شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
د‌یار

صلح 2 طایفه  ایرانشهر پس از اختلافات ۱۲ ساله
با تلاش مدیریت قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان اختلافات خونین 2 طایفه درگیر در ایرانشهر پس از ۱۲‌سال به صلح انجامید.
مدیر واحد قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: 2 طایفه «سنجرزهی» و «عمرزهی» با پا در میانی نهاد رهبری و مشارکت و تعامل بزرگان و ریش‌سفیدان و همچنین مسئولان شهرستان ایرانشهر ضمن کنار گذاشتن اختلافات دیرینه خود با یکدیگر پیمان اخوت و برادری بستند. حسین قاسمی بیان داشت: نزاع 2 طایفه سنجرزهی و عمرزهی که به دلیل اختلاف مالی ایجاد شده بود 12 ‌سال به طول انجامید که در پی آن 2 نفر از طایفه سنجرزهی و یک نفر از طایفه عمرزهی طی سال‌های گذشته بر اثر این اختلافات جان خود را از دست دادند.
وی یکی از رسالت‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان را تحکیم وحدت میان اقوام و طوایف استان عنوان کرد و افزود: در طول مدت فعالیت این نهاد تاکنون صد‌ها مورد از اختلافات بین طوایف با رایزنی و هماهنگی بزرگان طوایف و دستگاه‌های امنیتی و قضایی حل و به صلح انجامیده است.
قاسمی با بیان این‌که اختلافات طایفه‌ای در استان موجب خسران و ایجاد ناامنی برای طرفین درگیر می‌شود، بیان داشت: در اختلافات قبیله‌ای 2 گروه ازجمله افراد بی‌گناه طایفه و همچنین بزرگان و نخبگان مورد تهدید بیشتری قرار گرفته و این در حالی‌ است که مقصران اصلی همیشه در سایه امن قرار می‌گیرند.
وی افزود: متاسفانه در بسیاری از نزاع‌های طایفه‌ای جنگ و نزاع به بازماندگان طایفه به ارث می‌رسد و از نسلی به نسل دیگر منتقل که این موضوع موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.
وی ضمن تأکید بر اهمیت پیشگیری در اختلافات طایفه‌ای خواستار بالابردن آگاهی و دانش در میان اعضای طوایف به‌ویژه جوانان طوایف شد و گفت: بزرگان و تأثیرگذاران هر طایفه باید اعضای طایفه را به سمت قانونمداری سوق دهند.
قاسمی ضمن برشمردن خصلت‌های خوب و منحصربه‌فرد اقوام بلوچ همچون وفاداری، میهمان‌نوازی و غیرت از تمامی طوایف دارای اختلاف یا درگیر خواست تا ضمن بسترسازی در راستای حل اختلافات در راستای ایجاد آرامش برای مردم منطقه تلاش کنند.

 آبرسانی به روستاهای استان لرستان نیازمند حدود 300‌میلیارد اعتبار
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی لرستان، گفت: آبرسانی به 118 روستای بالای 20 خانوار جمعیت لرستان، نیازمند حدود 300‌میلیارد ریال اعتبار است.  علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان، اظهار کرد: آب و فاضلاب روستایی استان لرستان جهت تکمیل طرح‌های در دست اقدام نیازمند بالغ بر 479‌میلیارد ریال اعتبار است.  وی افزود: از این میزان اعتبار حدود 250‌میلیارد در سال تاکنون تخصیص یافته است.  کاکاوند، با بیان این‌که درقالب طرح‌های در دست اقدام به 118 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار آبرسانی خواهد شد، تصریح کرد: جهت تحقق این مهم نیاز به حدود 300‌میلیارد اعتبار است.   

    دانش‌آموزان دختر بندرعباس   در طرح همیار فضای سبز
دانش‌آموزان دختر مدرسه استعدادهای درخشان ناحیه‌یک آموزش و پرورش، آموزش‌های لازم جهت کاشت و نگهداری از گیاهان را فراگرفتند.
پیمان عالی‌زاده، معاونت اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز از آموزش بیش از 30 نفر از دانش‌آموزان پایه هفتم مدرسه دخترانه استعدادهای درخشان ناحیه‌یک آموزش و پرورش بندرعباس خبر داد و گفت: در راستای اجرای طرح همیار فضای سبز و گسترش بحث آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسان کارگروه همیار فضای سبز با همکاری مسئولان آموزش‌های لازم درخصوص نحوه کاشت، آبیاری و نگهداری درختان را به دانش‌آموزان آن آموزشگاه ارایه کردند. معاونت اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز اظهار داشت: در این راستا 30 اصله نهال از انواع شاه‌پسند، نارنج، گل‌کاغذی، گل‌ابریشم و تکامه توسط دانش‌آموزان این مدرسه کاشت شد.


تعداد بازدید :  167