شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

برای شرکت در مذاکرات کارشناسی با هیأت آمریکایی:تیم مذاکره‌کننده امروزعازم ژنو می‌شود
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی امروز عازم شهر ژنو سوییس می‌شود تا نخستین دور گفت‌وگو‌های جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در دوره تمدید هفت‌ماهه مذاکرات را آغاز کنند. به گزارش ایرنا، مجید تخت‌روانچی و سیدعباس عراقچی به ترتیب معاونان اروپا و آمریکا و نیز حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را در این دور از مذاکرات برعهده دارند. به گفته سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این دور از مذاکرات از 26 آذرماه (17 دسامبر) در سطح معاونان وزیران خارجه در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شود. محوریت این دور از مذاکرات ژنو نیز دیدار و گفت‌وگو با هیأت آمریکایی است و طرفین قرار است درباره همه موضوعات اختلافی با یکدیگر مذاکره کنند. دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، 26 آبان‌ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین نتوانستند در سوم آذرماه/ 24 نوامبر که دومین ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

سفارت ایران خبر مذاکره بین ایران و آمریکا در باکو را تکذیب کرد
مسئول رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان خبر منتشره از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر مذاکره مقامات ایران و آمریکا در باکو درباره داعش را تکذیب کرد. سیدمحمد آیت‌اللهی با بی‌اساس خواندن این خبر گفت: هیچ مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا در باکو صورت نگرفته است. شایان ذکر است که برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که مقامات ایران و آمریکا در باکو در جلسه‌ای محرمانه درباره داعش مذاکره کرده‌اند.

رئیس مجلس عراق سه‌شنبه هفته جاری به تهران سفر می‌کند
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «سلیم عبدالله أحمد الجبوری» رئیس مجلس عراق برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه هفته جاری به تهران سفر می‌کند. به گزارش ایرنا، «حسین شیخ‌الاسلام» اظهار داشت: سفر سه‌روزه رئیس مجلس عراق به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. وی افزود: احمد الجبوری در این سفر با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. وحده الجمیلی مشاور رئیس مجلس عراق نیز پیش از این اعلام کرد که سلیم الجبوری به ایران سفر می‌کند. وی یادآور شد: سلیم الجبوری راهی تهران می‌شود و درباره توسعه روابط دوجانبه با مقامات ایرانی گفت‌وگو می‌کند. رئیس پارلمان عراق در سفر شهریورماه گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به بغداد در دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با استقبال از گسترش سطح پارلمانی روابط ایران و عراق گفت: ما قصد داریم پس از تکمیل روند سیاسی عراق، روابط دو‌جانبه با ایران را افزایش دهیم.

قشقاوی:37 زندانی ایرانی مورد عفو رئیس‌جمهوری ترکمنستان قرار گرفتند
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه اعلام کرد: 37 زندانی ایرانی در ترکمنستان مورد عفو «قربان قلی بردی محمداف» رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفتند. «حسن قشقاوی» افزود: به دنبال پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد و به مناسبت روز «اعلام بیطرفی» در ترکمنستان که هرساله در 11 دسامبر گرامی داشته می‌شود، 37 زندانی ایرانی مورد عفو رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفتند. وی تأکید کرد: این 37 زندانی آزادشده ایرانی در دو روز آینده وارد میهن اسلامی می‌شوند. به گزارش ایرنا، با رایزنی‌های مقامات کنسولی دو کشور در ماه گذشته چند نفر از زندانیان دو کشور آزاد و به کشورهای خود منتقل شدند. ایران و ترکمنستان درحال بررسی و تصویب موافقتنامه انتقال محکومین هستند. به گفته سیدمحمد موسی‌هاشمی‌گلپایگانی سفیر ایران در ترکمنستان حدود 230 نفر ایرانی در ترکمنستان به اتهام یا جرم موادمخدر در بازداشت هستند.

  ایران موضوع گفت‌وگوی مقامات روسیه و فرانسه
معاون وزیر امور خارجه روسیه و مدیرکل امور سیاسی و امنیتی و توسعه بین‌الملل وزارت امور خارجه فرانسه ضمن دیدار با یکدیگر درباره مسأله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مسائل مهم بین‌المللی به‌علاوه مسأله هسته‌ای ایران ازجمله موضوعات واردشده در دیدار میان سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور و مدیرکل امور سیاسی و امنیتی و توسعه بین‌الملل وزارت امور خارجه فرانسه و گفت‌وگوی میان آنها بوده است.


تعداد بازدید :  171