شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
امیر غفور، ملی‌پوش والیبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
فشارهای سیاسی، والیبال ایران را تضعیف نمی‌کند
کواچ ملی‌پوشان را با این شرایط ببیند، ناامید می‌شود اولین صعود به المپیک را در تهران جشن می‌گیریم

حسین جمشیدی – شهروند| لیگ والیبال به روزهای پایانی نیم‌فصل خود نزدیک می‌شود و تیم‌ها نیز در تلاش برای کسب مقامی بهتر هستند. در سال‌های اخیر با توجه به تعدد بازی‌های ملی انتقادات از برگزاری لیگ به صورت فشرده افزایش یافته بود اما امسال تیم‌ها در گروه تقسیم شدند تا فشار کمتری روی بازیکنان باشد، اگرچه هنوز هم می‌توان خستگی را در بدن ملی‌پوشان دید. یکی از بهترین بازیکنان ایران در رقابت‌های بین‌المللی اخیر وضع ملی‌پوشان را چندان مطلوب توصیف نمی‌کند. گفت‌وگوی «شهروند» با امیر غفور بازیکن ملی‌پوش تیم متین ورامین در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
    بازی‌های متین در نیم‌فصل نخست لیگ‌برتر والیبال به اتمام رسیده از نتایج تیم راضی هستی؟
شاید نتیجه موردنظر ما رقم نخورده اما این مسأله دلایل مختلفی دارد، البته شرایط ما در جدول بد هم نیست و اکنون بعد از شهرداری ارومیه دوم هستیم. مشکلات زیادی داشتیم که مصدومیت بازیکنان یکی از اصلی‌ترین آنها بوده است. حمزه زرینی مدت زیادی مصدوم بود و همچنین خودم چند هفته را به دلیل مصدومیت از دست دادم. فکر می‌کنم این موضوع، مهم‌ترین عاملی است که باعث شده نتایج خیلی خوبی نگیریم.
    ‌ فکر می‌کنی متین، توانایی دفاع از عنوان قهرمانی‌اش را دارد؟
با بردی که در هفته پایانی نیم‌فصل داشتیم، به نظرم نتیجه بدی در 7هفته ابتدایی کسب نکردیم؛ البته با سیستمی که در لیگ والیبال ایران حاکم است، مرحله گروهی زیاد مهم نیست و همه‌چیز در مرحله پلی‌آف مشخص می‌شود.  امیدوارم در مرحله پلی‌آف شاهد بازی‌های باکیفیت‌تری باشیم زیرا بازیکنان تا آن زمان می‌توانند به آمادگی بالاتری برسند. همچنین ملی‌پوشان در تیم‌های مختلف پخش شده‌اند و نمی‌توان از حالا قهرمان را پیش‌بینی کرد.
    در حالی از خستگی صحبت می‌کنی که هر هفته یک بازی در لیگ انجام می‌شود!
درست است که مسئولان مسابقات را در دو گروه برگزار می‌کنند تا فشردگی کمتر باشد اما فشار زیادی روی ملی‌پوشان است زیرا ما دائما در مسابقه هستیم. شخصا آن‌قدر خسته‌ام که نای بازی کردن ندارم.
    با وجود گذشت نیم‌فصل از لیگ، کواچ همچنان به ایران نیامده؛‌ به نظر تو ندیدن بازی‌های لیگ از سوی سرمربی تیم‌ملی منطقی است؟
غیبت کواچ در ایران طبیعی است. فکر هم نمی‌کنم او حتی فیلم بازی‌های نیم‌فصل نخست را ملاحظه کند زیرا هیچ‌کدام از بازیکنان ملی‌پوش شرایط خوبی ندارند. تصور می‌کنم او برای بازی‌های پلی‌آف به ایران بیاید که بتواند بازیکنان را در اوج آمادگی ببیند و آن وقت درباره همه نفرات قضاوت کند. هنوز نه لیگ و نه بازیکنان جا نیفتاده‌اند، پس بهتر است که کواچ هم این بازی‌ها را نبیند زیرا ناامید می‌شود.
    ‌ اخیرا به دلیل پیشرفت چشمگیر والیبال ایران، دیگر کشورها با مسائل سیاسی قصد تضعیف را دارند. این مسأله روی کار تیم‌ملی تأثیر خواهد داشت؟
برای بازیکنان این مسائل اصلا مهم نیست زیرا صددرصد تمرکز ما روی مسائل فنی است و این مسائل با تدبیر فدراسیون حل خواهد شد. انشاءالله که فدراسیون نیز در این راه موفق باشد و بتواند موانع و مشکلات را کنار بزند اما مطمئن باشید هر فشاری روی ایران بیاید، فقط انگیزه‌مان را بیشتر می‌کند و این موضوع به ضرر حریفانمان خواهد بود.
   ‌ فدراسیون توانست با تلاش خود میزبانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند. این مسابقات می‌تواند والیبال ایران را برای نخستین‌بار به المپیک بفرستد...
حتی بزرگ‌ترین تیم‌های جهان نیز در برابر ایران در سالن آزادی تهران به مشکل برمی‌خورند زیرا مردم با حمایتشان جو وحشتناکی را برای حریفان درست می‌کنند. مطمئن باشید با حمایت بی‌نظیر مردم ایران می‌توانیم این رقابت‌ها را با قهرمانی به پایان ببریم و برای اولین‌بار به المپیک صعود کنیم.
     برخی معتقدند که درهای تیم‌ملی آن‌قدرها که گفته می‌شود، باز نیست و بازیکنان تیم‌ملی برای رقابت‌های‌ سال آینده تقریبا مشخص هستند. با این گفته موافقی؟
اصلا این‌طور نیست. کواچ بعد از ورودش به ایران تغییراتی را در ترکیب اصلی تیم‌ملی به‌وجود آورد که باعث شد برخی از بازیکنان سال‌های گذشته از ترکیب تیم کنار بروند. مربیگری یک امر سلیقه‌ای است اما مطمئنا جوانانی که در لیگ هستند و خوب کار می‌کنند توسط مربیان ایرانی به کواچ معرفی می‌شوند. جایگاه هیچ بازیکنی در تیم‌ملی مستحکم نیست و همه انگیزه دارند تا خودشان را نشان دهند.

انصراف برزیل از میزبانی لیگ جهانی والیبال

شانس ایران برای صعود بالا رفت

درحالی‌که چندی پیش برزیل از سوی  FIVB به‌عنوان میزبان مرحله نهایی لیگ جهانی 2015 معرفی شده بود، به علت نداشتن منابع مالی کافی و مشکلات مالی از این میزبانی انصراف داد. خبرها حاکی از آن است که لهستانی‌ها هم برای اخذ این میزبانی رایزنی‌ها و مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند. بدین‌ترتیب شانس تیم‌ملی والیبال ایران برای حضور در مرحله نهایی لیگ جهانی 2015 بیش از پیش افزایش یافت چرا که در صورت میزبانی روسیه یا لهستان، 3 تیم از گروه 4 تیمی ایران صعود خواهد کرد و در صورت میزبانی ایران نیز تیم‌ملی کشورمان به‌طور قطع یکی از 6 تیم حاضر در مرحله نهایی خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  133