شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد لودويگ بتهوون
244‌سال پیش، برابر با پانزدهم دسامبر 1770میلادی، لودويگ وان بتهوون، موسيقيدان برجسته آلماني در شهر بُن به‌دنیا آمد. بتهوون بیشتر زندگی خود را در وین سپری کرد و یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های موسیقی در دوران کلاسیک و آغاز دوره رمانتیک بود. او علاوه بر ساختن‌هاي آهنگ‌هاي فراوان و معروف، در نواختن پيانو و ويولن مهارت فراوان داشت. بتهوون از نظر شخصي مردي بدخلق و خوي توصيف شده است. در میان آثار شناخته‌ شده او می‌توان از سمفونی نهم، سمفونی پنجم، سمفونی سوم، سونات پیانو پاتتیک و سونات مهتاب نام برد.

زادروز خالق برج ایفل
182‌سال پیش، برابر با پانزدهم دسامبر 1832میلادی، الکساندر گوستاو ایفل، مهندس ساختمان، معمار و متخصص سازه‌های فلزی در شهر دیژون فرانسه به‌دنیا آمد. عمده شهرت گوستاو ایفل به‌دلیل ساخت برج مشهور ایفل است. برج ایفل درواقع سفارش دولتی بود به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، که از میان 700 طرح پیشنهادی برای آن، طرح گوستاو ایفل به اتفاق آرا انتخاب شد. ساختن برج بزرگ در اول ژوئیه‌ سال 1887 شروع و در سال 1889 همزمان با بر‌گزاری نمایشگاه جهانی پاریس به پایان رسید. برج ایفل امروز به‌عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود.

درگذشت شيخ شلتوت
51‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم 1342خورشیدی، شيخ محمود شلتوت، محقق، مفسر، فقیه اصولی، ادیب لغوی مصری و از رؤسای دانشگاه الازهر مصر در 72سالگی درگذشت. شيخ شلتوت در زمان رياست در الازهر پس از مكاتبه‏هاي متعدد با آيت‏الله العظمي بروجردي، مرجع بزرگ تقليد شيعيان، مذهب شيعه اثني‌عشري را به رسميت شناخت. او عمل به موازين مذهب شيعه را همانند يكي از مذاهب اربعه، جايز دانسته و به مذهب شيعه به‌عنوان يكي از مذاهب بزرگ اسلامي در دانشگاه الازهر، كرسي تدريس اختصاص داد.


تعداد بازدید :  175