شماره ۱۷۲۴ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
تحلیل صعود زودهنگام ایران در گفت‌وگو با بهنام محمودی
فکر نکنید قهرمان جهان می‌شویم!

شهروند| صعود والیبال ایران به مرحله نهایی 4 بازی مانده به پایان؛ شاید اگر قبل از لیگ ملت‌ها کسی چنین اتفاقی را پیش‌بینی می‌کرد، خود ملی‌پوشان هم آن را باور نمی‌کردند. عملکرد فوق‌العاده شاگردان کولاکوویچ باعث دومین صعود ایران به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها شد و حالا همه در انتظار رفتن روی سکو برای نخستین‌بار هستند. بهنام محمودی در گفت‌وگو با «شهروند» شاهکار والیبالیست‌ها را تحلیل کرده است.
انگیزه بازیکنان و حمایت تماشاگران
دلایل موفقیت بود
امسال واقعا تیم آماده‌ای داشتیم و بازی‌های خوبی از والیبال ایران دیدیم. هم بازیکنان انگیزه لازم به خاطر رفتن به تیم‌های بزرگ اروپایی و رفتن روی سکوی لیگ ملت‌ها را برای نخستین‌بار داشتند و هم میزبانی 2 هفته‌ای ایران و حمایت پرشور تماشاگران در 2 شهر والیبال‌خیز ایران در این نتیجه تاثیرگذار بود. به ‌هرحال بازیکنان باتجربه والیبال ایران دوست دارند برای یک‌بار هم که شده، رفتن روی سکوی لیگ ملت‌ها را تجربه کنند و این به آنها انگیزه می‌دهد؛ اگرچه رویداد مهمتر برای ما انتخابی المپیک محسوب می‌شود.
هفته بعد باید بیشتر از جوان‌ها استفاده کنیم
برای هفته پایانی در بلغارستان به نظر می‌رسد کولاکوویچ می‌تواند از بازیکنان جوان‌تر استفاده کند. به‌ هرحال صعود ایران قطعی شده و همه 6 تیمی هم که به مرحله نهایی می‌رسند، در یک سطح هستند؛ پس خیلی فرقی نمی‌کند که با کدام تیم‌ها همگروه شویم. البته به یک‌باره نمی‌توان تیم را جوان کرد و به‌طورکلی ترکیب را تغییر داد، اما می‌توانیم در 3 بازی پایانی بیشتر از جوان‌ها استفاده کنیم تا آنها هم یک تجربه خوب و ارزشمند به دست آورند. با این حال با توجه به فاصله کم تا مرحله نهایی در آمریکا باید بازیکنان اصلی هم تمرینات خوبی را دنبال کنند.
انتظار قهرمانی جهان نداشته باشید
برای مرحله نهایی خیلی از تیم‌ها ترکیب خود را تغییر می‌دهند و همه بازیکنان بزرگ که در مرحله گروهی غایب بودند، آن‌جا حضور خواهند داشت. پس به مراتب ایران کار سخت‌تری پیش‌رو دارد و شاید شرایط بازی‌ها نسبت به دور گروهی متفاوت باشد. این‌طور نیست که الان بگوییم چون صدرنشین هستیم، بهترین تیم دنیا محسوب می‌شویم. ایران الان هم بین تیم‌های پنجم تا هشتم دنیاست و نباید انتظار قهرمانی از این تیم داشت. البته اگر شانس با ما یار باشد و بتوانیم همین روند را ادامه دهیم، قطعا جزو 4 تیم برتر خواهیم بود تا ان‌شاءالله به مدال هم برسیم.


تعداد بازدید :  531