شماره ۱۷۱۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
نت‌فلیکس چگونه 190 کشور را فتح کرد؟

اگر اهل فیلم و سریال باشید، حتما کلمه نت‌فلیکس را بارها و بارها شنیده‌اید یا در تیتراژ نخست ‏بسیاری از فیلم‌ها و سریال ‌نام این شرکت را مشاهده کرده‌اید. نت‌فلیکس در حقیقت یک شبکه و شرکت ‏پشتیبانی از محصولات رسانه‌ای و فیلم است که در‌سال ۱۹۹۸ در آمریکا بنیان‌گذاری شد. این شرکت ‏در حال حاضر حدود ۳۷‌درصد از کاربران خود را از ایالات متحده دارد و در نخستین فاز حرکت ‏خود به سمت رشد، اقدام به کرایه دی‌وی‌دی از فیلم‌های مختلف کرده. بعد از آن شروع به تولید ‏محصولات و فیلم‌های مختلف و در نهایت پای خود را به کشور‌های مختلف باز کرد. درحال ‏حاضر نت‌فلیکس در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا، مجری فعالیت‌های رسانه‌ای است‎.‎‏ درواقع شرکت‌های ‏فیلمسازی که فیلم قابلی داشته باشند، می‌توانند دراین‌باره با نت‌فلیکس مذاکره کرده و طرح‌های خود ‏را در این شبکه مطرح کنند. در صورتی که فیلم و برنامه مورد نظر و طرح فیلم جذاب باشد، نت‌فلیکس ‏قطعا روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.‎ ‎این سرویس اکنون بیش از 100‌هزار عنوان فیلم سینمایی و ‏سریال را ارایه می‌کند و بیش از 70‌میلیون کاربر دارد. ما در اینجا قصد داریم شما را با گوشه‌هایی ‏از موفقیت این شبکه تصویری که بر پایه اینترنت فعالیت می‌کند، آشنا کنیم.‏
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که نت‌فلیکس در سه ماهه نخست ‌سال 2018، بیش از 7میلیون ‏و 500‌هزار نفر را به جمع کاربران خود افزوده است. از میان این تعداد، 5‌میلیون و 500‌هزار نفر غیر‏آمریکایی بوده‌اند که از نقاط مختلف جهان به عضویت نت‌فلیکس درآمده‌اند. برای مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های این شبکه اینترنتی باید حق عضویت ماهانه پرداخت کنید که این حق عضویت بسته به کیفیت ‏تصویری که در خواست می‌کنید از 8دلار در ماه به 20 دلار در ماه می‌رسد. ‏
‏ در‌سال 2013 نت‌فلیکس اعلام کرد برای ارایه سرویس بهتر نیاز دارد سرورهایش را ‏افزایش دهد. در آن زمان در هر باکس سرور نت‌فلیکس فضایی معادل 100 تا 150 ‏ترابایت وجود داشت. ‏
‏ رید‌هاستینگز، مدیر عامل نت‌فلیکس در‌سال 2015 اعلام کرد که کاربران این شبکه ‏آنلاین بیش از 42‌میلیارد و 500‌میلیون ساعت فیلم تماشا کرده‌اند. ‏
‏ کاربران نت‌فلیکس روزانه 140‌میلیون ساعت وقت صرف دیدن فیلم و سریال می‌کنند. ‏
‏ این شبکه تنها در آمریکا 55‌میلیون کاربر فعال دارد. ‏
‏ در‌سال 2016، نت‌فلیکس همه محتوای خود را به سرویس وب آمازون منتقل کرد. ‏اجرای این پروژه بیش از 7‌سال طول کشید. ‏
‏ در‌سال 2016، نت‌فلیکس تنها 852‌میلیون دلار صرف پروژه‌های تحقیقاتی خود کرده ‏است. ‏
‏ در‌سال 2016، درآمد نت‌فلیکس از فروش فیلم‌ها و سریال‌هایش به 8‌میلیارد و 830 ‏میلیون دلار رسید. سود خالص این شرکت نیز در‌سال 2016، 2‌میلیارد و 800‌میلیون ‏دلار بود. ‏
‏ نتیجه یک پژوهش نشان داده است که 55‌درصد کاربران نت‌فلیکس از این ‏شبکه استفاده می‌کنند چون آن را کم هزینه‌تر می‌دانند. ‏
‏ نت‌فلیکس همچنان درآمد هنگفتی از اجاره دادن دی‌وی‌دی دارد. در‌سال 2017، ‏درآمد نت‌فلیکس از این منبع به 450‌میلیون دلار رسید. این شرکت همچنان 4‌میلیون ‏مشتری ثابت برای اجاره دی‌وی‌دی دارد. ‏
‏ نت‌فلیکس پیش‌بینی کرده است هر‌سال درآمدش تا 39‌درصد افزایش یابد و به‌زودی کاربرانش به بیش از 123‌میلیون نفر خواهد ‏رسید. ‏
‏ ‏ گفته می‌شود دو سوم کاربران نت‌فلیکس، محتوای این شبکه را به دوستانشان به ‏اشتراک می‌گذارند، بنابراین هر محتوای این شبکه به‌طور متوسط دو بیننده دارد. ‏
‏ ‏ البته موفقیت‌های نت‌فلیکس به این معنا نیست که این شرکت بدهی ندارد. گزارش‌ها ‏حاکی از آن است که تا ماه می‌سال 2018 نت‌فلیکس بدهی‌ای برابر با 4‌میلیارد و 800 ‏میلیون دلار داشته است. ‏
‏ به رغم این بدهی عظیم و با توجه به این‌که نت‌فلیکس بسیار بیشتر از درآمدش خرج ‏می‌کند، ارزش برند نت‌فلیکس در بازارهای جهانی برابر با 151‌میلیارد دلار است. ‏
‏ ‏ براساس پژوهشی که انجام شده، استفاده از شبکه نت‌فلیکس موجب می‌شود کاربران از ‏دیدن اجباری 160 ساعت تبلیغ در‌سال معاف شوند. ‏
‏ ‏ تا ماه می‌سال 2017، نت‌فلیکس 4‌هزار  و700 کارمند داشته است و امروز تعداد ‏کارمندان این شبکه به 7‌هزار و صد نفر می‌رسد. ‏
‏ ‏ نت‌فلیکس یک کتابخانه آنلاین نیز دارد که در‌سال 2018 تعداد عناوین آن به 8‌هزار ‏عنوان می‌رسید. ‏
‏ ‏ 2018‌سال بسیار شلوغی برای نت‌فلیکس بود. این کمپانی در این‌سال 700 برنامه ‏تلویزیونی و 80 فیلم تولید کرد. ‏
‏ ‏ تولیدات این شبکه تاکنون موفق به کسب 430 نامزدی در فستیوال‌های مختلف شده ‏است و از این میان 72 جایزه را دریافت کرده که سریال ‏House Of Cards‏ با 29 ‏جایزه همچنان رکورددار است. ‏
‏ ‏ دیوید ولز، یکی از مدیران ارشد نت‌فلیکس گفته است که این کمپانی حتی حاضر است برای ‏ساخت یک اثر فاخر برای هر ساعت تولید تا 20‌میلیون دلار هزینه کند. ‏
‏ ‏ گران‌ترین تولید نت‌فلیکس برنامه تلویزیونی ‏The Crown‏ بوده است که برای فصل نخست آن 130‌میلیون دلار هزینه شده است. ‏
‏ ‏ نت‌فلیکس همچنین در پرداخت دستمزد به هنرپیشه و هنرمندان نیز دست و دلباز ‏است. این شرکت برای ساخت دو سریال کمدی 40‌میلیون دلار به کریس راک ‏دستمزد پرداخت کرده است. ‏
‏ ‏ نت‌فلیکس همچنین سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی ژانر استندآپ کمدی انجام داده ‏است. برای مثال ریکی گراویس، کمدین مشهور آمریکایی برای حضور در دو سری ‏استندآپ کمدی مبلغ 40‌میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. ‏
‏ ‏ نت‌فلیکس از سرویس ترجمه هرمس استفاده می‌کند و می‌تواند تولیداتش را به 20 زبان ‏زنده دنیا منتشر کند. ‏
‏ ‏ در‌سال 2018، نتایج یک پژوهش نشان داد که نت‌فلیکس 15‌درصد کل حجم ترافیک ‏تصویری اینترنت در جهان را به خود اختصاص داده است. ‏
‏ ‏ مبلغ عضویت در نت‌فلیکس در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در ترکیه ‏برای اشتراک یک ماهه کافی است سه دلار و نیم پرداخت کنید. ‏
‏ ‏ سرعت پخش نت‌فلیکس در سوییس و آمریکا بیشتر از دیگر نقاط جهان است. این ‏کشورها پهنای باندی حدود 4 مگ برای نت‌فلیکس در نظر گرفته‌اند. در ونزوئلا سرعت ‏پخش بسیار پایین و پهنای باند نت‌فلیکس در این کشور یک مگابایت بر ثانیه است. ‏


تعداد بازدید :  635