شماره ۱۷۱۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد
صفحه را ببند
آیا پای آمریکا در میان است؟
خاموشی سراسری برق در آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه

سه کشور آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه روز گذشته به‌طور همزمان در خاموشی سراسری فرو رفتند. وزیر انرژی آرژانتین می‌گوید: «فکر نمی‌کند این خاموشی در نتیجه حمله سایبری به وجود آمده باشد.» مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین این خاموشی سراسری که بخش‌هایی از شیلی و برزیل را نیز فرا گرفتند، غیرمنتظره خوانده و از مقامات دولتی خواسته در این خصوص
 تحقیق کنند.
اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای از این تحقیقات منتشر نشده است. این اتفاق درست زمانی رخ داد که نگرانی‌هایی درباره توانایی سایبری آمریکا در اثرگذاری بر انرژی برق دیگر کشورها منتشر شد. روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارشی منتشر کرده که می‌گوید آمریکا تلاش می‌کند با حملات سایبری به نیروگاه‌های برق روسیه آنها را از کار بیندازد. این اقدام از طریق ارسال ویروس‌هایی به سیستم‌های کامپیوتری این نیروگاه‌ها انجام می‌شود.
نیمه‌شب شنبه بیش از نیمی از آرژانتین در خاموشی فرو رفت. تمام پایتخت آرژانتین نیز برای چندین ساعت برق نداشت. یک روز طول کشید تا مقامات آرژانتینی بار دیگر نیروگاه‌ها را به مدار برگردانند. این نخستین‌بار در تاریخ آرژانتین بوده که این کشور با خاموشی سراسری مواجه می‌شد. شرکت ادنور که 20‌درصد برق مورد نیاز آرژانتین را تأمین کرده و بیش از 3‌میلیون مشترک دارد، گفته سیستم توزیع برق این شرکت بدون هیچ نوع دخالت انسانی از کار افتاده و خاموش شده است. مسئولان این شرکت گفته‌اند اختلال در ابتدا از جریان ارتباطی میان سد‌ها و سیستم توزیع آغاز شد و درنهایت سیستم به‌طور اتوماتیک خود را خاموش کرد. هر دو شرکت بزرگ تولید برق آرژانتین اعلام کرده‌اند مشکل در جایی خارج از این شرکت‌هاست و قطع برق هیچ ربطی به خطوط توزیع آنها ندارد. از آنجایی که شبکه برق آرژانتین به شبکه برق کشورهای اروگوئه و پاراگوئه نیز متصل است، این دو کشور نیز با خاموشی سراسری برق مواجه شدند.


تعداد بازدید :  335