شماره ۱۷۰۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد
صفحه را ببند
همزمان با پرداخت دلار نیمایی حاشیه‌سازی قیمت گوشت به پایان رسید
بازار گوشت دیگر برای دلال‌ها سودی ندارد

شهروند| گوشت دلار نیمایی گرفت و ارزان شد! این پدیده عجیب بازار درحالی رخ می‌دهد که تا قبل از این، تاجران گوشت قرمز دلار 4200تومانی گرفته بودند اما قیمت این کالای اساسی تا 120‌هزار تومان رسید و حواشی بسیاری به دنبال داشت. حالا اما عباس قبادی، معاون بازرگانی وزیرصنعت می‌گوید که گوشت درحال حاضر با دلار نیمایی وارد می‌شود که قیمت آن چیزی حدود دوبرابر دلار 4200 تومانی است اما گوشت شیب نزولی قیمت را در پیش گرفته است.
گوشت ارزان‌تر شد
گوشت که طی ماه‌های گذشته بیش از 70‌درصد افزایش قیمت پیدا کرده و به کیلویی 120‌هزار تومان هم رسیده بود، الان با قیمت‌های پایین‌تر در سطح شهر عرضه می‌شود. براساس گزارش بانک مرکزی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اردیبهشت‌ماه امسال، با نرخ ۹۹‌هزار و ۲۲۱ تومان به فروش رسید. این درحالی است که هر کیلوگرم گوشت گوسفندی داخلی حدود 85 تا 95‌هزار تومان فروخته می‌شود که نشان از کاهش قیمت این کالا دارد. این درحالی است که نرخ این محصول در فروردین‌ماه امسال به 110 تا 120‌هزار تومان هم رسیده بود.
حالا پرس‌وجو از قصابی‌های مرکز شهر نشان می‌دهد که قیمت گوشت در مناطق میانی پایتخت تا 85‌هزار تومان کاهش داشته است و البته قیمت گوشت در فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به سطح شهر بالاتر است و البته کمتر هم عرضه می‌شود و همه اقلام گوشت در این فروشگاه‌ها به چشم نمی‌خورد.
فعالان بازار می‌گویند با رشد قیمت گوشت تقاضای مردم برای این محصول کم شد و البته دامداران و تولیدکنندگان زیادی به پرورش و تولید گوشت ترغیب شدند. به همین دلیل افزایش عرضه در کنار کاهش تقاضا رخ داده و قیمت‌ها پایین آمده است.
سعید سلطانی، مدیرعامل پیشین اتحادیه دامداران اعتقاد دارد گوشت قرمز باز هم کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. سلطانی درباره دلایل کاهش قیمت گوشت قرمز به «شهروند» می‌گوید:  «یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت گوشت قرمز، کاهش هزینه‌های تولید است. خوشبختانه امسال، ‌سال خوبی بوده و شرایط مناسب بارش که باعث پربارترشدن مراتع را به دنبال داشته، فشار زیادی که روی دامداران برای تأمین علوفه وجود داشته را از بین برده است. این درحالی است که تا یکی دوماه گذشته دامداران مجبور بودند به هر طریقی که شده و حتی از بازار سیاه اقدام به تأمین خوراک دام‌هایشان کنند.»
او ادامه می‌دهد: «اختصاص‌دادن ارز دولتی به واردات خوراک دام ازجمله کنجاله و جو باعث شد بازار سیاه برای این محصولات ایجاد شود. از آنجایی که هیچ نظارتی روی واردات نهاده‌ها نبود، پای دلالان به بازار باز شد و با این‌که کنجاله با ارز 4200 تومانی خریده می‌شد اما با قیمت 6هزار تومان به دامداران فروخته می‌شد. دامداران هم نمی‌توانند شاهد تلف‌شدن دام‌هایشان باشند، به همین دلیل مجبور به خرید از دلالان می‌شدند. حالا که ارز دولتی از واردات نهاده‌ها حذف شده، دیگر برای دلالان سودی ندارد که وارد این بازار شوند و عقب‌نشینی کرده‌اند. علاوه بر این، با پربارشدن مراتع، خوراک دام‌ها دیگر وابسته به نهاده‌ها نیست و هزینه تولید دام کاهش یافته است.» سلطانی همچنین توضیح می‌دهد: «البته همان زمان هم که گوشت با قیمت 120‌هزار تومان به فروش می‌رسید، لاشه‌ها از دامداران با قیمت 70‌هزار تومان خریداری می‌شد و در این میان فقط جیب دلال‌ها پر می‌شد.» سلطانی کاهش تقاضا در بازار را هم از دلایل کاهش قیمت دام می‌داند و می‌گوید: «وقتی قیمت گوشت به 100هزار تومان و حتی بالاتر از آن رسید، تقاضا بشدت کاهش یافت. این اتفاق هم تأثیر زیادی روی کاهش قیمت گوشت داشت. الان هم که دیگر خبری از ارز دولتی در بازار گوشت نیست که دلالان بخواهند آن را به ارز آزاد تغییر داده و سود کنند، به همین دلیل بازار گوشت روند کاهش قیمت را ادامه خواهد داد.»


تعداد بازدید :  1080