شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
نیویورک در اشغال معترضان به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان
25 هزار آمریکایی در تظاهراتی که با حضور خانواده قربانیان صورت گرفت شرکت کردند

شهروند| معترضان آمریکایی با سر دادن فریاد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «دست‌ها بالا، شلیک نکن» و نمایش دادن پلاکارد‌هایی که روی آنها نوشته شده بود: «زندگی سیاهان ارزش دارد!» به تیر‌اندازی پلیس آمریکا به شهروندان سیاه‌پوست غیرمسلح اعتراض کردند. تظاهرات آمریکایی‌ها درحالی صورت گرفت که خانواده 3 قربانی خشونت پلیس علیه سیاهان نیز با حضور در برابر ساختمان کنگره آمریکا از معترضان خواستند تا به راهپیمایی‌های خود برای تغییر سیستم عدالت کیفری در آمریکا ادامه دهند.
راهپیمایی روز شنبه در واشنگتن با حضور خانواده «مایکل براون» و «اریک گارنر»، دو جوان سیاه‌پوستی که در ماه‌های اخیر با شلیک گلوله پلیس آمریکا جان باختند و همچنین خانواده «آمادو دیالو»، که 15‌سال پیش به دست پلیس کشته شد برگزار شد و همزمان مردم دیگر شهر‌های آمریکا نیز در حمایت از اقلیت‌ها به راهپیمایی پرداختند. این راهپیمایی از خیابان پنجم نیویورک، که یکی از نماد‌های این شهر محسوب می‌شود آغاز شد و تا خیابان‌های سان‌فرانسیسکو و پله‌های خانه ملت بوستون ادامه یافت. اکثر راهپیمایی‌ها به شکل مسالمت‌آمیز برگزار شد، هرچند در ماساچوست حدود 12 نفر از معترضان به اتهام رفتار آشوبگرانه دستگیر شدند.
«اسا گارنر»، بیوه اریک گارنر 43ساله که در ماه جولای به دست پلیس نیویورک خفه شد یکی از معترضان حاضر در این راهپیمایی بود. اسا گارنر در مورد اریک گارنر گفت: «همسر من در طول زندگی‌اش مرد آرامی بود، اما حالا مردنش سروصدای زیادی به راه انداخته ‌است». در ماه جولای پلیس نیویورک که تصور می‌کرد اریک سیگار قاچاق می‌فروشد در جریان تلاش برای دستگیری او گلویش را تحت فشار قرار داد و باعث خفگی و مرگ او شد. همسر او در ادامه گفت: «صدای آن شنیده خواهد شد. من در این دنیا 5 فرزند دارم و ما نه برای او، بلکه برای آینده همه مبارزه می‌کنیم.»
معترضان همچنین با خوابیدن در کف خیابان‌ها تظاهر به مردن و خیابان‌ها و اتوبان‌ها را مسدود کردند که در برخی از نقاط نیز به درگیری با پلیس انجامید. بنابر گزارش پلیس نیویورک، درجریان این اعتراضات، 2 افسر پلیس که تلاش کردند یکی از تظاهرکنندگان را دستگیر کنند مورد حمله مردم قرار گرفتند که در جریان درگیری‌ها ماموران پلیس جراحات مختصری نصیبشان شد.
برگزارکنندگان تظاهرات واشنگتن پیش‌بینی‌ می‌کردند که دعوت آنها 5‌هزار نفر را به خیابان‌ها بکشاند، اما شمار حاضرین بسیار فراتر از آن بود. آنها پس از پایان تظاهرات از مشارکت 25‌هزار نفری مردم خبر دادند، هرچند نمی‌توان این آمار را تأیید کرد چرا که پلیس واشنگتن آماری از شمار تظاهرکنندگان ارایه نکرد. «آل شارپتون»، کشیش و فعال مدنی مدافع حقوق سیاه‌پوستان یکی از افرادی بود که به سازماندهی این راهپیمایی‌ها کمک کرد.
شارپتون در سخنان خود در واشنگتن مقامات آمریکایی را خطاب قرار داد و گفت: «اعضای کنگره، بدانید که ما جدی هستیم.» و در ادامه گفت: «اگر در کریسمس کسی زنگ خانه‌تان را به صدا در‌آورد ممکن است بابانوئل نباشد، ممکن است کشیش شارپتون به خانه‌تان بیاید». شارپتون پیش از آغاز این راهپیمایی خطاب به جمعیت گفت: «نگذارید که هیچ عامل تحریک‌آمیزی شما را از مسیر خارج کند. ما این‌جا نیامده‌ایم تا سروصدا به راه بیندازیم. ما اینجاییم تا پیروز شویم».
بنابر اعلام پلیس واشنگتن، هیچ فردی در جریان تظاهرات اصلی دستگیر نشد، اما گروهی از معترضان که به اشغال نقاط مختلفی از مرکز شهر واشنگتن اقدام کردند توسط این نیرو‌ها متفرق شدند. در «بوستن» نیز حدود 12 نفر به اتهام اعمال آشوبگرانه دستگیر شدند.
در ساعات پایانی روز شنبه نیز معترضان نیویورکی با راهپیمایی به سمت پل بروکلین رفت و آمد در هر 2 سوی این پل را مسدود کردند.
همچنین هزاران نفر از معترضان، خیابان‌های «سانفرانسیسکو» و «اوکلند» را نیز اشغال کردند. پلیس اوکلند از دستگیری دست‌کم 45 نفر در جریان راهپیمایی این منطقه به اتهام خرابکاری و مقاومت در برابر دستور پلیس خبر داد. این درحالی بود که در دانشگاه «برکلی» کالیفرنیا، پلیس تصاویر بزرگ قربانیانی را که به حالت حلق‌آویز در دانشگاه نصب شده ‌بودند جمع‌آوری کرد، اقدامی که ظاهرا توسط دانشجویان این دانشگاه صورت نگرفته‌است. اعتراضات هفته‌های اخیر مردم آمریکا نسبت به خشونت‌های پلیس علیه سیاه‌پوستان واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته‌است و سیاستمداران و برخی دیگر درخصوص نیاز به بهبود آموزش‌های پلیس و نصب دوربین‌هایی روی یونیفرم پلیس و همچنین تغییر در روند هیأت‌منصفه دادگاه‌ها برای بازگرداندن اعتماد مردم به نظام حقوقی سخن به میان آورده‌اند.


تعداد بازدید :  130