مدل A320 است را به خریداران عرضه کرده است. ایرباس اعلام کرد که فروش این مدل هواپیما طی ماه‌های اخیر بسیار افزایش یافته است.


تعداد بازدید :  411