شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
دیدارهای مشکوک در سنگاپور و مالزی؛
برادر ناتنی رهبر کره شمالی مامور سیا بود

در یک گزارش منتشرشده، ادعا شده که کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، مامور سازمان سیا بوده است. «نام» ‌سال 2017 در مالزی ترور شد. فرد بدون نام که از این موضوع آگاهی دارد به وال‌استریت ژورنال گفته: «ارتباطی میان کیم جونگ نام و سازمان سیا وجود داشته است.»
بر اساس گفته‌های این منبع ناشناس، «نام» در فوریه ‌سال 2017 به مالزی سفر کرد تا با ماموران سیا دیدار کند، گرچه ممکن است این تنها دلیل سفر او نبوده باشد.
اما این روزنامه گفته است «نام» که روزی طرفدار پدرش، رهبر پیشین کره‌ شمالی بوده، به‌دلیل این‌که موفق نشده در سیاست‌های داخلی این کشور تاثیری داشته باشد، از این رژیم روگردان شد.
در این گزارش آمده است: «بسیاری از مقامات پیشین آمریکایی گفته‌اند که برادر ناتنی رهبر کره شمالی، که سال‌ها بیرون از کره‌ شمالی زندگی کرده، هیچ پایگاه قدرتی در پیونگ‌یانگ نداشته و نمی‌توانسته از جزییات اتفاقات داخل کره ‌شمالی اطلاعی کسب کند.»
این مقامات به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که کیم جونگ نام، قطعا با سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر، ازجمله چین، در ارتباط بوده است.
دو زن در فرودگاه کوالالامپور با مایع «وی.ایکس» که یک سم شیمیایی ممنوع است، در فوریه 2017، «نام» را ترور کردند. آنها این مایع را روی صورت «نام» پاشیدند که این اتفاق پس از چند روز باعث مرگ او شد. دولت مالزی در ماه مارس اعلام کرد که نام یکی از این زن‌ها سیتی آیسیا و اصالتا اندونزیایی است. دولت مالزی همچنین در ماه می‌ هویت زن دوم را افشا کرد؛ زنی به نام تای هونگ و اصالتا ویتنامی.
روزنامه گاردین گزارش داده که ادعای روزنامه وال‌استریت ژورنال را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد؛ اما آنا فیفیلد، رئیس دفتر روزنامه واشنگتن‌پست در پکن، در کتاب خود به نام «جانشین بزرگ» نوشته است: «کیم جونگ نام مامور و مخبر سازمان سیا شده بود و برادر او، یعنی رهبر کره شمالی، ارتباط با آمریکایی‌ها و جاسوسی را به‌عنوان یک عمل خائنانه می‌دانسته. کیم جونگ نام، اطلاعات را در دیدارهایی که با ماموران سیا در سنگاپور و مالزی داشته، در اختیار آنها قرار می‌داده است.»
در کتاب آنا فیفیلد آمده است که دوربین‌های امنیتی تصاویر آخرین سفر کیم جونگ نام را در مالزی ثبت کرده‌اند که با یک مرد ظاهرا آسیایی در هتل صحبت می‌کند و احتمالا آن مرد یکی از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکاست. در این کتاب همچنین آمده است که کوله‌پشتی «نام» حاوی 120‌هزار دلار پول نقد بوده که احتمالا مربوط به فعالیت‌های جاسوسی‌ای بوده که برای آمریکا انجام می‌داده است.
از همان ابتدای انتشار خبر ترور کیم جونگ نام، مقامات آمریکایی و کره‌ جنوبی اعلام کردند که مقامات کره ‌شمالی دستور ترور او را به دلیل نقش انتقادی‌ای که نسبت به خانواده سلطنتی داشته، داده‌اند. با این حال، پیونگ‌یانگ این اتهامات را رد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره ‌شمالی تا به حال دو بار در ‌هانوی (در ماه فوریه) و در سنگاپور (در ماه ژوئن) ‌سال گذشته دیدار کرده ‌است. بسیاری از خوشبینی‌های اولیه حاکی از این بود که آنها موفق به توافقی در مورد سلاح‌های هسته‌ای کره‌ شمالی خواهند شد، اما پس از آن‌که نشست اخیر آنها بدون توافق به پایان رسید، همه این انتظارات از بین رفت.
سازمان سیا هنوز هیچ واکنشی به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال نشان نداده است.


تعداد بازدید :  208