شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
سالانه 650 میلیون یورو کالا در فرانسه دور ریخته می‌شود
مستند تلویزیونی نخست‌وزیر را شوکه کرد

نخست‌وزیر فرانسه اخیرا اعلام کرده است این کشور در نظر دارد مانع از نابود کردن محصولات فروخته‌نشده و برگشتی برخی از برندهای معروف شود. ادوارد فلیپ گفته است این قانون در مرحله اول شامل محصولات غیر غذایی نظیر پوشاک، کالای الکتریکی و محصولات بهداشتی و آرایشی خواهد شد. قرار است این قانون در طول چهار ‌سال آینده اجرا شود.
به گزارش گاردین، گفته می‌شود سالانه کالاهایی به ارزش 650‌میلیون یورو در فرانسه دور ریخته می‌شود. دفتر نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرده که این میزان نابود کردن کالا واقعا شوکه‌کننده است و یک رسوایی تمام‌عیار به حساب می‌آید. براساس قانون جدید، محصولات فروخته‌نشده یا برگشتی باید به‌گونه‌ای دیگر مصرف یا بازیافت شود.
یک برنامه مستند تلویزیونی نیز که درباره نابود کردن کالا پخش شد، به درخواست‌ها برای ممانعت از این اقدام دامن زد. در این مستند، کانتینری بزرگ حاوی محصولات فروخته‌نشده نشان داده شد که در یک انبار شرکت آمازون نگهداری می‌شد و قرار بود نابود شود.
یک‌سال پیش، برند معروف انگلیسی به نام بربری نیز آماری منتشر کرد که تکان‌دهنده بود. این شرکت اعلام کرد تولیدات خود به ارزش 28‌میلیون پوند را به‌طور سالانه نابود می‌کند. بربری اعلام کرد با هدف ممانعت از فروش این کالاها به قیمت پایین‌تر در بازارهای دسته‌سوم این کار را صورت می‌دهد. در ابتدا گفته شد که این کار با هدف حفظ ارزش برندهای پوشاک انجام می‌شود، اما بعدها معلوم شد این کار در صنعت پوشاک بسیار معمول است. به این ترتیب، سالانه حجم عظیمی از پوشاک باکیفیت تنها به دلیل حفظ قیمت و ارزش برند نابود می‌شود که در نوع خود مصرف‌گرایی محسوب می‌شود.
دودشدن حدود بیست‌هزار کت ترنچ تنها بخشی از نابودی محصولات انبارشده در این شرکت بوده است. در این میان، حدود ۱۰‌میلیون پوند (۱۱‌میلیون یورو) لوازم آرایشی و عطر در ‌سال ۲۰۱۷ از بین برده شده است.
اقدام بربری در آتش‌زدن این تولیدات با انتقادهای زیادی از سوی سهامداران شرکت همراه بوده است. جدا از این انتقاد‌ها که بر مبنای نگرانی‌های زیست‌محیطی است، بحث بر سر حیف و میل‌ اموال و کالاها توسط برندهای لوکس با این اقدام بربری بالا گرفته است.


تعداد بازدید :  341