شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان انرژی اتمی:
با اطلاعاتی که دارم امکان توافق هسته‌ای را زیاد می‌دانم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی احتمال توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را زیاد دانسته و گفت: «با توجه به اطلاعاتی که من دارم امکان توافق بسیار زیاد است». علی‌اکبر صالحی که با شبکه تلویزیونی العالم گفت‌وگو می‌کرد درباره تعداد سانتریفیوژهایی که هم‌اکنون در تأسیسات هسته‌ای ایران نصب است، گفت: ما اکنون سانتریفیوژهای نسل دوم خودمان را داریم که حدود‌ هزار عدد آنها نصب شده است و حدود یک زنجیره 164تایی آنها به صورت آزمایشی کار می‌کند. وی تأکید کرد: ما سانتریفیوژهای «IR4» و «IR6» و «IR8» را هم داریم که «IR8» آخرین نسل سانتریفیوژ است که قریب به «24 سو» قدرت غنی‌سازی آن است. صالحی با این حال گفت: ما به این سانتریفیوژ گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار هم داوطلبانه است و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قرار نیست که به «IR8» گاز تزریق کنیم. صالحی تأکید کرد: ما اکنون قریب به 20‌هزار سانتریفیوژ نصب‌شده داریم که قریب به 9‌هزار و اندی از اینها کار می‌کند و تقریبا 9‌هزار تا از آنها فعلا درحال نصب است ولی کار نمی‌کند. تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ما قصد راه‌اندازی آن 9‌هزار دستگاه بعدی را نداریم. این یک نوع تفاهمی است که با هم انجام داده‌ایم هرچند نانوشته اما ما مقید به این هستیم. حتی از دولت گذشته هم این‌طور بوده است فقط برای این‌که ما حسن‌نیت خودمان را نشان دهیم که به دنبال حل موضوع هستیم نه به‌دنبال تحریک مسأله یا پیچیده‌تر کردن آن. بنابراین ما با همین 9‌هزار دستگاه فعلا کار می‌کنیم، تا ببینیم که سرانجام این مذاکرات چه خواهد بود.
راه‌ دیگری جر تعامل باقی مانده
صالحی تأکید کرد: راه دیگری جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است و هر دو طرف باید به توافق برسند از این‌رو من به حصول توافق خوشبین هستم، چون اگر اتفاق دیگری بیفتد به نفع هیچ‌کس نیست. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مدت حکمت سیاسی و عقلانیت خود را نشان داده است، برخلاف تصویری که آنها از ما در جهان ارایه کرده‌اند که لجاجت می‌کنیم و اهل مذاکره نیستیم. صالحی با بیان این‌که تا آن‌جا که جا داشته از خود انعطاف نشان داده‌ایم اظهار داشت: افکار عمومی جهان نسبت به اقدامات ما روشن شده و اگر قرار باشد که خدای نکرده به تفاهم نرسیم همه می‌دانند مقصر کیست و حداقل استفاده و بهره‌ای که از این مذاکرات بردیم این است که با افکار عمومی جهان اتمام حجت کردیم که ما تمام مسیرهای ممکن را برای رسیدن به تفاهم طی کردیم اما طرف مقابل اهل تفاهم نبوده است. وی تأکید کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که برای طرف مقابل هم راهی جز تفاهم باقی نمانده البته ما هم همان‌طور که آقای رئیس‌جمهوری گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستیم یعنی این‌طور نیست که بخواهیم همه امتیازات را بگیریم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند. صالحی خاطرنشان کرد: بنده با اطلاعاتی که دارم فکر می‌کنم در مجموع امکان رسیدن به تفاهم بسیار بالاست.
در موارد اختلافی از بعد فنی به تفاهم نزدیکیم
صالحی با اشاره به حضور نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی در گروه مذاکره‌کننده، اظهار داشت: بحث آب سنگین، فردو، غنی‌سازی و تحریم‌ها مطرح شده که به صورت کلی عرض می‌کنم در این موارد خیلی به هم نزدیک شده‌ایم و در بعضی موضوعات پرونده بسته شده است. وی ادامه داد: اول از بعد فنی و سپس از بعد حقوقی به هم نزدیک شده‌ایم و فقط می‌ماند بعد سیاسی که مستلزم یک اراده است که اگر طرف مقابل این اراده را کرده باشد، احتمال رسیدن به تفاهم خیلی بالاست و اگر هنوز این اراده شکل نگرفته باشد دیگر این مشکل آنهاست زیرا ما این اراده را داریم و از روز اول هم به گونه‌ای وارد مذاکره شدیم که به نتیجه برسیم. ما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم و امیدواریم اراده سیاسی آنها هم بر این قرار گرفته باشد که بخواهند با توجه به تفاهم‌هایی که در بعد فنی و حقوقی صورت گرفته و تا حدود زیادی به هم نزدیک شده‌ایم، با اراده سیاسی آن مختصر باقیمانده را هم تمام کنیم و انشاءالله موضوع را ببندیم.
احتمالا   اوباما و کری خواهان توافقند
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: برداشت من این است که در آمریکا نیز آرای سیاسی مختلفی هست و مخصوصا فشار لابی صهیونیستی که کاملا مشهود است و خود نتانیاهو چند روز قبل رسما اعلام کرد که باعث شده مذاکرات در وین به سرانجام نرسد. صالحی افزود: کری هم اعلام کرد که آمریکا همه چیز را با اسرايیلی‌ها هماهنگ می‌کند. رژیم صهیونیستی هم طبیعتا ترجیح می‌دهد این پرونده ساختگی بین‌المللی حل نشود و ادامه داشته باشد و به‌عنوان کانون فشار بر ایران از آن استفاده شود. وی گفت: لذا بنده احساس می‌کنم در آمریکا این فشار بر دولت آمریکا وجود دارد. یعنی بنده برداشت شخصی خودم است که احتمالا آقای اوباما و آقای کری علاقه‌مند هستند که این مسأله حل شود، اما دیگرانی هستند که دلشان نمی‌خواهد این مسأله حل بشود. صالحی افزود: این امر را در نظر بگیرید که اگر این موضوع حل شود، برای آقای اوباما یک امتیاز بسیار بزرگی خواهد بود و او را در زمره روسای‌جمهور مشهور آمریکا قرار خواهد داد برای این‌که توانسته است یک پرونده  هرچند ساختگی  ولی یک پرونده بین‌المللی را حل‌وفصل کند و این یک امتیاز بزرگ برای او است.
اگر مذاکرات شکست بخورد
 کار خودمان را می‌کنیم
صالحی در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات با غرب شکست بخورد آیا ایران از نظر فنی به قبل از توافقنامه اصولی ژنو بازخواهد گشت؟ گفت: ببینید این امر در خود تفاهمنامه ژنو و اقدام مشترک آمده است که اگر به نتیجه نرسد هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد. این امر واضح است. صالحی افزود: قرار نیست که اگر به تفاهمی نرسیم، به همین سبک ادامه بدهیم یعنی بعضی کارهایمان را تعلیق کنیم، مثل عدم نصب تجهیزات عمده اراک یا حفظ سطح میزان تولید غنی‌سازی اورانیوم خودمان. قرار نیست ما اینها را به همین سبک ادامه بدهیم. ما براساس آنچه مصلحت باشد و منافع ما را در نظر بگیرد و نیاز ما باشد، عمل می‌کنیم. این‌طور نیست که خواسته باشیم همه چیز را برگردانیم. تصمیم مناسب را در زمان مقتضی خواهیم گرفت.


تعداد بازدید :  118