شماره ۱۷۲۴ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير
صفحه را ببند
محاصره برلین

یکی از کشورهایی که در جریان جنگ جهانی دوم بیشترین خسارت را از متحدین خصوصا آلمان نازی متحمل شد، اتحاد جماهیر شوروی بود. حمله ارتش آلمان به این کشور در تابستان سال 1941 میلادی، نتایج مرگباری برای اهالی شوروی خصوصا ساکنان حد غربی این کشور پهناور داشت، هرچند که سیاست‌های استالین و استفاده از نیروی انسانی فراوان در برابر ارتش مسلح و مخوف هیتلر نیز در بالارفتن تلفات روس‌ها سهمی بسزا داشت. درست به همین دلیل و به خاطر شدت آسیبی که ارتش سرخ و نیروهای داوطلب روس از نازی‌ها دیده بودند، بعد از برگشتن ورق جنگ و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی ارتش هیتلر، روس‌ها شدت عمل بیشتری در قبال آلمان و متحدین‌اش نشان داده و از آنسو نازی‌ها نیز ترجیح می‌دادند اگر قرار بر اسارت است، خود را تسلیم نیروهای انگلیسی و آمریکایی کنند و تا جایی که می‌شود از روس‌ها دور بمانند.  
پایتخت آلمان، نصیب روس‌ها
ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم در یک کلام با عقب‌نشینی آهسته و پیوسته متحدین و پیشروی متفقین در همه جبهه‌ها مصادف بود و نهایتا از بخت بد آلمانی‌ها مقاومت در جبهه شرقی خوب پیش نرفت و روس‌ها خیلی زودتر از آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به برلین رسیدند. تصرف برلین پایتخت آلمان نازی شاید بهترین هدیه‌ای بود که ارتش سرخ می‌توانست تقدیم استالین کند، اما این میان واشینگتن و لندن هم سهم خود را می‌خواستند و عدم حضور نیروهای این دو کشور در پایتخت هیتلر علی‌الظاهر چنین تداعی می‌کرد که جنگ در اروپا را اتحاد جماهیر شوروی فیصله داده است. فشار آمریکا و انگلستان عاقبت کرملین را وادار کرد که بخش غربی برلین را به آنها واگذار کند، هرچند که تا کیلومترها آنسوتر اراضی شرق آلمان همچنان در اختیار روس‌ها بوده و عملا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های حاضر در برلین غربی تحت محاصره ارتش سرخ قرار داشتند.
محاصره شهر و شکستن حصر
3سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، آلمان عملا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده بود و شهر برلین که تمام و کمال در بخش شرقی و در اختیار شوروی قرار داشت، اما هنگامی که غربی‌ها در ژوئن 1948 تصمیم گرفتند نظام پولی مستقلی را برای بخش غربی برلین تعریف کنند، فشارخون مسکو تا سرحد ممکن بالا رفت! در پی این اقدام، 71سال پیش در چنین روزی، برابر 24 ژوئن 1948 میلادی، ارتش سرخ بلافاصله برلین غربی را تحت محاصره قرار داده و با این حرکت شوروی عملا نصف برلین در معرض یک فاجعه انسانی قرار گرفت. دولت‌های غربی باید هرچه زودتر فکری به حال ساکنان این شهر خصوصا نیروهای محصورشده خود می‌کردند، پس به رغم خطر آغاز یک جنگ تمام‌عیار با شوروی، 2روز بعد از شروع محاصره اقدام به شکستن حصر هوایی برلین کرده و آذوقه‌رسانی به شهر را با هواپیما آغاز کردند. محاصره برلین 11ماه به طول انجامید و دوطرف ماجرا نهایتا با کوتاه‌آمدن از برخی درخواست‌های خود عاقبت مشکل برلین غربی را بین خود حل‌وفصل کردند.     


تعداد بازدید :  794