شماره ۱۷۱۸ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۷ خرداد
صفحه را ببند
معرفی چند طرح‌ برگزیده که در نخستین رویداد ایده‌پردازی،فناوری و کارآفرینی هلال‌احمر خوش درخشیدند
انجمن نخبگان امداد

نخستین رویداد ایده‌پردازی جمعیت، ایده‌های خلاقانه را به سمت هلال‌احمر روانه کرد. بازی‌های موبایلی، نرم‌افزارها و برنامه‌های آموزشی، طراحی لوازم کمک‌امدادی و... از جمله 35 ایده برتری بودند که به آخرین مرحله رویداد ایده‌پردازی راه پیدا کردند؛ ایده‌هایی که قرار است به کمک شتاب‌دهنده‌ها، عملی شوند و دیر یا زود برای عموم کاربران قابل دسترس. در میان این ایده‌پردازان، هم اعضای هلال‌احمری به چشم می‌خوردند و هم گروه‌های دانش‌آموزی که به تازگی لباس داوطلبان بر تن کرده‌اند. جای شرکت‌ها و گروه‌های استارت‌آپی که از سال‌ها قبل در زمینه ایده‌های نوین فعالیت می‌کنند هم در این رویداد خالی نبود. با تعدادی از این گروه‌ها و ایده‌هایی که به مرحله پایانی رقابت‌ها راه پیدا کرده‌اند بیشتر آشنا شویم.

برگزیدگان کم‌سن و سال

کم سن و سال‌ترین شرکت‌کنندگان در رقابت رویداد ایده‌پردازی و فناوری هستند. تیم 3 نفره دانش‌آموزان مقطع ابتدایی عنوان شایسته تقدیر این رقابت‌ها را با طراحی بازی واکنش سریع از آن خود کرده است. «نیره اسماعیلی» مربی این تیم دانش‌آموزی می‌گوید: «در مؤسسه آموزشی، با این دانش‌آموزان برای پیاده کردن ایده‌های خلاقانه خود تمرین می‌کنیم. بعد از دیدن فراخوان این رقابت‌ها در هلال‌احمر، به بچه‌ها کمک کردیم تا ایده خود در زمینه بازی واکنش سریع را به اجرا نزدیک‌تر کنند.» بازی واکنش سریع، یک بازی موبایلی است که کودکان در حین انجام آن، با نحوه واکنش در مقابل حوادث مختلف از جمله سیل و زلزله آشنا می‌شوند. «طاها صداقت» یکی از اعضای 11 ساله این تیم می‌گوید: «بچه‌ها با استفاده از این بازی، علاوه بر اینکه سرگرم می‌شوند، آموزش‌های لازم را می‌بینند تا بدانند در مواقع بحرانی مثل سیل و زلزله باید چه واکنشی داشته باشند. یادگیری برای بچه‌ها از طریق بازی و سرگرمی جذابیت بیشتری دارد و آن را خیلی بهتر یاد می‌گیرند و در ذهنشان می‌ماند.» آشنایی اعضای این تیم سه نفره با واکنش در مواقع اضطراری، نخستین دستاورد این بازی موبایلی است. «رادین‌ابوالفضلی» می‌گوید: «خود‌مان آشنایی زیادی با واکنش در شرایط اضطراری نداشتیم. وقتی این بازی را طراحی می‌کردیم، مجبور بودیم در مورد این واکنش‌ها بیشتر بدانیم و اطلاعاتمان را بالاتر ببریم. در این بازی، حوادث مختلفی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی و... شبیه‌سازی شده است و فرد با انتخاب فضای هر بازی، باید مراحل مختلف برای نجات دادن جان خود و امدادرسانی به دیگران را طی کند. در واقع با طی کردن هر مرحله، فرد آموزش لازم در آن زمینه را می‌بیند. موقعیت‌های بازی در هر آپدیت، پیچیده‌تر و آموزش‌ها تخصصی‌تر می‌شود. برای مثال نحوه واکنش سریع در هنگام وقوع زلزله در خانه و مدرسه و محیط باز و... با هم متفاوت است و ما تمام این گزینه‌ها را در بازی در نظر گرفته‌ایم.» آموزش کمک‌های اولیه به‌صورت انیمیشن، از دیگر امکانات این بازی موبایلی است. همچنین افراد آسیب دیده می‌توانند از طریق تالار گفت‌وگو با مشاوران روان‌شناسی و متخصصان ارتباط برقرار کنند و سؤالات خود را از آنها بپرسند.‌ «سپهر حبیبی» دیگر عضو این تیم می‌گوید: «ما قبلاً هم تجربه شرکت در چنین برنامه‌ای را داشتیم و بازی‌های مختلفی طراحی کرده‌ایم. در این بازی‌ها هدفمان آموزش‌های مختلف به دوستان و همسن و سالان خودمان بوده. شرکت در این رقابت‌ها به ما کمک می‌کند تا به این فکر کنیم که همیشه راهی برای عملی کردن ایده‌ها وجود دارد و مربیان به ما برای عملی کردن این ایده‌ها کمک می‌کنند.»

سیل بندهای فوری، سد راه رودخانه‌های عاصی

سیل که گوشه و کنار کشور را در خود غرق کرده بود، گروهی از نوآوران استان خوزستان، مشغول طراحی سیل بندهایی شدند که چالش‌های پیش روی سیل بندهای امروزی را نداشته باشد؛ سیل بندهای سبکی که به کمک جذب آب، حجیم می‌شوند و در هر شکل و اندازه‌ای می‌توان آنها را تولید کرد. «علا‌الدین جاسمی» سرپرست تیم طراحی سیل‌بند فوری که توانستند رتبه سوم این رویداد را به خود اختصاص دهند می‌گوید: «سیل‌بندی که ما طراحی کرده‌ایم با استفاده از نانو تکنولوژی تولید می‌شود و مشکلات سیل بندهای امروزی را ندارد. مردم برای درست کردن سیل‌بند باید گونی‌ها را پر از خاک کنند و آنها را در مقابل سیل قرار دهند. این کار علاوه بر نیاز به خاک فراوان، زمان‌بر هم هست و مشکلات خاص خود را دارد. اما سیل‌بندی که ما طراحی کرده‌ایم در ابتدا ظاهری کوچک و سبک دارد. مواد داخل گونی این سیل‌بندها به کمک جذب آب، حجیم می‌شوند و وزن هر گونی حداقل به 30‌کیلوگرم می‌رسد. این سیل‌بندها در عرض 3 دقیقه آب را به خود جذب می‌کنند و آماده استفاده هستند.» چند ماهی است که طراحی این سیل‌بند به نتیجه رسیده و حتی آن را در مسیری 170 متری آزمایش کرده است تا از نتیجه مطمئن باشد. جاسمی و تیم سیل‌بند فوری، پیش از این هم سابقه حضور در رویدادهای استارت‌آپی را با طراحی خودروی آبسوز دارد. او درباره این رویداد می‌گوید: «گروه‌ها اهداف مختلفی از حضورشان در این رویداد دارند. برخی برای تبدیل ایده به محصول به اینجا آمده‌اند و برخی دیگر برای تقویت ایده و برخی هم برای معرفی محصولی که تولید کرده‌اند. هدف ما از شرکت در این رویداد استارت‌آپ، معرفی محصول تولیدی‌مان به ارگان‌هایی مثل هلال‌احمر است که می‌توانند از آن برای بحران سیل استفاده کنند. در چند ماه اخیر که کشور دچار سیل شده بود، وجود چنین سیل‌بندی علاوه بر اینکه سرعت عمل مردم را در محافظت از زمین‌های کشاورزی و روستاها بالا می‌‌برد، ضریب اطمینان بیشتری هم داشت. برای حجم گرفتن گونی‌های سیل‌بندی که ما طراحی کرده‌ایم نیاز به پر کردن گونی با خاک و استفاده از بیل و انجام کلنگ و کار یدی نیست. از طرفی سیل بندهایی که ما طراحی کرده‌ایم، وقتی با جریان آب در تماس باشند محکم‌تر هم می‌شوند. ما بعد از طراحی این سیل‌بند آن را در بخشی از زمین‌های طرح توسعه نیشکر که جریان سیل به آن نزدیک شده بود امتحان کردیم و نتیجه خوبی هم حاصل شد.» فیلمی را نشان می‌دهد که در آن، گونی سیل‌بند به دست، کنار جریان آب ایستاده و دقایقی بعد از قرار دادن گونی در آب، حجیم می‌شود و مثل گونی‌های پر شده از خاک، آماده سد کردن راه سیلاب است. بنیاد انرژی جاسمی بعد از کسب مقام سوم در این رویداد، جایزه خود را به هلال‌احمر، برای کمک به سیل زده‌ها اهدا کرد.

درخشش «بلور سرخ»

دانش‌آموزان استان البرز در رویداد ایده‌پردازی هلال‌احمر حضور چشمگیری داشتند. یکی از گروه‌های دانش‌آموزی این استان، با ایده «بلور سرخ» در این رقابت حاضر شده بودند تا به کمک اپلیکیشن آموزش امداد، آگاهی مردم در مواجهه با شرایط بحرانی را بالاتر ببرند. «رانیا عیداوی» سرپرست این گروه می‌گوید: «از زمان وقوع هر حادثه‌ای، تا رسیدن نیروهای امداد زمان کوتاهی وجود دارد که در اغلب مواقع، این زمان هرچند کوتاه برای افراد آسیب دیده حیاتی است. انجام هر‌گونه حرکت اشتباه برای جابه‌جایی مصدومان و حادثه‌دیده‌ها، باعث بروز مشکلات فراوانی در سلامت افراد می‌شود. اپلیکیشنی که ما طراحی کرده‌ایم به مردم کمک می‌کند تا در صورت بروز هر حادثه‌ای، تا قبل از رسیدن نیروهای امدادگر بتوانند خودشان وارد عمل شوند و جان مصدومان را نجات دهند.» اپلیکیشن بلور سرخ برنامه‌ای موبایلی است که پیش فرض‌هایی از وقوع انواع حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی دارد و با مراجعه به آن می‌توان توصیه‌های اولیه را برای کمک به مصدومان دریافت کرد. عیداوی می‌گوید: «در مرحله اول به سراغ حوادثی رفتیم که معمولاً در سطح شهر رخ می‌دهد. مثل تصادف. این برنامه قابلیت جست‌وجو به کمک صدا را هم دارد کافیست کاربران کلمات کلیدی را در بخش ویس ادا تا بتوانند از برنامه استفاده کنند. در آپدیت‌های بعدی، شبیه‌سازی حوادث در موقعیت‌های دیگر مثل آتش‌سوزی در جنگل یا بهمن را به برنامه اضافه می‌کنیم.» برنامه موبایلی بلور سرخ با شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلفی از حوادث، به کاربران کمک می‌کند تا علاوه بر نجات جان خود در مواقع بحرانی، در صورت حضور در محل حوادث ناگهانی مثل صحنه تصادف، بتوانند از شدت آسیب‌های وارد شده کم کنند. نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی از نحوه مواجهه با حادثه‌دیده‌ها، در موارد زیادی منجر به بروز آسیب جدی به بیماران و مصدومان می‌شود و گاهی تنها با رعایت نکات اولیه‌ای بعد از بروز هر حادثه، می‌توان جان افراد را نجات داد.


تعداد بازدید :  204