شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:  آژانس بی‌طرفانه اعلام کند اطلاعات مطرح شده درباره «مریوان»غلط بوده است
نماینده دایم ایران در آژانس گفت: ظاهرا آژانس با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز پیشنهاد بازدید از سایت ادعایی در مریوان را رد کرده است. به گزارش ایلنا، رضا نجفی با اشاره به خبر خبرگزاری رویترز مبنی بر این‌که آژانس پیشنهاد بازدیدش از سایت ادعایی در مریوان را رد کرده است، گفت:  آژانس نمی‌تواند فقط با ارسال یک ایمیل برای یک خبرگزاری از مسئولیت خود شانه خالی کند. همچنین آژانس در گزارش نوامبر 2011 خود ادعایی را مطرح کرده که از دید ایران مثل سایر ادعاهایش در یک ردیف قرار دارند.نماینده دایم ایران در آژانس افزود: چنین عملکردی از سوی آژانس اتفاقا تأیید نظر ایران است که ادعای مطرح شده در گزارش نوامبر 2011 پایه و اساسی ندارد در غیر این صورت آژانس باید پس از پیشنهاد ایران خیلی سریع تیم خود را اعزام می‌کرد، نه این‌که پیشنهاد ایران را رد کند آن هم به شکلی غیررسمی. نجفی تأکید کرد: اکنون تنها راه این است که آژانس به‌طور کاملا بی‌طرفانه و به صورت حرفه‌ای اعلام کند که اطلاعات داده شده توسط یک کشور یا کشورهای عضو درخصوص آزمایشات انفجاری در سطوح بالا در منطقه مریوان غلط بوده است و نمی‌تواند برای راستی‌آزمایی ادعایش درخصوص یک سایت ادعایی در منطقه مریوان اقدام کند. اعلام این‌که ادعاهای مطرح شده درباره سایت مریوان دقیق و درست نبوده است نشان‌دهنده بی‌طرفی آژانس خواهد بود.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای 26 آذرماه در سطح معاونان در ژنو برگزار می‌شود
سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد، دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 1+5، 26آذرماه (17دسامبر) در سطح معاونان وزیران خارجه در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شود.
به‌ گزارش ایرنا، وی گفت: قرار است تیم مذاکره‌کننده ایران مذاکرات دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی و نیز سایر هیات‌ها در ژنو داشته باشد.
به‌ گفته عراقچی، طرفین در این دور از مذاکرات درباره همه موضوعات هسته‌ای با یکدیگر بحث و مذاکره می‌کنند. دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، 26آبان‌ماه تا 3آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین مذاکرات را برای 7ماه و 7روز دیگر تمدید کردند تا در 4ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در 3ماه دیگر، جزییات تفاهم را مکتوب کنند.

ریابکوف:   انتظار داریم توافق هسته‌ای ظرف ۳ تا ۴ماه حاصل شود
معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه با بیان این‌که مسکو انتظار دارد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 طی ۳ تا ۴ماه به نتیجه برسد، گفت: تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای مخاطره‌آمیز است. به گزارش فارس،‌ « سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت مسکو انتظار دارد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ظرف 3 تا 4ماه به توافق نهایی ختم شود. ریابکوف که با خبرگزاری «ریا نووستی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا چارچوب زمانی 3 تا 4ماهه برای مذاکرات واقع‌بینانه است یا نه، گفت: «از نظر ما هم، این زمانبندی واقع‌بینانه است». «این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در آستانه آغاز دور جدید گفت‌وگو‌ها، تمدید مجدد مذاکرات را «مخاطره‌آمیز» توصیف کرد. وی در این رابطه گفت: «به نظر ما، تمدیدهای مجدد، غیرممکن است. این کار بسیار مخاطره‌آمیز است.»

یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران مطرح کرداظهارات ناصحیح نبویان برای امنیت ملی تهدیدی جدی است
شهروند| یک عضو تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان توافق درخصوص بحث موشکی در مذاکرات را ناصحیح دانست.  یک عضو تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان اظهارات سیدمحمود نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد توافق تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای برای پرداختن به بحث موشکی در مذاكرات را ناصحیح دانسته و ضمن رد آن اظهار داشت: اینگونه سخنان در چارچوب موارد تهدیدزای جدی برای امنیت ملی كشور تلقی می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه ۲۶  آذرماه به تهران سفر می‌کند
به گزارش فارس، علیرضا بیگدلی سفیر کشورمان با اشاره به سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران آورده است: «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به دعوت آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 26 آذرماه در اولین سفر رسمی خود به ایران راهی تهران می‌شود. سفیر کشورمان با ذکر این نکته که تقویت روابط دو کشور در دستور کار این سفر است، یادآور شده است که وزرای خارجه دو کشور ماه گذشته در پکن با یکدیگر دیدار کردند.


تعداد بازدید :  232