شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
قیمت‌ها بالا رفت اما ایرانی‌ها دور مصرف آبمیوه، بستنی، آب معدنی و نوشابه خط «نکشیدند»
تابستانه‌ها در حاشیه امن گرانی

فاطمه صفری- شهروند| نوشابه، آبمیوه، بستنی و آب معدنی در آستانه تابستان بازارشان داغ است و ‏برخلاف بسیاری از کالاها که با جهش قیمت مواجه شده‌اند، مردم حاضر نشده‌اند از این چند قلم جنس ‏تابستانی دست بکشند. در این میان آبمیوه چیزی حدود 3 برابر‌سال گذشته جهش قیمت داشته و ‏نوشابه افزایش حدود 70‌درصدی قیمت را تجربه کرده، اما انجمن تولیدکنندگان آبمیوه و ‏سوپرمارکت‌داران می‌گویند: «مصرف نوشابه و آبمیوه  «خدا را شکر» تغییر چندانی نداشته است.» ‏
از سویی بستنی و آب معدنی مقابل جهش قیمت‌ها مقاومت کرده و نگران از دست دادن ‏مشتریان‌شان بودند. جالب است که بدانید مردم ایران 4 برابر سایر مردم جهان نوشابه مصرف می‌‏کنند و در مقابل رکوردشان در زمینه مصرف آبمیوه و آب معدنی در مقابل مردم جهان حرف خاصی ‏برای گفتن ندارند.‏
آبمیوه گران مصرف‌کنندگان را رویگردان نکرد
قیمت آبمیوه‌های صنعتی در آستانه تابستان 98 حدود 3 برابر شده است. قیمت هر عدد آبمیوه کوچک ‏‏200 میلی لیتری که در ابتدای‌سال 97 چیزی حدود‌هزار و 200 تومان بود حالا درست درآستانه ‏تابستان به 3‌هزار تومان رسیده است. ‏
البته ولی الله داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه به «شهروند» می‌‏گوید که 40 کارخانه آبمیوه و کنستانتره در ایران فعالیت می‌کنند و گرانی‌ها تاثیری روی مصرف آبمیوه ‏نداشته‌اند و هیچ کارخانه تولید آبمیوه در ایران تعطیل نشده است. ‏
آب پرتقال و آلبالو محبوب‌ترین آبمیوه ایران
مصرف آب میوه هر ایرانی در تابستان حدود یک لیتر بیشتر از بقیه فصل‌های‌سال می‌شود. این ‏موضوعی است که ولی‌الله  داودآبادی، رئیس انجمن صنایع تولید و صادرات کنسانتره و آبمیوه می‌‏گوید: «مصرف سرانه  آب میوه‌های صنعتی پس از انقلاب  رونق گرفت، زیرا تا قبل ‏از انقلاب تعداد محدودی از کارخانه‌ها در این حوزه فعالیت داشتند و بیشتر مردم تمایل به استفاده از ‏آب میوه‌های طبیعی را داشتند.»  ‏
جالب است بدانید بیشترین میزان آبمیوه صنعتی که در ایران تولید می‌شود، آب پرتقال و سپس آب ‏آلبالو است. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه، در ایران سالیانه ۲۰‌هزار تن ‏آب پرتقال و چیزی حدود یک چهارم آن یعنی بین 4 تا 5‌هزار تن آب آلبالو تولید می‌‏شود. در مجموع در ایران هم بین 600 تا 700‌میلیون عدد آبمیوه یک لیتری و 1.5‌میلیارد عدد آب ‏میوه یک نفره مصرف می‌شود.
ایرانی‌ها میوه تازه را به آبمیوه ترجیح می‌دهند
در این میان بد نیست گریزی بزنیم به سرانه مصرف آبمیوه در ایران و جهان. ایرانی‌ها یک چهارم ‏مردم جهان آبمیوه می‌نوشند. براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه ایران، سرانه ‏مصرف آبمیوه در ایران 10 لیتر و در جهان این شاخص 40 لیتر است.  البته مردم ایران ‏نسبت به سایر همسایگانش در خاورمیانه آبمیوه بیشتری میل می‌کنند. سرانه مصرف آبمیوه در ‏کشورهای خاورمیانه 7 لیتر و در آمریکای لاتین 5 لیتر است. در این میان اروپایی‌ها 25 لیتر آبمیوه ‏در‌سال می‌نوشند. ‏
با این حال خوب است که بدانید اگر مردم ایران نسبت به سایر مردم جهان تمایل کمتری به آبمیوه ‏دارند، در عوض مصرف میوه تازه در آنها بسیار رواج دارد و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ‏اعلام کرده که میانگین مصرف میوه تازه در جهان به ازای هر نفر 62 کیلوگرم است. این ‏درحالی است که‎ ‎سرانه مصرف میوه‎ ‎در اروپا 117 کیلوگرم، آمریکای شمالی 112 و ایران دو برابر ‏کشورهای توسعه یافته و سه برابر کشورهای درحال توسعه یعنی 158 کیلوگرم است‎.‎
مقاومت آب بسته‌بندی مقابل گرانی
آب معدنی هم از آن دسته کالاهایی است که بازارش در تابستان داغ می‌شود. در آستانه ورود به تابستان ‏امسال قیمت آب معدنی هنوز نسبت به‌سال 97 تغییری نداشته است. گرچه نگاهی به روند تغییر قیمت ‏آب بسته‌بندی شده نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این کالا تلاش کرده‌اند مقابل جهش قیمت آب ‏معدنی مقاومت کنند. ‏
در‌سال 94 قیمت یک بطری نیم لیتری آب بسته‌بندی شده  500تومان و ‌سال 95 قیمت هر بطری نیم ‏لیتری آب به 600 تومان رسید و در‌سال 96 قیمت آن 700 تومان تعیین شد. در ابتدای سال97 ‏قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان و قیمت آب بسته‌بندی معدنی ‏و آشامیدنی بزرگ از ۱۱۵۰ به ۱۴۰۰ تومان افزایش یافت. حال در فاز دوم افزایش قیمت این ‏محصولات، قیمت بطری آب معدنی و آشامیدنی کوچک از ۸۵۰ به ۱۰۰۰ تومان و قیمت آب ‏بسته‌بندی معدنی و آشامیدنی بزرگ از ۱۴۰۰ به ۱۶۰۰ تومان افزایش یافته است.‏
‏4‌درصد ایرانی‌ها آب بسته‌بندی می‌خرند
پیمان فروهر، رئیس انجمن تولیدکنندگان  آب معدنی  به «شهروند» می‌گوید:  «در سال‌های اخیر ‏سرانه مصرف مردم تغییر نکرده و 3 تا 4‌درصد مردم کشور مصرف‌کننده آب بسته‌بندی هستند.  ‏به عبارتی 1.8‌میلیارد لیتر آب بسته‌بندی شده در ایران مصرف می‌شود.» ‏
او ادامه می‌دهد: «سرانه مصرف آب معدنی دو‌سال پیش کمی افزایش داشت که اکنون با شرایط موجود ‏احتمال دارد این سرانه ثابت بماند. همچنین تاکنون افزایش قیمتی نداشته‌ایم، اما  هر‌سال در ‏انجمن قیمت‌گذاری جدیدی را انجام می‌دهیم  و به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنیم. ‏همچنین با  توجه به تورم حاکم بر کشور اعلام کرده‌ایم احتمال افزایش قیمت 15 تا 20‌درصدی وجود ‏دارد.»‏
فروهر البته توضیح می‌دهد: «امسال چندین عامل موجب شد تا  استفاده از آب معدنی کاهش پیدا  کند. ‏مهمترین آن این است که مردم الزامی برای خرید آب بسته‌بندی ندارند، چرا که بیش ‏از90‌درصد مناطق ایران آب شرب دارند. موضوع دیگری که مزید بر علت شده تا فروش ‏خوبی نداشته باشیم، تغییرات اقلیمی است، زیرا 6 ماهه ابتدایی‌سال زمان فروش اصلی آب معدنی است ‏و با توجه به این‌که  امسال بهار خنکی را داشتیم فروشمان  از چند روز گذشته شروع شد و تنها 3 ماه ‏فروش پیش رو داریم.»‏
سرانه مصرف آب معدنی در ایران و جهان
البته  جالب است بدانید که ایرانی‌ها در مقایسه با کشور‌های همسایه کمترین  مصرف آب آشامیدنی ‏ بسته‌بندی شده  را دارند. سرانه مصرف آب معدنی در ایران، 15 الی 20 لیتر در‌سال برآورد می‌‏شود، درحالی‌که این میزان در کشورهای همسایه مانند ترکیه 130 لیتر، عربستان 100 لیتر، قطر ‏‏103 لیتر، لبنان 24 لیتر و همچنین در کشورهای اسپانیا 115 لیتر، آلمان 140 لیتر و تایلند 170 ‏لیتر است که در مقایسه با ایران نشان می‌دهد سرانه مصرف آب آشامیدنی بسته‌بندی در کشور به ‏نسبت پایین است.‏
با وجود این، کارشناسان حوزه آب معتقدند سرانه مصرف بالاتر آب معدنی در سایر کشورها به این ‏دلیل است که آب لوله‌کشی در این کشورها برخلاف ایران برای شرب مناسب نیست. ‏
بستنی گران نشد
قیمت بستنی‌های پاستوریزه برخلاف بسیاری از کالاها افزایش قیمت نداشته است. بستنی‌های ‏پرفروشی مانند انواع بستنی‌های عروسکی، قیفی و لیوانی همچنان همان‌هزار تومان پارسال مانده ‏است و البته برخی برندهای لوکس‌تر بین 30 تا 40‌درصد گران‌تر کرده‌اند.  ‏
البته خوب است بدانید که بستنی در ستاد تنظیم بازار جزو کالاهای لوکس است و مشمول ‏قیمت گذاری دستوری نمی‌شود. ‏
‏ علی احسان ظفری، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به این‌که مصرف بستنی در ‏ایران کاهش نداشته است، به «شهروند» می‌گوید:  «بستنی محصول فانتزی است و قیمت ‏تنظیم بازاری ندارد. افزایش قیمت هم منوط به کشش بازار است.» ‏
او در ادامه توضیح می‌دهد: «درحال حاضر 17 واحد تولیدی بزرگ بستنی در کشور ‏مشغول فعالیت هستند. این تعداد واحد‌های تولیدی به جهت آن است که بستنی مشتری خاص خودش ‏را دارد و افزایش قیمت آن نمی‌تواند جلوی  فروش و استقبال مشتریان را بگیرد.»‏
مناطق گرمسیری بستنی بیشتری نمی‌خورند!‏
هر ایرانی در‌سال چیزی حدود 3.5 کیلوگرم بستنی پاستوریزه می‌خورد. این آماری است که انجمن ‏تولیدکنندگان صنایع لبنی اعلام کرده و البته خوب است که بدانید مصرف بیشتر بستنی در ایران ‏هیچ ربطی به گرمسیری یا سردسیری منطقه زندگی افراد ندارد. ‏
ظفری در این زمینه  به «شهروند» می‌گوید: «شهر‌هایی که شرایط اقتصادی مناسبی دارند، ‏بیشترین مشتریان را هم دارند. زیرا این محصول یک نوع محصول فانتزی است، به‌طوری ‏که بیشترین مصرف در شهر‌های بزرگی چون تهران، اصفهان، مشهد و اصفهان  است.» ‏
نوشابه خوارها عقب‌نشینی نکردند
و اما ... نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها از پارسال تا حالا چیزی حدود 70درصد گران‌تر شده است. ‏ایرانی‌های نوشابه خوار! در آستانه فصل گرم امسال ناچارند چیزی حدود دو برابر پارسال برای نوشابه ‏پول خرج کنند. حالا نوشابه خانواده کوکاکولا یک و نیم لیتری که در‌سال 97 قیمتی  3هزارو ‏‏200تومان بود  باید 4‌هزار و 300 تومان  خریداری شود و البته بسیاری از سوپرمارکت‌های تهران ‏می گویند که این افزایش قیمت هیچ تأثیر محسوسی روی خرید نوشابه نداشته است و این کالا همچنان ‏خوب می‌فروشد. ‏
  ایرانی‌ها در نوشیدن ‏مضرترین نوشیدنی جهان نیز با اقتدار در صدر ایستاده‌اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما ۴۲ لیتر ‏است. درحالی‌که مردم جهان به زور ۱۰ لیتر نوشابه در‌سال می‌خورند. اگرچه این آمار فقط ‏مخصوص نوشابه‌های غیرالکلی و گازدار است. اما باز هم مصرف نوشابه در ایران بسیار بالاست‎.‎‏ ‏


تعداد بازدید :  515