شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
8 ساعت دلهره در برج شهید تندگویان
ساختمان مرکزی شرکت پارس‌جنوبی در آتش سوخت
خسارت‌های مالی این حادثه درحالی دست بررسی است که علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست

شهروند| آتش ساختمان مرکزی شرکت پارس‌جنوبی را ذوب کرد. 8 ساعت طول کشید تا آتش‌نشانان زبانه‌های 80متری آتش را خاموش کنند.  ساعت 22 یکشنبه 23 آذرماه امسال بود که آتش طبقه 14 برج شهید تندگویان عسلویه را محاصره کرد. چند دقیقه‌ای بیشتر طول نکشید که زبانه‌های آتش به طبقه‌های دیگر این برج سرایت کرد.
چند دقیقه‌ای از اعلام آتش‌سوزی در برج تندگویان به آتش‌نشانی نگدشته بود که صدای آژیر خودروهای امدادی در تمام شهر پیچید. به این ترتیب و با حضور آتش‌نشان‌ها در محل حادثه عملیات اطفای حریق آغاز شد.
یک ساعت پس از آغاز حادثه شعله‌های آتش طبقات دیگر ساختمان را در برگرفت و هر لحظه دامنه آتش‌سوزی بیشتر می‌شد. این درحالی بود که آتش‌نشان‌ها همچنان درحال اطفای آتش بودند. طبقه 14 خالی بوده و واحد مدیریت منطقه نیز در طبقه دهم واقع شده است. از همان ساعت‌های اولیه آتش‌سوزی تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش صورت گرفت، اما به دلیل طراحی خاص ساختمان و شعله‌هایی که در ارتفاع 70 الی 80 متری زبانه می‌کشید، کنترل آتش را سخت می‌کرد.
 حسن اسماعیلی فرماندار عسلویه در همان ساعت‌های اولیه حادثه گفت: آتش‌سوزی از ساعت 10 شب در ساختمان شهید تندگویان منطقه ویژه عسلویه اتفاق افتاد. ماشین‌های آتش‌نشانی از شرکت‌های مختلف پارس‌جنوبی، پتروشیمی، شهرداری عسلویه و مناطق کنگان و جم به منطقه اعزام و مشغول عملیات اطفای حریق شدند.
کاظم مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز با تأیید وقوع آتش‌سوزی در ساختمان سازمان مرکزی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: این آتش‌سوزی در طبقات 14 و 15 این ساختمان رخ داده و نیروهای آتش‌نشانی منطقه برای خاموش کردن آتش بسیج شدند. براساس تماسی که با مسئولان اچ‌اس‌ای سازمان منطقه ویژه پارس داشتیم، اعلام کردند که امکانات کافی برای خاموش کردن آتش در اختیار دارند اما با توجه به این‌که آتش‌سوزی در ارتفاع 80متری از سطح زمین رخ داده بود مهار آن سخت و با کندی صورت گرفت. بنابراین مهم‌ترین مشکل در این آتش‌سوزی، ارتفاع ساختمان بود.
به گفته مسئولان شرکت پارس‌جنوبی برج 14طبقه شهیدتندگویان ساختمان اداری و غیرصنعتی بوده، به صورت پلکانی طراحی شده، طبقات اول تا سوم با یک زیربنا و طبقه چهار و پنج با یک زیربنا و طبقات شش و هفت و هشت با یک زیربنا و طبقات 9، 10، 11، 12، 13 و 14 با یک زیربنا به صورت پلکانی با نمای کامپوزیت طراحی شده بود که در زمان مدیریت موسی سوری مدیرعامل وقت با قیمت 32‌میلیاردتومان از شرکت نفت و گاز پارس خریداری شده بود.
کمبود امکانات
برخی شاهدان عینی می‌گویند یکی از مشکلات اصلی در خاموش کردن آتش، کمبود امکانات در منطقه بود. درحالی‌که تجهیزات خودرویی و آتش‌نشانی چهار شهرستان جم و ریز، عسلویه، کنگان و خود منطقه بسیج شده بودند، زور آب‌پاش‌های موجود به زبانه‌های سر به فلک کشیده آتش نمی‌رسید و ساختمان در میان نظاره صدها چشم آرام‌آرام ذوب شد تا نبود چنین امکاناتی در این شرایط احساس شود.  ارتفاع بلند ساختمان و نرسیدن فشار آب‌پاش‌های آتش‌نشانی به آن ایده فرستادن بالگرد از جزیره خارک و کیش را هم مطرح کرد و آن‌گونه که گفته می‌شود قرار بر آن شد تا از این دو منطقه که 300 کیلومتر با عسلویه فاصله دارند، بالگردها به پرواز دربیایند، اما تا صبح که آتش در بستر خود آرام گرفت، صدای هیچ بالگردی در آسمان شنیده نشد. این درحالی بود که 50 خودروی امدادی، آتش‌نشان و آمبولانس در محل حضور داشتند.
نجات مرد محبوس در برج
خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشت اما در همان ساعتی که آتش‌نشان‌ها مشغول اطفای حریق بودند خبرهای ضدونقیضی از تعداد مصدومان و کشته‌شدگان این حادثه مطرح شد تا این‌که حسن اسماعیلی فرماندار عسلویه درباره تعداد مصدومان این حادثه اعلام کرد: آقای قبادی از نیروهای سازمان منطقه ویژه پارس که در این برج گرفتار شده، خوشبختانه با کمک نیروهای امداد از آن‌جا خارج شده و وضع مناسبی دارد.
همچنین کاظم مرادی نیز درباره نجات فرد گرفتارشده در آتش‌سوزی پارس‌جنوبی اظهار داشت: «با تلاش مستمر گروه‌های مختلف آتش‌نشانی مستقر در پارس‌جنوبی، فردی که در یکی از طبقات ساختمان شهید تندگویان در محاصره آتش قرار داشت، ساعت 12:50 نیمه‌شب نجات یافت و برای انجام معاینات بیشتر به بیمارستان منتقل شد. پس از انتقال وحید قبادی به بیمارستان دکتر خادمی رئیس بیمارستان حضرت نبی‌اکرم(ص) شهرستان عسلویه به عیادت وی رفت.»
دکتر سیاوش خادمی در رابطه با آخرین وضع بیمار حادثه به خبرنگاران گفت: «خوشبختانه حال عمومی وی رضایت‌بخش است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.»
دلیل عدم حضور بالگرد از کیش و خارک
از همان ساعت‌های اولیه حادثه خبرهایی مبنی بر اعزام بالگردهای آب‌پاش به محل حادثه شنیده شد. اما با گذشت چند ساعت از آغاز حادثه هیچ بالگردی در عملیات حضور نیافت تا این‌که اسماعیلی فرماندار عسلویه دراین‌باره به خبرنگاران گفت: «بالگرد در عسلویه بود، اما امکان آب‌پاشی نداشت، از این‌رو با پیگیری استاندار زمینه پرواز دو بالگرد از خارک و کیش که امکان عملیات در شب و آب‌پاشی را داشت فراهم شد، ولی مسئولان بخش ایمنی منطقه ویژه عدم نیاز به آن را اعلام کرده، از این‌رو موضوع منتفی شد.»
سرانجام آتش خاموش شد
خبر می‌رسد پس از 8 ساعت، سرانجام زبانه‌های آتش مهار شده و اکنون نیروهای امدادی درحال تلاش برای خاموش کردن شعله و خاکسترهای احتمالی هستند. پس از ساعت‌ها آتش‌سوزی بالاخره ساعت 6 صبح و پس از 8 ساعت، آتش‌سوزی مهار شد که خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه تلفاتی نداشت اما آسیب جدی به ساختمان 15طبقه شهید تندگویان وارد شد.
مدیرکل بحران استانداری بوشهر گفت: در جریان آتش سوزی ساختمان شهید تندگویان منطقه پارس جنوبی در عسلویه ۸ طبقه هفتم تا چهاردهم ۱۰۰ درصد و مابقی طبقات تا ۶۵ درصد خسارت دیدند.


تعداد بازدید :  306