شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
روایت وزیر راه‌وشهرسازی از تأثیر دخالت‌های نابجای دولت در حوزه مسکن
1/5 میلیون ایرانی تنها دریک اتاق زندگی می‌کنند
ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن به شورای پول رفت گرانی 12‌میلیون تومانی مسکن مهر به این دولت ربطی ندارد

شهروند| طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن به شورای پول و اعتبار ارایه شد. براساس این طرح پرداخت تسهیلات خرید مسکن از انحصار بانک مسکن خارج شده و تمام بانک‌ها موظف به تأسیس و راه‌اندازی این صندوق خواهند شد. این مهم‌ترین خبری است که عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرد، البته نه‌تنها مهم‌ترین خبر وزیر راه‌وشهرسازی تکراری به شمار می‌آمد که بسیاری از کارشناسان سرانجام این طرح آخوندی را همچون دیگر طرح‌هایش درهای بسته بانک‌ها می‌دانند و می‌گویند تأمین اعتباری کلان به صورت وام بانکی و پرداخت اقساط سنگین توسط متقاضیان، سنگ‌های بزرگ اجرای این طرح آخوندی هستند. وزیر راه‌وشهرسازی و معاونش در این همایش به نکات دیگری در بخش سیاستگذاری‌های مسکن کشور اشاره می‌کنند که مهم‌ترین آنها را در ادامه می‌خوانید.
مسکن سیاست‌زده شده است
عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی دیروز با حضور در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرد: این همایش که در دوره‌های اول با استقبال بی‌نظیر اندیشمندان و صاحبنظران حوزه مسکن مواجه می‌شد امروز به دلیل سیاست‌زدگی بخش مسکن دچار دلمردگی و رویگردانی کارشناسان این بخش شده است. آخوندی با بیان این‌که سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن نیم تا 3‌درصد است، تأکید کرد: بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن به بخش خصوصی تعلق دارد و سهم دولت ناچیز است و دولت نباید با دخالت بدون اندیشه به شرایط دشوار این بخش دامن بزند. او همچنین ادامه داد: ساخت مسکن در کشور بدون برنامه بوده است به‌طوری که این بي‌برنامگی با افزایش جمعیت خانوار ایرانی متناسب نبوده و هم‌اکنون حدود 5/1‌میلیون نفر از جمعیت کشور تنها در یک اتاق زندگی می‌کنند و این نشان‌دهنده دخالت‌های نابجای دولت در حوزه ساخت و تولید مسکن است که کیفیت زندگی در شهرهای کشور را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده است. آخوندی همچنین به رشد بي‌رویه و بدون برنامه شهرها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضع به‌گونه‌ای شده است که به یک منطقه با چند خیابان و یک میدان شهر گفته می‌شود و به کلانشهری مانند تهران نیز عنوان شهر اطلاق می‌شود. این موضوع نیز به بي‌برنامگی دولت در توسعه شهرها برمی‌گردد که باعث کاهش کیفیت زندگی شهرنشینی شده است.
دولت یازدهم مقصر گرانی مسکن مهر نیست
عباس آخوندی درباره افزایش 12‌میلیون تومانی قیمت مسکن مهر نیز تأکید کرد: در حال حاضر در هر هفته حدود 9‌هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی می‌شود و افزایش 12میلیون‌تومانی مسکن مهر مربوط به بخشنامه‌های قبلی است و ربطی به این دولت ندارد.معاون وزیر مسکن نیز با بیان این‌که مسکن مهر باعث ساماندهی حاشیه‌نشینی شده است، اعلام کرد: دو دستاورد مهم مسکن مهر آغاز صنعتی‌سازی ساختمان در ایران و ساماندهی بخشی از حاشیه‌نشینان بوده است اما این طرح مطابق با نظرات کارشناسی شده اجرا نشد و نتوانست پروژه کاملا موفقی باشد. حامد مظاهریان در ادامه اضافه کرد: زمانی که پروژه مسکن مهر آغاز شد قانونی به تصویب رسید که کمیته کنترل کیفیت ساخت مسکن را ملغی اعلام کرد. این به معنای آن است که کمیت فدای کیفیت شده است.
خانه ایرانی‌ها کوچکتر شده است
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به افزایش قابل توجه تورم در بخش مسکن گفت: در دولت گذشته قیمت زمین 9برابر و قیمت مسکن 6برابر افزایش داشت و طبق پژوهش‌های صورت گرفته سرانه متراژ مسکن ایرانی‌ها نیز از 147متر به 110متر کاهش یافته است و این به معنای کوچکتر شدن خانه ایرانی‌هاست. مظاهریان با اشاره به این‌که سرانه مسکن هر نفر ایرانی حدود 17مترمربع است همچنین تأکید کرد: با وجود کوچکتر شدن متراژ خانه‌ها، ایران پس از آمریکا و کانادا سومین کشور دنیا از نظر دسترسی به خانه‌های بزرگ قواره است اما این موضوع به معنی تأمین کیفیت لازم زندگی در خانه‌ها و دسترسی شهروندان به خدمات شهری به حساب نمی‌آید. مظاهریان با اشاره به این‌که زمان انتظار برای خانه‌دار شدن ایرانی‌ها در حال حاضر 12‌سال است، اعلام کرد: این زمان باید حداقل به 8‌سال کاهش پیدا کند اما ما در این حوزه با چالش‌های نیرومندی مواجه هستیم که یکی از آنها ناکارآمدی نظام تأمین منابع مالی مسکن است به‌طوری که در 23‌سال گذشته 4 دوره رکود و رونق را در بخش مسکن شاهد بوده‌ایم.

پیشنهاد انبوه‌سازان به رئیس‌جمهوری
به خریداران تا 80درصد قیمت مسکن وام می‌دهیم

شهروند| انبوه‌سازان بسته‌ پیشنهادی جدیدی به نهاد ریاست‌جمهوری ارایه کردند که در آن خواهان راه‌اندازی لیزینگ مسکن و ارایه تسهیلات خرید ملک تا سقف ۸۰‌درصد قیمت مسکن شده‌اند. براساس این پیشنهاد انبوه‌سازان برای ارایه وام به متقاضیان خرید مسکن اعلام آمادگی کرده و سود وام‌های دریافتی می‌تواند به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین شود. در این طرح سازندگان، مدیریت خرید و فروش و ارایه تسهیلات را انجام می‌دهند و بانک فقط به‌عنوان ضمانت دراین پروسه حضور دارد. در بسته پیشنهادی انبوه‌سازان، متقاضیان می‌توانند تا ۸۰‌درصد قیمت مسکن را تسهیلات بگیرند.  این بسته پیشنهادی دهک‌های متوسط جامعه را هدف قرار گرفته‌ است تا عمده این قشر بتوانند با تسهیلات ۸۰‌درصدی مسکن مورد نیاز را خریداری کنند، زیرا برای دهک‌های ۱، ۲ و ۳، مسکن مهر و پروژه‌های دیگر تعریف‌شده و دهک‌های بالا هم نیازی به حمایت‌های دولتی ندارند.


تعداد بازدید :  338