شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
گزارش

در پاسخ منتقدان صورت گرفت دفاع وزير از طرح سلامت  سیاست‌های بهداشتی سال‌های قبل بیماران را فقیر کرد
شهروند| «مردم قبلا دارو نداشتند، حتی پول قرض می‌کردند تا پول داروهایشان را جور کنند اما خبری از دارو نبود. حالا ولی کمبودهای دارویی به کمتر از 30 قلم رسیده. با همه اینها اما باز از کار ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند که به درمان توجه کردید و از بهداشت غافل شده‌اید، در حالی‌ که ما خیلی کارها کردیم، با این‌که اعتبارات این بخش پس از 8ماه به ما رسید، اما بیکار ننشستیم.» این تنها بخشی از گلایه‌های وزیر بهداشت از کسانی است که در داخل و خارج نظام سلامت، ایراد فراوان می‌گیرند. حسن‌ هاشمی دیروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درد دلش باز شد و از برخی بي‌فرهنگی‌ها، بي‌اطلاعی‌ها و اظهارنظرهایی که تنها با یک پیامک تغییر می‌کند، انتقاد کرد. او حتی به عملکرد برخی پزشک‌ها هم اشاره کرد. «بخشی از مشکلات از خود ما پزشکان ناشی می‌شود. آمارهایی که در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف منتشر می‌شود از خود ما برمی‌آید. البته می‌دانم منبع آنها از کجاست و این حرف‌ها از کدام بیمارستان می‌آید. متاسفانه مشکلات امروز ما دستاورد خود این افراد است. ما باید خودمان را نقد کنیم.» او گفت: «معمولا در موضع اپوزیسیون بودن و انتقاد کردن راحت است اما وقتی وارد میدان کار می‌شویم متوجه می‌شویم که کار اجرایی سخت است بنابراین همه باید کمک کنند. وظیفه ما نیز آن است که به برنامه‌هایمان فکر کنیم و وارد حاشیه نشویم.»‌ هاشمی، از تحقق 30‌درصدی بودجه طرح تحول نظام سلامت از ابتدای امسال خبر داد. «اگر این اعتبارات هزینه نمی‌شد و چنین طرحی هم به اجرا درنمی‌آمد، همان وضع فلاکت‌بار در بخش درمان ادامه داشت و باید همچنان چشم‌مان را روی مشکلات می‌بستیم.»
 برخی دستگاه‌ها از بودجه وزارت بهداشت ناراضی هستند
وزیر بهداشت، سلامت را همچنان اولویت دولت دانست و افزود: «رئیس‌جمهوری در بودجه امسال تأکید کرد که سلامت باید با همان کیفیت و شتاب برای‌ سال آینده نیز ادامه یابد. به همین دلیل اعتبارات این طرح در لایحه دولت برای بودجه ‌سال آینده تغییری نکرد، البته انتظاراتی هم داشتیم که برآورده نشد، بي‌تردید دلیل این موضوع انقباضی بودن بودجه است.» او به نارضایتی برخی دستگاه‌ها از اعتبارات حوزه سلامت اشاره کرد. «این دستگاه‌ها معتقدند که اگر اعتبارات در حوزه آنها بود می‌توانستند مشکلی را از دوش مردم بردارند. در این مسیر مجلس نیز همکاری بسیار خوبی با طرح تحول سلامت داشت، البته رفتار مجلس از عملکرد وزارت بهداشت ناشی می‌شود به‌طوری که نمایندگان در استان‌های مختلف از عملکرد ما راضی هستند. این موضوع به معنی آن نیست که نقص نداریم بی‌تردید نقص‌هایمان زیاد است اما مهم آن است که این نقص‌ها را باور داریم و در پی رفع آن هستیم.»  او به وضع کارکنان غیرپزشک در نظام سلامت هم اشاره کرد و گفت: شرایط آنها از نظر معیشتی بهتر شده. «پیش از این بدهی‌های ما به این افراد 2 تا 5/2ساله بود که حالا چنین موضوعی وجود ندارد، البته درباره مرحله سوم طرح تحول و همچنین کارکنان غیرپزشک باید بتوانیم تا کمتر از 2هفته آینده به وعده‌هایمان عمل کنیم چرا که مشکل اعتباری در این زمینه وجود ندارد.» هاشمی ادامه داد: «البته بخشی از خدمتگزاران جامعه پزشکی هم هستند که ناراضی‌اند، دلیل آن هم مسائل فرهنگی است، توقعات‌ ما کم نیست و زمانی هم که این توقعات برآورده نمی‌شود به نارضایتی تبدیل می‌شود، ما انتظار داریم همیشه همه‌چیز مهیا باشد. به همین دلیل است که این گروه از طرح انتقاد می‌کنند. بخشی از انتقادها نیز به دلیل اطلاعات کم است، بخشی هم به طمعِ سیری‌ناپذیری انسان بازمی‌گردد.  هاشمی به انتقادهایی که درباره درمان‌محور شدن برنامه‌های وزارت بهداشت می‌شود، اشاره کرد. «بخش درمان طرح تحول نظام سلامت نتیجه عملکرد بهداشتی مسئولان دیروز است که متاسفانه می‌آیند و می‌گویند ما درمان‌محور شده‌ایم و عنوان می‌کنند درمان چاهی شده که تمامی ندارد. این موضوع را ما بهتر از آنها می‌دانیم. آن سال‌ها هم می‌گفتیم اما نه از تریبون‌های عمومی بلکه پشت درهای بسته انتقادات‌مان را مطرح می‌کردیم.»  وزیر بهداشت ادامه داد: «اگر امروز درمان، فقر برخی‌ها را رقم زده حاصل سیاست‌های بهداشتی سال‌های قبل است. بنابراین این‌قدر غیرمنصفانه قضاوت نکنیم.» هاشمی افزود: «برخی همچنان عنوان می‌کنند که در بهداشت کاری انجام نشده است این در حالی است که اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت هم بسیار زیاد بوده است. البته اعتبارات بخش بهداشت پس از 8ماه به ما رسید اما ما باز هم بیکار ننشستیم و از بخش‌های دیگر برداشتیم و به بهداشت دادیم. جدیدا اعتبارات این بخش در اختیار ما قرار گرفته است. اگر مانند درمان تکلیفمان مشخص بود و مطمئن بودیم که این اعتبارات تداوم دارد، سرعتمان در بخش بهداشت نیز بیشتر می‌شد.» به گفته وزیر بهداشت، طرح تحول نظام سلامت برای کل نظام مهم است. باید از قالب شعار به عمل دربیاییم. نباید هم به آبروی مردم چوب حراج زد. در نظارت‌هایمان باید حرمت‌داری کنیم و آبروی کسی را در جمع نریزیم و راز کسی را برملا نکنیم.
هاشمی در ادامه صحبت‌هایش از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست تا روسای کم‌کار بیمارستان‌ها را تغییر دهند. «کار را به رئیس بیمارستان بسپارید، اگر این افراد فرصت رسیدگی به امور را ندارند تغییرشان دهید و از پزشکان عمومی یا حتی غیرپزشکان در اداره بیمارستان‌ها استفاده کنید. در عین ‌حال نباید بیمارستان‌ها را گران اداره کنید. به بیمارستان‌ها سرکشی کنید و یک‌طرفه عمل نکنید.»
تأخیر در اجرای بسته خدمتی حمایت مالی از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نیازمند، موضوع دیگری بود که از سوی وزیر بهداشت مطرح شد. «علت تأخیر در اجرای این بسته، این است که زیرساخت‌ها هنوز آماده نیست. 70 مرکز جهت ارایه خدمات لازم به این بیماران در نظر گرفته شده که ابتدا بايد دارو و تجهیزات مورد نیاز در آنها مستقر شود.


تعداد بازدید :  135