شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
جزئیات کلاهبرداری میلیاردی شرکت نگین خودرو

شهروند| شرکت خرید و فروش زعفران یک‌شبه تبدیل به شرکت بزرگ لیزینگ خودرو شد تا متقاضیان خرید خودرو را با شگردی عجیب سرکیسه کند. گردانندگان این شرکت کلاهبرداری که با وعده‌های دروغین میلیارد‌ها تومان به جیب زده بودند، به ایستگاه زندان رسیدند. این درحالی است که این شرکت فروش لیزینگی خودرو، ده‌ها خودروی وعده داده‌شده را به خریداران تحویل داد تا اعتماد مشتریانش را جلب کند.
ماجرا از کجا آغاز شد؟
آگهی‌های تبلیغاتی گسترده برای شرایط ویژه فروش لیزینگی خودرو کافی بود تا صد‌ها خریدار در تله کلاهبرداری شرکت «نگین خودرو آفتاب» گرفتار شوند.
چندی پیش در پی مراجعه تعدادی مالباخته به دادسرای ناحیه دو تهران مبنی بر شکایت از شرکت «نگین خودرو آفتاب» پرونده‌ای با موضوع «کلاهبرداری» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 2 تهران، جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
 کارآگاهان در گام نخست تحقیقات خود متوجه شدند شرکت «نگین خودرو آفتاب» با تبلیغات بسیار گسترده رسانه‌ای اقدام به جذب تعداد بسیار زیادی از متقاضیان خرید خودرو کرده است. این شرکت مرموز با تنظیم قراردادهایی پس از دریافت یک‌سوم پول خودرو از مشتریانش، تحویل خودرو را به 45 روز بعد موکول می‌کرد، تا این‌که با گذشت چندین ماه از زمان تعیین‌شده جهت تحویل خودرو، این شرکت هیچ‌گونه اقدامی نسبت به تحویل خودرو به مشتریان نکرده بود.
زعفران‌‌فروش‌هایی که خودروفروش شدند
در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان اداره چهاردهم با مراجعه به دفتر شرکت در خیابان «بهبودی» و بررسی اسناد شرکت اطلاع پیدا کردند که شماره ثبت اولیه شرکت در ‌سال 89 جهت خرید و فروش محصولات کشاورزی و به صورت مشخص «خرید و فروش زعفران» و به‌نام «نگین زعفران آفتاب» ثبت شده که پس از مدتی، با تنظیم چندین صورتجلسه کاربری به شرکت «نگین خودرو آفتاب» تغییر نام پیدا کرده بود.
دستگیری کلاهبرداران حرفه‌ای
کارآگاهان در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی متوجه شدند که اعضای این شرکت کلاهبرداری بعد از طرح شکایت مشتریانشان متواری شده‌اند. بررسی مدارک مالباختگان نشان می‌داد این شرکت با سرکیسه کردن طعمه‌هایش میلیارد‌ها تومان کلاهبرداری کرده است. همین سرنخ‌ها کافی بود تا با دستور بازپرس پرونده عملیات دستگیری این باند کلاهبرداری صادر شود. ماموران اداره آگاهی با برنامه‌ای سازمان‌یافته توانستند در عملیات جداگانه اعضای این شرکت کلاهبرداری را دستگیر کنند. این درحالی بود که متهم اصلی پرونده و درواقع مدیر شرکت به نام حمیدرضا (32ساله) با اطلاع از موضوع طرح شکایت مالباختگان و دستگیر شدن همدستانش از تهران متواری شده بود. ماموران اداره آگاهی با اطلاع از این موضوع بلافاصله تحقیقات خود را برای شناسایی مخفیگاه او آغاز کردند، تا این‌که کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه حمیدرضا در شهرستان رامسر شدند. عملیات دستگیری این گرداننده باند کلاهبرداری آغاز شد. با هوشمندی ماموران متهم اصلی پرونده هم در بن‌بست قانون قرار گرفت.
شگرد جلب اعتماد
 سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام خبر دستگیری اعضای شرکت کلاهبرداری لیزینگ خودرو گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده مشخص شد که متهم اصلی پرونده با هدف جلب اعتماد افراد متقاضی خرید خودرو اقدام به تحویل ده‌ها دستگاه انواع خودرو‌های سواری ایرانی (پراید، پژو پارس، ال‌90 و...) و حتی خودروهای خارجی به تعدادی از متقاضیان خودرو کرده است.
دستور قضایی برای مالباختگان
سرهنگ محمدیان، با اعلام دستور مقام قضایی درخصوص واریز اقساط از سوی افرادی که شرکت نگین خودرو آفتاب، نسبت به تحویل خودرو به آنها اقدام کرده اما از تحویل اسناد مالکیت خودرو خودداری کرده‌اند، عنوان داشت: «با توجه به ادامه رسیدگی به پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 2 تهران، مقرر شد تا تحویل‌گیرندگان خودرو برابر دستور مقام محترم قضایی و با عنایت به افتتاح حسابی از سوی دادسرای ناحیه 2 نزد بانک ملی شعبه علامه‌طباطبایی سعادت‌آباد (کد 1455) به شماره حساب 0346967366009، نسبت به واریز اقساط خود به این حساب اقدام و از واریز پول به سایر حساب‌ها یا پرداخت پول به اشخاص ثالث خودداری کنند.

دیدگاه‌های دیگران

ا
ا . |
مخالف 0 - 0 موافق
چرا جامعه بخصوص جوانها تا این اندازه به سمت تقلب گرایش دارند؟جامعه شناسان علل را در چه میبینند؟

تعداد بازدید :  190