شماره ۱۷۲۴ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
دیدار رئیس قوه‌قضائیه با چهره‌های حوزه زنان در صحبت با طیبه سیاوشی
امیدوار به رویکرد تازۀ رئیس

با ورود ابراهیم رئیسی به قوه قضائیه هر روز خبر جدیدی درباره تصمیمات و برنامه‌های او به گوش می‌رسد؛ خبرها و حرف‌هایی که شنیدنشان برای خیلی از مردم از زبان رئیس دستگاه قضا چندان معمول نیست. از طرف دیگر، شاهد اقداماتی هستیم که تا پیش از این کمتر به آنها اهمیت داده می‌شد؛ نمونه‌اش دیدار شنبه عصر رئیسی با جمعی از چهره‌های حوزه زنان است؛ دیداری که اگرچه از سوی برخی گروه‌ها با انتقاداتی مواجه شد، چون گفته می‌شد چهره‌های فعال حوزه زنان از همه طیف‌ها در آن حضور نداشته‌اند، اما خیلی‌های دیگر از آن به‌عنوان قدم مثبتی برای نقش‌آفرینی جدی‌تر قوه قضائیه در حوزه زنان یاد کردند؛ مثلا معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری که یکی از حاضران در این دیدار بوده است، دیروز در توییترش نوشت:   «گفت‌وگوی صریح جمعی از زنان با رئیس قوه قضائیه پیرامون مسائل حقوقی و لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت امروز صورت گرفت. تعامل و اقدامات مشترک قوه‌مجریه و قضائیه برای بهبود وضع زنان و خانواده ارایه شد. این قدم مثبت آقای رئیسی ان‌شاءالله با ارسال لایحه امنیت زنان تکمیل می‌شود.»
بخشی از حرف‌های رئیسی در این نشست هم که به رسانه‌ها رسید، توانست توجه زیادی جلب کند. او به یکی از جنجالی‌ترین مباحث سال‌های اخیر حوزه زنان که لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت است، اشاره کرد و گفت: «این لایحه از ابعاد گوناگون حقوقی، اجتماعی و فرهنگی در دست بررسی است تا ان‌شاءالله یک لایحه جامع و واجد همه ابعاد و جهات مورد نیاز، تقدیم دولت و سپس مجلس شود.»
رئیسی در بخش دیگری از حرف‌هایش به برخی انتقادات زنان درخصوص عدم زندانی‌کردن افراد ناتوان از پرداخت مهریه پاسخ داد و گفت: «نه تنها در مورد مهریه بلکه از نگاه قرآن کریم در مورد هر دِینی که مدیون از بازپرداخت آن عاجز است، حبس افراد مجاز نیست. تنها در صورتی می‌توان یک بدهکار را زندانی کرد که فرد از توان پرداخت بدهی خود برخوردار باشد، اما با وجود تمکن مالی، از پرداخت دِین خود استنکاف کند. ما معتقدیم کسی که توانایی پرداخت ندارد، در زندان هم بماند نمی‌تواند طلب خود را بپردازد. درخصوص نفقه هم همین‌طور است. امروز تعداد پرونده‌های نفقه بسیار بیشتر از پرونده‌های مهریه است.»
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به انتقادی در مورد پوشاندن چادر به متهمان زن هم گفت: «بنده هم معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»
با وجود همه اینها، جای خالی بعضی از چهره‌های برجسته حوزه زنان مانند اعضای فراکسیون زنان مجلس در این نشست برای خیلی‌ها سوال بود. طیبه سیاوشی به‌عنوان یکی از همین زنان در مورد غیبت خودش و بقیه زنان مجلس در این جلسه به «شهروند» گفت: «از بعضی از ما دعوت شده بود، اما تصمیم گرفتیم که تمام 18 عضو فراکسیون زنان با هم دیداری با ایشان داشته باشیم و درخواست این دیدار را هم ارایه کرده‌ایم، چون قبلا هم تأکید کرده بودیم که ما آن‌قدر بحث و دغدغه داریم که باید دیداری مستقل داشته باشیم، چون مباحثی که درگیر آنها هستیم، قابلیت ارایه در جمعی که خیلی‌های دیگر می‌خواهند صحبت کنند، ندارد.»
سیاوشی در مورد این‌که اولویت‌های فراکسیون زنان مجلس برای طرح در حضور رئیس دستگاه قضا چیست، گفت: «به هر حال، آن مسائلی که ما مدت‌هاست دنبال می‌کنیم، مشخص است و می‌خواهیم درباره عملیاتی‌شدن همان‌ها حرف بزنیم که مهمترین‌شان لایحه تأمین امنیت زنان است که مدت‌هاست بلوکه شده است. موارد اصلاحیه قوانین دیگر هم مدنظر ماست؛ مواردی که بعضی از آنها پیش رفته و بعضی دیگر متوقف شده است.»
او در مورد این‌که چقدر به تغییر اوضاع قوانین مربوط به زنان در دوره ریاست رئیسی بر قوه قضائیه امیدوار است، گفت: «واقعیت این است که آن‌قدر در سال‌های اخیر مسائل مربوط به زنان لاینحل باقی مانده، آن‌قدر درگیر مسائل بروکراتیک، نگاه غلط و... بوده و بسیاری از آنها رد شده یا برای مدتی طولانی در دستور کار باقی مانده که امیدواری به تغییر اوضاع خیلی سخت است و بسیاری از چهره‌های جامعه زنان احساس می‌کنند که این‌بار هم مانند بارهای قبل خواهد بود، اما به‌هرحال ما امیدواریم که با رویکردی که رئیس جدید قوه قضائیه داشته‌اند و نشستی که در همین اول کار برگزار کردند، اتفاقات خوبی در پیش باشد. امیدواری چیز خوبی است.»


تعداد بازدید :  198