شماره ۴۵۲ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
مهمان‌نوازی ایلامی‌ها در بازگشت زوار
بازگشت روزانه ۱۰۰‌هزار زائر

مردم استان ایلام و شهرستان مهران که برای رفتن زوار به کربلا سنگ‌تمام گذاشتند، هم‌اکنون در بازگشت زوار رسم میهمان‌نوازی خود را کامل می‌کنند.
به‌گزارش مهر، این‌روزها استان ایلام و در رأس آن شهرستان مهران، شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند چراکه در ایام اربعین زائران درحال رفت‌وآمد هستند و تاکنون بیش از یک‌میلیون‌و ۳۰۰‌هزار نفر از مرز تردد داشته‌اند.
تردد این میزان زائر در مقایسه با جمعیت کل استان ایلام که ۵۰۰‌هزار نفر است، حیرت‌آور است و البته مردم با جان و دل از زائران پذیرایی می‌کنند.
زائران حدود یک‌هفته پیش وقتی وارد استان و مرز مهران شدند با استقبال و میهمان‌نوازی مردم ایلام و مهران مواجه شدند و  حالا که اربعین تمام شده باز هم اهالی به رسم کامل شدن میهمان‌نوازی خود از آنها پذیرایی و استقبال می‌کنند.
در شهر ایلام و میدان قرآن، ستادهای مردمی بسیار زیادی برای پذیرایی از زائران تشکیل شده و هم‌اکنون در اوج بازگشت زائران که از این مسیر  می‌گذرند، پذیرای روزانه هزاران زائر است.
در حال‌حاضر جاده‌های ایلام دارای ترافیک نیمه‌سنگین است و مردم نقش مهمی در پذیرایی از زائران کربلا دارند.
پلاکاردهای اسکان صلواتی
در جاده‌های ایلام
یکی از نکات بسیار مهم که در شهرهای ایلام و جاده‌ها به چشم می‌خورد، علاوه بر ایستگاه‌های صلواتی برای پذیرایی، اسکان‌صلواتی است که مردم با پلاکاردهایی در دست که اسکان‌صلواتی روی آن قید شده از زائران پذیرایی می‌کنند. بیشتر مردم  موادغذایی، صبحانه، نهار و شام زائران را تهیه می‌کنند و هرکسی به طریقی از زائران استقبال می‌کند. اهالی در چند روز گذشته در بحث اسکان و تأمین نیازهای اولیه زائران سنگ‌تمام گذاشتند.
حضور ۵۰‌ هزار وسیله‌نقلیه در استان ایلام
هم‌اکنون بیش از ۵۰‌ هزار وسیله‌نقلیه مختلف از سراسر کشور در شهرستان مهران و استان حضور دارد.
روزانه صد‌هزار نفر
 از مرز مهران وارد کشور می‌شوند
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام اظهار داشت: مردم ایلام برای استقبال و بدرقه زائران سنگ‌تمام گذاشتند و به صورت خودجوش در پذیرایی از زائران رسم میهمان‌نوازی را بجا آوردند. وی بیان داشت: درحال‌حاضر روزانه صد‌هزار نفر از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و تردد این تعداد زائر در تاریخ استان بی‌سابقه بوده و خوشبختانه با حضور مردم تاکنون هیچ مشکلی پیش نیامده است.
این مسئول بیان داشت: هم‌اکنون ۹‌هزار دستگاه اتوبوس درحال آماده‌باش برای حضور در شهرستان مهران جهت بازگشت زائران هستند.
وی با بیان این‌که امکانات اسکان، مراقبت‌های بهداشتی و خوراکی از هر حیث در مهران فراهم است، گفت: مردم مهران سنگ‌تمام گذاشته‌اند و در امر خدمت‌رسانی با تمام وجود تلاش می‌کنند.
ترافیک نیمه‌سنگین
 اما روان در مهران و ایلام
سردار علی دولتی نیز اظهار داشت: هم‌اکنون زمان اوج بازگشت زائران به کشور فرا رسیده است و نیروی انتظامی در تمام بخش‌های استان به‌خصوص جاده‌ها حضوری فعال دارد.
وی بیان داشت: هم‌اکنون مسیر مهران به ایلام ترافیک نیمه‌سنگین اما روان دارد و در جاده ایلام به سمت کرمانشاه نیز همین روال در جریان است.
این مسئول عنوان کرد: تمهیدات خاصی برای جلوگیری از ترافیک در خود شهر ایلام و میدان قرآن و همچنین مسیر مهران به ایلام اندیشیده شده تا زوار به راحتی به شهرهای خود بازگردند.
استقرار 8 گروه امدادی
 در جاده مهران به ایلام
محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام هم اظهار داشت: هم‌اکنون برای بازگشت زائران به کشور 8 گروه امدادی در مسیر مهران به ایلام مستقر شده‌اند.
وی بیان داشت: تاکنون بیش از ۴۵‌هزار نفر توسط هلال‌احمر اسکان داده شده‌اند و کار اسکان زوار توسط این جمعیت در شهرستان مرزی مهران تا بازگشت کامل زائران حسینی اربعین همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام گفت: علاوه بر این، یک فروند بالگرد این جمعیت نیز در پایانه مرزی مهران مستقر است تا درصورت نیاز در امدادرسانی حوادث احتمالی به‌کار گرفته شود.


تعداد بازدید :  135