شماره ۱۷۱۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
ویدیویی از تخلف در قنادی‌ای مشهور در یاسوج سروصدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده است
شیرینی‌های مرگبار یا پاپوش ناجوانمرانه؟
رئیس اتحادیه قنادان در گفت‌وگو با «شهروند»: شنیده‌های ما در این‌باره می‌گوید که ممکن است مسأله شخصی و غرض‌ورزی باشد

در چند روز گذشته فیلمی از شیرینی‌فروشی در کهگیلویه و بویراحمد خبرساز شده است؛ فیلمی که در آن گزارشگر می‌گوید بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت به شلوغ‌ترین و پرفروش‌ترین شیرینی‌فروشی شهر رفته‌اند و این شیرینی‌فروشی برای شفاف‌کردن روغن‌های سوخته‌اش از شربت آلومینیوم ام‌جی و الکل استفاده می‌کرده است. در این فیلم مسئولی که نامش مشخص نیست با اشاره به روغن‌ها می‌گوید که «این روغن سوخته است. پروکسیدش بالا رفته اما از شربت آلومینیوم ام‌جی در آن می‌ریزند و پروکسیدش پایین می‌آید، روغن شفاف می‌شود و آزمایشگاه هم نشان نمی‌دهد. همچنین الکل را با ماده‌ای مخلوط می‌کنند و برای نوشتن روی کیک استفاده می‌کنند. در حالی که تاریخ مصرف کرم‌ کاکائوهای موجود در این شیرینی‌فروشی هم تمام شده است، اما همچنان استفاده می‌شود.» این گزارش که از شبکه خبر پخش شد، کافی بود تا بسیاری از افراد را نگران کند. آن هم وقتی پای برند معروفی مانند شیرینی «الف» در میان است؛ برندی که در بسیاری از شهرها شعبه دارد.
علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان اما در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید این‌که برای سفیدکردن روغن از شربت آلومینیوم ام‌جی استفاده می‌شود، صحت ندارد. «اصلا خودتان این آزمایش را انجام دهید و ببینید آیا با ریختن این شربت روغن سوخته تغییر شکل داده و شفاف می‌شود؟ این مورد واقعیت ندارد.»
به گفته او اتحادیه قنادان به همراهی وزارت بهداشت به صورت رندمی بر قنادی‌ها نظارت دارد و تاکنون با چنین مواردی حداقل در تهران روبه‌رو نشده است. «آن‌چه درباره الکل هم گفته می‌شود عجیب است و اصلا الکل در شیرینی‌های ما کاربرد ندارد.» بهرمند همچنین می‌گوید صنف قنادان در حدود 2000 عضو دارد که از این تعداد ممکن است عده‌ای تخلف کنند و نگران سلامتی و جان مردم نباشند. «این تعداد بسیار کم‌اند. اگر همین الان به سازمان‌های ناظر رجوع کنید، می‌بینید صنف قنادان ازجمله اصنافی است که به نسبت بسیاری دیگر از صنف‌ها تخلف کمتری دارد.» او همچنین در پاسخ به سوالی در این‌باره که اگر این موارد نادرست است، پس چرا چنین ویدیویی تهیه شده هم می‌گوید که «شنیده‌های ما و پرس‌وجویی که در این‌باره داشته‌ایم، می‌گوید که ممکن است مسأله شخصی و غرض‌ورزی باشد. به این ترتیب که رئیس این قنادی می‌خواهد برای انتخابات مجلس کاندیدا شود و عده‌ای با این برخوردها می‌خواهند مانع شوند.»     
دو‌ سال قبل حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر بهداشت، با اشاره به تخلف‌های صنف قنادان گفته بود که  ۸۳۰۰ واحد قنادی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۰۳۳ واحد قنادی و ۸۴۸ کارگاه قنادی در تهران شیرینی عرضه می‌کنند و در ۶ ماه اول امسال، ۳۵۲ واحد قنادی در کشور و ۹۷ واحد قنادی در تهران که معادل کمتر از ۵‌درصد کل واحدهای قنادی است، تخلف داشتند و خوشبختانه ۹۵‌درصد از قنادان از نظر بهداشتی مشکلی نداشتند و مردم  اطمینان دارند که شرایط بهداشتی و سلامت این واحدها مناسب است.
با وجود این در گذشته تخلف‌هایی اعم از گران‌فروشی و کم‌فروشی ازجمله مواردی بوده که این صنف با آن درگیر شده بود؛ مواردی که به گفته بهرمند در صورت شکایت مردم حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاه‌های دیگران

ت
تیموری |
مخالف 0 - 0 موافق
این توجیه به درد در کوزه هم نمی خورد چون اکثر قنادی ها تخلف بهداشتی دارند ولی قابل بررسی نیست یا به آن توجه نمی شود. به عنوان مثال تقریباً همه‌ی قنادی ها بیش از حد مجاز و لازم شکر و شربت تهیه شده از شکر استفاده می کنند و از این طریق هم گران فروشی می کنند چون شکر اضافی را به نرخ آن شیرینی می فروشند علاوه بر آن که در هر شیرینی بیش از حد مجاز شکر است و سبب دیابت مردم می شود. تابحال احدی از اتحادیه یا بهداشت این موضوع را اصلا مطرح نکرده‌اند در حالی که بنده بار با قنادی سر این موضوع بحث و نزاع داشتم.

تعداد بازدید :  474