شماره ۱۷۳۸ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير
صفحه را ببند
طوفان زرد و گل مشکوک جف هرست

در سالی که فوتبالیست‌های سرشناسی چون روماریوی برزیلی، هریستو استویچکف بلغاری، تدی شرینگهام و لس فردیناند بریتانیایی و خورخه کامپوس مکزیکی پا به عرصه حیات گذاشتند، یکی از جنجالی‌ترین جام‌های جهانی فوتبال در زادگاه این ورزش یعنی انگلستان برگزار شد. صحبت از جام‌جهانی 1966 است که 53‌سال پیش در چنین روزی، برابر 11 جولای 1966 میلادی با بازی بین دو تیم انگلستان و اروگوئه کلید خورد و 19روز بعد با برگزاری دیدار فینال بین تیم‌های آلمان غربی و انگلستان به پایان رسید. در این ‌سال انگلستان برای نخستین و آخرین‌بار جام‌جهانی را به خانه برد تا مدعیان اختراع و معرفی فوتبال به جهان دست‌شان از مهمترین جام این ورزش کوتاه نمانده باشد.
نماینده سربلند آسیا
برزیل، آرژانتین، انگلستان، اروگوئه، شیلی، پرتغال، ایتالیا، مجارستان، سوییس، آلمان غربی، فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی، مکزیک، اسپانیا، بلغارستان و کره‌شمالی! بله درست است کره‌شمالی! نام جام‌جهانی 1966 منهای برخی حواشی ریز و درشت پیوندی ناگسستنی با نام کره‌شمالی و واژه معروف «طوفان زرد» دارد. در آن‌ سال‌هایی که فقط یک تیم از آسیا می‌توانست مجوز حضور در جام‌جهانی فوتبال را به دست آورد، این کره‌شمالی بود که مامور شد تا از حقانیت فوتبال قاره کهن و همچنین شایستگی خود به‌عنوان تنها نماینده آسیایی‌ها در این جام دفاع کند. آنهایی که کره‌شمالی را زنگ تفریح و کیسه بوکس تیم‌های قدر قدرت جام 1966 ارزیابی کرده بودند، بعد از پیروزی یک بر صفر این تیم مقابل تیم نامدار و پرستاره ایتالیا، تازه فهمیدند که با چه کسی طرف هستند. هرچند کره‌شمالی در مرحله بعد در عین شایستگی مغلوب پرتغال شد، اما خاطره «طوفان زرد» را تا ابد در دل تاریخ همه ادوار جام‌جهانی ثبت کرد.
گل مشکوک ابدی
هرچقدر پله ستاره برزیلی فوتبال جهان در جام 1966 ناموفق بود، اوزه بیو ستاره تیم‌ملی فوتبال پرتغال درخشید و توانست ضمن به دست آوردن مقام سوم برای کشورش، کفش طلایی مسابقات را نیز با 9 گل‌زده به خانه ببرد. اما بزرگترین حاشیه جام‌جهانی 1966 یا شاید همه جام‌های جهانی تا به امروز درست در مسابقه فینال رقم خورد و انگلستان موفق شد با کمک یک گل مشکوک تیم فوتبال آلمان غربی را با نتیجه 4 بر 2 شکست داده و قهرمان جام‌جهانی شود. در این مسابقه درحالی ‌که بازی در پایان 90 دقیقه با نتیجه 2-2 مساوی به پایان رسیده بود، در دقیقه دهم وقت اضافه جف هرست مهاجم تیم‌ملی فوتبال انگلستان توپ را به تیر افقی دروازه آلمان کوبید. توپ در برگشت به ظاهر روی خط دروازه فرود آمد اما گاتفرید دینست، داور سوییسی بازی به نشانه گل‌شدن توپ به سمت وسط زمین بازی دوید. انگلستان البته 10دقیقه بعد و در ثانیه‌های پایانی یک گل دیگر نیز به ثمر رساند اما گل جف هرست هنوز و همچنان لقب مشکوک‌ترین گل‌ تاریخ جام‌های جهانی را در اختیار خود دارد.


تعداد بازدید :  516