شماره ۱۷۱۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
گیتی اعتماد، معمار، شهرساز و مدیرعامل سازمان مهندسین مشاور طرح و معماری در گفت‌وگو با «شهروند»:
باید به فکر راه‌ حلی برای ترافیک عمومی باشیم نه ترافیک خصوصی

شهروند| نوستالژی و دنیای خاطرات پل گیشا البته از نگاه یک معمار و شهرساز متفاوت است. گیتی اعتماد، معمار، شهرساز و مدیرعامل سازمان مهندسین مشاور طرح و معماری معتقد است که نمی‌توان از پل گیشا به‌عنوان یک نماد شهری یا منطقه‌ای نام برد، چرا که در راستای حل ترافیک عمومی نبوده است. او در این گفت‌و‌گوی کوتاه از لزوم توجه به راه‌ حل‌هایی برای برطرف‌کردن مشکل ترافیک عمومی می‌گوید و معتقد است که سازه‌هایی مثل پل گیشا یا بزرگراه، شهر را از شهریت خارج می‌کند و به فضای شهری حالت جاده‌ای می‌دهد.
 از نگاه شهرسازی چه برخوردی باید با پل گیشا به‌عنوان سازه‌ای ۴۵ساله داشته باشیم؛ باید به‌عنوان یک نماد حفظ شود یا تصمیم دیگری درباره آن گرفته شود؟
 اول باید مشخص کرد که نماد شهری چیست. برای من یک پل ترافیکی نماد شهری نیست. اگر بخواهند یک میدان، یک نمای عمومی را تخریب کنند، من متوجه بخش خاطرات می‌شوم و چنین کاری را درست نمی‌دانم، اما پل گیشا برای من نمی‌تواند نمادی از شهر یا منطقه‌ای از تهران باشد، چون که دغدغه اصلی احداث چنین سازه‌هایی توجه به حل ترافیک خصوصی است. روشی برای استفاده خودرو شخصی مد نظرم است. روزبه‌روز هر چه اتوبان و بزرگراه ساخته شود، باز می‌بینیم که ترافیک حل نمی‌شود و این یعنی معضل ترافیک باید از طریق عمومی حل شود، نه خصوصی.
 در هر صورت این سازه نزدیک به ۴۵سال عمر دارد و گروهی از ساکنان تهران با آن بزرگ شده‌اند و خاطراتی از آن دارند. با این توضیح، پل گیشا نمی‌تواند یک سازه نمادین باشد؟
بله، این سازه سال‌ها بوده ولی چیز خوبی نبوده است. اگر میدان عمومی باشد یا ساختمان تاریخی، نباید حذف شود، ولی وقتی این پل مشکلی حل نکرده، الان اگر برداشته شود بهتر است.
 ولی حداقل برای بخشی از ساکنان گیشا این پل جنبه نوستالژیک هم دارد و گروهی خاطرات زیادی از آن دارند چون یکی از نخستین و مرتفع‌ترین پل‌های تهران هم بوده است.
آن فردی که نوستالژی دارد، دلیلش این است که خیلی راحت با ماشین شخصی از روی آن رد می‌شده است. برای من و کسانی که از زیر همان پل فقط سواری یا اتوبوس سوار شدیم هیچ خاطره نوستالژیکی ندارد.
 با این اوصاف، شما به‌عنوان شهرساز چه پیشنهادی برای این پل دارید؟
به نظرم خوب است که پل برای حفظ آن بخش از خاطرات، تبدیل به کافه یا فضای سبز شود. بستگی دارد که در کل منطقه چه تصمیمی گرفته شود و باید ببینیم که برداشتن‌ آن ترافیک شهر را به چه سمت می‌برد. در حالت کلی این بزرگراه‌ها و پل‌ها شهر را از شهریت خارج می‌کند و حالت جاده به آن می‌دهد.

 


تعداد بازدید :  171