شماره ۴۵۱ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
100 مظنون در پرونده اسیدپاشی اصفهان
پلیس از 191‌هزار نفر تحقیق کرد

شهروند| 191‌هزار نفر تحت بازجویی‌های پلیس اصفهان قرار گرفتند تا تیم تحقیق سرنخی از عامل یا عاملان اسیدپاشی سریالی پیدا کند. این در حالی است که 100نفر از این افراد، در لیست مظنونان پلیس جای گرفتند. پیشتر از این هم رئیس پلیس کشور از بررسی 170 فرضیه در رابطه با اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان خبر داده بود. با این حال پلیس با توجه به آنالیز چهره فرد مظنون، کسانی را که با آن چهره‌ها مطابقت داده شدند شناسایی کرد.
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور صبح روز شنبه در حاشیه نشست خبری خود در وزارت کشور، در رابطه با آخرین وضع پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: «پرونده اسیدپاشی اصفهان یکی از پرونده‌های نادری است که تیم تحقیق به بررسی‌های همه‌جانبه آن پرداخته است. در این تحقیقات 191‌هزار نفر تحت بررسی‌های پلیسی قرار گرفتند. ما کسانی را که مشکل روانی داشته، در معرض طلاق بوده‌اند یا حتی موتورسواران مشکی‌پوش و تمام کسانی که در آن حوزه جغرافیایی به‌طوری در مظان اتهام بودند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. در این پرونده به تعداد 191‌هزار نفر مظنون برخورد کردیم که با کار آنالیز چهره، نهایت 100نفر مظنون در لیست پلیس قرار گرفتند. من در حال حاضر نمی‌توانم بگویم این پرونده چه زمانی به نتیجه می‌رسد. یکی از مشکلات ما در این پرونده این است که قربانیان ممکن است یک فردی را شناسایی کنند، اما نظر خود را تغییر دهند.»
ذوالفقاری در ادامه با بیان این‌که ما برای به نتیجه رساندن این پرونده جدی بوده و هیچ‌گونه مماشات یا ملاحظه‌ای نداریم، اظهار کرد: «وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه با بسیج و نیروی انتظامی هماهنگ هستند. رسیدگی به این پرونده نیز مطالبه روسای سه‌قوه است. ما به محض این‌که به نتیجه برسیم، اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» وی در پایان با بیان این‌که در این پرونده تمام فرضیه‌ها بررسی شده است، اظهار کرد: «فرضیه‌هایی از قبیل روانی بودن، حتی انگیزه مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. هرچند این یک امر طبیعی است که شخص مذهبی سراغ این کارها نمی‌رود، بنابراین ما حتی جغرافیای مختلف را بررسی کردیم، البته تاکنون به این نتیجه نرسیدیم که ممکن است این اقدام از خارج از کشور برنامه‌ریزی شده باشد.»
انتظار بی‌پایان
از 15شهریورماه تا 23مهرماه امسال آغاز دوره اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان بود. تا این‌که با آخرین اسیدپاشی روی دختری جوان در خیابان مهرداد، این خبر به سرعت رسانه‌ای شد. حالا اما 23آذرماه است و درست 2ماه از موج وحشتی که در روزهای اولیه در اصفهان و شهرهای دیگر آغاز شده بود گذشت. با این حال پیگیری‌های قضایی با ورود کارگروه‌های ویژه پلیس آگاهی و به دستور سخنگوی قوه‌قضائیه فضای مستحکمی گرفت تا این‌که رفته رفته با امنیتی شدن فضای شهر اصفهان و تمهیدات پلیسی فضای وحشت و بازار داغ شایعات کمرنگ شد. حالا اما پلیس با رد فرضیه اسیدپاشی به دست عوامل خارجی همچنان از ابهامات در این پرونده خبر داده است. این در حالی است که با دستگیر نشدن عامل یا عوامل اصلی این جنایت اسیدی، همچنان مردم در پس همه اخبار در انتظار روز شناسایی و مجازات آنها به‌سر می‌برند.


تعداد بازدید :  245