شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
رودررو با حجت‌الله ایوبی درباره حواشی سینما
انتظار از مدیران تعقل است نه قُلدری

رئیس سازمان سینمایی در خبرگزاری ایسنا به مناسبت سالروز تأسیس این خبرگزاری حاضر شد و درباره بسیاری از دغدغه‌های این روزهای سازمان سینمایی صحبت کرد. البته حجت‌الله ایوبی سعی کرد از صحبت درباره حاشیه‌ها پرهیز کند و تا جایی که می‌شود به برخی از حرف و حدیث‌ها درباره جشنواره فیلم فجر، رفتن مدیران زیرمجموعه‌اش و... پاسخ دهد.
عقب‌نشینی بد نیست، قلدری ممنوع است
حجت‌الله ایوبی معتقد است همچنان صبر ایوب دارد چون هنر این نیست که همیشه جلو برویم، گاهی عقب‌نشینی هم بد نیست. او در پاسخ به این سخن که مدیران میانه‌رو معمولا با شرم و حیا پیش می‌روند اما گاه همین شرم و حیا به نوعی سد راهشان می‌شود، می‌گوید: «از مدیران انتظار تعقل می‌رود، نه قلدری، زیرا قلدر در مملکت زیاد است، اما کشور به تعقل، صبر، تدبیر و افکار بلندمدت‌تر نیاز دارد. گاه افرادی می‌خواهند قهرمان شوند و شو اجرا کنند. آنها تنها به خودشان فکر می‌کنند، اما ما نمی‌خواهیم خودنمایی کنیم، بلکه معتقدیم باید به کشور، فرهنگ و سینما فکر کنیم.»
سکوت هم کارساز است
ایوبی بر تفاوت داشتن صبر و حوصله با بی‌خاصیتی در بعضی از مدیران تأکید دارد و توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات لازم است برای پیشبرد پروژه‌ای صبر کرد. البته که مدیریت منفعل را اصلا قبول ندارم اما همان اندازه که گاهی نیاز به فریاد است، گاهی هم سکوت کارساز خواهد بود. باور دارم گاهی سکوت به حل مشکلات ما کمک بیشتری می‌کند و معتقدم گاه صحبت‌های ما برای برخی فیلم‌ها مشکل درست کرد. شاید اگر کمتر حرف می‌زدیم، مشکلات کمتری ایجاد می‌شد.»
فروش و به روز رسانی، افتخار و اولویت سازمان سینمایی
فروش فیلم‌های امسال مایه افتخار رئیس سازمان سینمایی است: «فروش فیلم‌ها در همه کشورها به جز چین و ایران روند نزولی دارد. امسال دو برابر‌ سال گذشته فروش داشته‌ایم.‌ سال گذشته به‌خاطر نشاط بعد از انتخابات، 30‌میلیارد فروش داشتیم. با این حال، عدد و رقم خیلی مهم نیست، بلکه نسبت تهران و شهرستان‌ها بسیار مهم است که متاسفانه عملا سینما در شهرستان‌ها معنا ندارد و باید برای حل این مشکل کاری کنیم.» در ادامه همین بحث، ایوبی اشاره می‌کند که سالن‌های سینما باید زودتر به روز شوند و این موضوع اولویت بعدی سازمان سینمایی ا‌ست: «ساده‌ترین کار برای این منظور، دیجیتالی کردن سالن‌هاست. مسلما به‌روز شدن سینماها، اثر بسیار خوبی خواهد داشت. در زمینه جلوه‌های ویژه، انیمیشن و... هم به امکانات نیاز داریم و همه به آموزش افراد. در سفرهایی که به خارج از کشور داشتم، گفت‌وگوهایی برای تبادل کارآموز انجام داده‌ام چراکه باید خیلی زود صنعت سینما را به روز کنیم.»
عدم تغییر بودجه، کمک به تولید 40 فیلم
او امیدوار است که «فرهنگ و هنر» اولویت دولت‌ها قرار بگیرد و درباره وضع بودجه سینما می‌گوید: «زمانی امید داشتیم امسال از نظر بودجه و اعتبارات وضع بهتری داشته باشیم، اما رقم بودجه تغییر نکرده و همان 100‌میلیارد مصوب امسال، برای ‌سال آینده هم در نظر گرفته شده است.» ایوبی اشاره می‌کند که: «فعلا تخصیص‌ها زیر 70‌درصد است که این موضوع بی‌سابقه است. به همین دلیل نمی‌توانیم به هیچ پروژه بزرگی کمک کنیم. هرچند همه پروژه‌های بزرگ، الزاما سطح کیفی بالایی ندارند، اما به‌هرحال بودن چنین پروژه‌هایی ضروری است چون کارگاهی آموزشی برای سینمای ما خواهد بود.» رئیس سازمان سینمایی البته این موضوع را هم بیان می‌کند که امسال با وجود محدودیت‌ها در فارابی توانسته‌اند به تولید 40 فیلم کمک کنند که این موضوع در جایگاه خود منحصربه‌فرد است.
مذاکرات هسته‌ای
 چه تأثیری بر سینما داشت؟
پای مذاکرات هسته‌ای به مباحث سینمایی هم باز می‌شود، زمانی که ایوبی بر گره خوردن سرنوشت کشور به این پروژه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «مذاکرات هسته‌ای به سرنوشت کل کشور گره خورده و مهم‌ترین پروژه دولت آقای روحانی است. کسانی که با روابط بین‌الملل آشنا هستند، بعد از اولین قطعنامه شورای امنیت بسیار نگران شدند چون می‌دانستند تحریم جدی و تأثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، جمع کردن عزت ملی و رسیدن به حقوق بین‌المللی، بسیار سخت است. با این حال این پروژه پیش می‌رود و ما هم امیدواریم.» او تأکید می‌کند که مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی برداشته شدن تحریم‌های روانی است: «تحریم اقتصادی به‌هرحال وجود داشت اما همه دنیا فکر می‌کردند نباید با ایران کار کنند و حالا این جو روانی برداشته شده است که ما هم تأثیر آن را در کار خود احساس می‌کنیم. به‌گونه‌ای که تقاضاهای فراوانی از کشورهای دیگر برای برگزاری هفته فیلم ایران وجود دارد.»
«هنر و تجربه»، اتفاقی کوچک و نویدی بزرگ
رئیس سازمان سینمایی از عملکرد گروه اکران«هنر و تجربه» راضی است: «اگر این گروه به همین شکل پیش برود، می‌تواند به سینمای اصیل ایران کمک بسیاری کند. با این شیوه، جوان‌ها احساس می‌کنند جایی برای عرضه اثرشان دارند. در هیچ کشوری فیلم کوتاه روی پرده سینما نمایش داده نمی‌شود، اما با تعریف این گروه، این اتفاق در سینمای ما می‌افتد. ضمن این‌که فیلم مستند هم به خوبی دیده می‌شود.»
منشور همکاری سینما و تلویزیون
ایوبی درخصوص خبرهای اخیر مبنی بر رفتن چند مدیر از زیرمجموعه‌اش به تلویزیون هم صحبت می‌کند: «تعدادی از مدیران ما مانند مدیر شورای نظارت و ارزشیابی در فیلم‌ها درمعرض رفتن به تلویزیون هستند و مأموریت‌ برخی دیگر از مدیران‌مان هم تمام شده، اما صداوسیما هم برای ما بسیار مهم است، چون با کمک تلویزیون، می‌توانیم کارهای بسیار زیادی انجام بدهیم.» او اشاره می‌کند که: «کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم و چند جلسه کارشناسی برای تفاهم میان تلویزیون و سینما برگزار کرده‌ایم. همچنانکه تمام کشورهایی که سینما دارند، منشور همکاری تلویزیون و سینما نیز دارند.»
تبدیل بخش بین‌المللی جشنواره فجر
به مهمانی!
رئیس سازمان سینمایی، تفکیک بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر را یکی از برنامه‌های مورد علاقه خود می‌داند و می‌گوید: «جداسازی بخش بین‌الملل و ملی جشنواره فجر، طرح خود من و از کارهای مهم و مورد علاقه‌ام بود و پای آن هم ایستادم. بخش بین‌المللی جشنواره فجر به مهمانی تبدیل شده و بخش مسابقه و نمایش فیلم‌اش تقریبا بی‌معنا شده بود. از سوی دیگر، بخش بین‌الملل بسیار پرهزینه است ضمن این‌که مفهوم بازار فیلم در دنیا عوض شده و ما هم باید شیوه برگزاری بازار را تغییر بدهیم.» رونمایی فیلم‌های یک‌سال آینده سینمای ما در جشنواره فیلم فجر اتفاق می‌افتد، بنابراین همه توجهات را به خود جلب می‌کند، اینها را ایوبی می‌گوید و تأکید می‌کند: «پس در این فضا، بخش بین‌الملل، برای کسی مهم نیست. با این حال همیشه فاصله‌گرفتن از کارهای تکراری کار دشوار است و در اولین واکنش، با مقاومت روبه‌رو می‌شود.» او همچنین اشاره می‌کند که درحال تدارک برای بخش بین‌الملل جشنواره همانند تمام جشنوا‌ره‌های بین‌المللی دنیاست، چرا که معتقد است ایران کاملا این مشروعیت و جایگاه را دارد. درحالی‌که بسیاری از کشورها موقعیت ما را ندارند.


تعداد بازدید :  128