شماره ۱۷۱۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
یک دنیا شوق یک دنیا کمبود
زنان طرفدار والیبال در چند روز گذشته بیشترین بی‌توجهی را دیدند سلامتی فرزندان‌شان به خطر افتاد و از انتخاب‌های گزینشی گلایه‌مند شدند

شهروند| میزبانی ارومیه از مسابقات تیم‌ملی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال حا‌ل‌وهوای خاصی به این شهر و البته جامعه داده است. اتفاق ویژه مربوط به حضور زنان در ورزشگاه است. اگر هشتگ‌های تماشاگران زن، ‌ارومیه و لیگ ملت‌های والیبال را در شبکه‌های اجتماعی مرور کنید، با سیلی از پیام‌ها، مطالب و مطالبه‌های مختلف روبه‌رو خواهید شد. خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر در مسابقات والیبال، زنان می‌توانند مجوز حضور در سالن و تماشای بازی‌ها را داشته باشند، مسئولان می‌توانند این مدل را در فوتبال هم پیاده کنند و نشاط و رضایت اجتماعی را بالا ببرند. با این حال همین حضور زنان در سالن‌ برگزاری مسابقات تیم‌ملی در ارومیه حاشیه‌ها و نکات خواندنی بسیار زیادی دارد. نکته قابل تامل اینجاست که بازی‌های هفته چهارم تیم‌ملی هم در اردبیل برگزار خواهد شد و قطعا در هفته آینده هم صحبت درباره زنان تماشاگر داغ‌داغ خواهد بود، چون در این شهر هم آنها اجازه دارند به شکلی محدود به سالن بیایند و تماشاگر بازی‌های تیم‌ملی باشند.
بازهم انتخاب گزینشی
اتفاق بزرگ درباره برگزاری مسابقه هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال در ارومیه این بود که زنان توانستند با کد ملی اختصاصی خودشان برای خرید بلیت تماشای مسابقات تیم‌ملی اقدام کنند. این موضوع البته پس از فشار مسئولان فدراسیون جهانی و صدور مجوزهای لازم نهایی شد و با توجه به گنجایش محدود ورزشگاه گفته می‌شود که حدود 100 تا 200 بلیت هم به صورت اینترنتی به تماشاگران زن فروخته شده است. اگر فکر می‌کنید تمام تماشاگران زنی که در سالن حضور داشتند، بلیت خریداری کردند، سخت در اشتباهید. تعداد قابل توجهی از صندلی‌های قسمت زنان به تماشاگرانی که به صورت گزینشی انتخاب شده بودند، اختصاص پیدا کرد. این تماشاگران را هم مثل دوره‌های گذشته نزدیکان و دوستان بازیکنان تیم‌ملی و همچنین کارمندان و نزدیکان مدیران فدراسیون، وزارت ورزش و اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان و شهرداری ارومیه تشکیل دادند.
سلامتی بچه‌ها در خطر است!
در روز اول بازی ایران و کانادا تعداد حضور تماشاگران زن در ورزشگاه حدود 500 نفر تخمین زده شد و جالب اینجاست که برای روز دوم و بازی حساس و مهم با لهستان تعداد تماشاگران زن حاضر در استادیوم به نزدیک 800 نفر رسید. عمق فاجعه این‌جا بود که حدود 400 نفر از تماشاگران زن هم پشت در ماندند و به خاطر ازدحام جمعیت نتوانستند وارد سالن شوند. تعدادی از آنها هم البته بلیت در دست داشتند! طبق گزارش‌های دریافتی و اخبار منتشر شده در فضای مجازی این ازدحام شدید جمعیت البته مشکلات بسیار زیادی هم برای رفت‌وآمد و تنفس زنان و البته تماشاگران مرد حاضر در سالن به وجود آورده بود. این ازدحام به قدری زیاد بود که زنانی که فرزندان‌شان را به همراه داشتند، مجبور شدند به جایگاه پایینی سکوها مراجعه کنند، تا سلامتی بچه‌هایشان به خاطر ازدحام جمعیت به خطر نیفتد.
کمترین توجه به حضور زنان در ورزشگاه
اگر فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، حتما در جریان بازتاب گسترده حضور تماشاگران زن در سالن محل برگزاری بازی‌های تیم‌ملی قرار گرفته‌اید. این حضور یکی از مهمترین اتفاقاتی است که این روزها درباره آن حرف زده می‌شود. به همین ترتیب مردم انتقادات زیادی هم از مسئولان رسانه ملی به خاطر پوشش تصویری مطرح می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که در زمان پخش بازی‌های تیم‌ملی کمترین توجه به حضور زنان در ورزشگاه می‌شود و گزارشگران برنامه‌های تلویزیونی هم آن‌طور که باید درباره این اتفاق بزرگ و حمایت چشمگیر تماشاگران زن از تیم‌ملی والیبال گزارش تهیه نمی‌کنند. با این وجود در گزارش‌های تصویری منتشرشده در سایت‌ها بخش عمده‌ای از عکس‌ها مربوط به حضور زنان در استادیوم است.
ایستگاه‌های مردمی، پاتوق زنان پشت درمانده
در روزهای اخیر شهر ارومیه به خاطر میزبانی از مسابقات تیم‌ملی والیبال زنده‌تر از هر زمان دیگری بوده است. مردم بعد از هر پیروزی تیم‌ملی با حضور در خیابان‌ها جشن و شادی می‌کردند. در زمان برگزاری مسابقات هم جالب اینجاست که در پارک‌ها و معابر عمومی و سینماها با همت شهرداری مسابقات تیم‌ملی برای تماشاگران پخش می‌شد و آن‌جا هم زنان حضوری پرشور داشتند و بدون هیچ مشکل خاصی بازی‌های تیم‌ملی را تماشا کردند. گفته می‌شود تعداد تماشاگرانی که در ایستگاه‌های مردمی مسابقات تیم‌ملی را در چند نقطه شهر تماشا می‌کردند، به 20‌هزار نفر هم می‌رسید.  تصاویر حضور 3‌هزار نفری جمعیت زن و مرد در کنار هم در پارک «ائل لرباغی» برای تماشای مسابقات هم بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.

همه احتمالات درباره قهرمانی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها
درباره شرایط صعود تیم‌ملی به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال اما همه اعتقاد دارند که با توجه به میزبانی در هفته‌های سوم و چهارم و عملکرد درخشان والیبالیست‌ها تا به اینجای کار، ‌شانس بسیار زیادی برای صعود به مرحله نهایی داریم که در آمریکا برگزار خواهد شد. تیم‌ملی والیبال که تا به اینجای کار در صدر جدول مسابقات قرار دارد،‌ باید حتما در بین پنج تیم برتر جدول رده‌بندی در پایان مسابقات هفته پنجم قرار بگیرد. آنها در تاریخ 31 خرداد،‌ اول و دوم تیر در اردبیل با پرتغال، استرالیا و فرانسه مسابقه برگزار خواهند کرد، سپس در هفته پنجم به بلغارستان می‌روند و با صربستان،‌ بلغارستان و آمریکا بازی خواهند داشت. اتفاق بسیار مهم اینجاست که آمریکا به خاطر میزبانی از مرحله نهایی یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌هاست و تیم‌ملی والیبال شانس بسیار زیادی برای قرار گرفتن در جمع پنج تیم برتر را دارد. هرچند رقابت تیم‌ها در جدول خیلی نزدیک است و یک غفلت می‌تواند رویای حضور در مرحله نهایی را از بین ببرد. مسابقات مرحله نهایی اما از تاریخ 19 تا 23 تیرماه در سالن 10‌هزار نفری «کردیت یونیون وان» دانشگاه ایلینویز شهر شیکاگوی آمریکا برگزار خواهد شد. اگر شاگردان کولاکوویچ بتوانند جواز حضور در مرحله نهایی را به دست بیاورند، بدون تعارف باید نوشت که بخش مهمی از‌ درصد موفقیت آنها در مرحله نهایی بستگی به سیاستی دارد که تیم‌های قدرتمند دیگر در پیش خواهند گرفت. با توجه به این‌که در‌ سال المپیک هستیم، ممکن است برخی رقبا در این مرحله به جوانان خود فرصت بیشتری بدهند. اما اگر تیم‌ها با ترکیب و نفرات اصلی وارد مرحله نهایی شوند، قطعا کار ایران برای ایستادن روی سکو و رسیدن به یک افتخار تاریخی سخت خواهد بود.


تعداد بازدید :  285