شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
مورینیو، یک رکورد دیگر را هم شکست
جوان‌ترین 400 تایی

شهروند| وقتی فصل گذشته ژوزه مورینیو بابت شکسته‌شدن رکورد بازی‌های خانگی بدون شکست همراه چلسی، بیش از اندازه داور را مقصر دانست، بار دیگر ثابت شد یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ معاصر فوتبال چقدر به حفظ رکوردها، رقم‌زدن دستاوردهای جدید و البته اول شدن و اول ماندن اهمیت می‌دهد. حدود 6 ماه پس از آن شکست منحوس مقابل ساندرلند، حالا آقای خاص در یک نکته آماری خاص، جای سرآلکس فرگوسن افسانه‌ای را اشغال کرده است. برتری 2 گله چلسی در بازی 2 شب پیش هفته شانزدهم لیگ برتر، باعث شد سرمربی جاه‌طلب پرتغالی زودتر از همه مربیان تاریخ لیگ انگلیس به اندوخته 400 امتیازی در لیگ جزیره برسد.
فقط در 174 بازی
قهرمان فصول 2004-2003 و 2010-2009 لیگ قهرمانان درحالی پس از مربیگری در 174 بازی لیگ‌برتر، 400 امتیازی شده که سرآلکس فرگوسن برای رسیدن به این دستاورد، 191 بازی راپشت سر گذاشت. در رده بعدی آرسن ونگر پر ناز و ادای این روزها قرار دارد. پروفسور فرانسوی در دویست و هشتمین همراهی آرسنال، رسیدن به 400 امتیاز را جشن گرفت. رافا بنیتس به یک بازی بیشتر از ونگر نیاز داشت و دیگر مربیان سابق لیورپول به نام‌های ژرار هولیه و کنی دالگلیش پس از 235 بار مربیگری (هولیه فقط در لیورپول و دالگلیش 2 دوره در لیورپول و یک دوره در نیوکاسل و بلکبرن) 400 امتیازی شدند.
میانگین برتر آقای خاص
سرمربی سابق بنفیکا، پورتو، اینتر و رئال‌مادرید در 174 بار مربیگری در چلسی، 122 برد (میانگین 70‌درصد پیروزی) و 401 امتیاز به‌دست آورده است. او در صورت فتح فصل جاری لیگ برتر پس از ونگر و سرآلکس فرگوسن به سومین مردی تبدیل می‌شود که در لباس مربیگری یک تیم لیگ برتر، 3 قهرمانی لیگ را تجربه می‌کند. از زمان اولین قهرمانی آقای خاص در انگلیس، تنها  3 مربی غیراز او (سرآلکس فرگوسن، روبرتو مانچینی و مانوئل پیگرینی) قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده‌اند؛ درحالی‌که از زمان شروع لیگ برتر در فصل 1993-1992 تا اولین قهرمانی مورینیو در چلسی هم همین تعداد مربی (3 مربی به نام‌های سرآلکس فرگوسن، کنی دالگلیش، آرسن ونگر) دست خود را روی جام فاخر لیگ برتر گذاشتند.
امتیازهای خانگی
مورینیو بخش زیادی از 401 امتیاز خود را در بازی‌های خانگی به دست آورده است؛ جایی که نقطه قوت او محسوب می‌شود. «مو» که رکورد 151 بازی بدون شکست از 23 فوریه 2002 تا 2 آوریل 2011 را رقم زد در چلسی هم رکورد جالبی داشت و قبل از بازی هفته‌های پایانی فصل گذشته لیگ برتر مقابل ساندرلند، 77 بازی متوالی بدون شکست لیگی را برای تنها قهرمان لندنی لیگ قهرمانان به ارمغان آورده بود.


تعداد بازدید :  175